Page 93 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 93

Tarih

                                        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                                 •  Öğretmen, derse Mevlana’nın “Ya göründüğün gibi ol ya da olduğun gibi görün.”
                                   cümlesini söyleyerek başlar. (İF1, SF1). Cümleyi söyledikten sonra “Bu söz kime
                                   ait? Sizce bu sözü kim söylemiştir?” gibi sorular yönelterek öğrencilerin dikkatini
                                   ve ilgisini derse çeker.  Öğrencilerden doğru yanıt geldiğinde, öğretmen doğru
                                   yanıtı onaylar ve tahtaya Mevlana yazar (SF2).

                                 •  Mevlana  yanıtının  ardından,  öğretmen  öğrencilere  bahsedilen  âlimin,
                                   düşünceleri  ve  eserlerinin  insanlığın  ortak  mirasına  nasıl  katkı  sağladığı
                                   sorularını sorar (İF2). Bu soruların yanıtlarını düşünmeleri amacıyla öğrencilere
                                   beyin  fırtınası  için  süre  verilir  (SF3).  Beyin  fırtınası  sürecinde  âlimlerin
                                   katkılarının tespit edilmesinin ardından, öğretmen süreci toparlar, bu katkıları
                                   sağlayan  kişilerin  hangi  isimle  adlandırıldığı  sorusunu  sözel  olarak  ifade
                                   eder (İF3). Bu soruyla öğrencilerin “Mevlana’nın bir Türk-İslam âlimi olduğu”
                                   bilgisine  ulaşmaları  sağlanır.  Bu  bilgiye  ulaşıldığında,  tahtaya  “Türk-İslam
                                   Âlimleri” başlığı yazılır (İF4). Başlık yazıldıktan sonra öğretmen, öğrencilerden
                                   Türk-İslam âlimlerinin arasından bildikleri isimleri söylemelerini ister. Söylenen
                                   isimlerden âlimlere ait doğru olanlar tahtaya yazılır (SF4).

                                 •  İsimlerden  örnekler  yazıldıktan  sonra,  öğretmen  öğrencilere  “Şimdi  sizlerle
                                   Türk-İslam  âlimlerinin  hayatını,  düşüncelerini  ve  eserlerini  öğreneceğiz.”
                                   diyerek akıllı tahta veya dijital bir araç gereç üzerinden; içeriğinin Hoca Ahmed
                                   Yesevi,  Ömer  Hayyam,  Cezeri,  İbnü’l-Arabi,  Mevlana  Celaleddin  Rumi,  Hacı
                                   Bektaş  Veli,  Yunus  Emre  ve  İbni  Bibi’nin  hayatı,  düşünceleri  ve  eserlerinin
         Uygulama Süreci
                                   bulunduğu  Powerpoint  sunusunu  açar.    Bu  sunuda  düşünürlerin  görselleri  ile
                                   biyografilerine, eserlerine ve düşüncelerine vurgu yapılır (İF5).

                                 •   Powerpoint sunusu bittikten sonra öğretmen, sınıfa getirmiş olduğu yazılı ve
                                   görsel kaynakları öğrencilere sunar. Bu kaynakların arasında, âlimleri tanıtan
                                   kitaplar, âlimlere ait eserler yer alır (İF6). Bu kaynaklar öğrenciler tarafından
                                   genel  bir  inceleme  yapılmak  üzere  sınıfta  dolaştırılır.  Ardından,  öğretmen
                                   âlimlerle  ilgili  çalışma  yapmaları  için  öğrencileri  gruplara  ayırır  (SF5).  Türk-
                                   İslam  âlimlerinden,  grupların  her  birine  bir  isim  paylaştırılır.  Konu  paylaşımı
                                   yapıldıktan  sonra,  her  gruptan  sözcü  ve  sözcü  yardımcısı  seçilir  (SF6).  Grup
                                   sözcüleri  yardımcıları  ile  birlikte  kaynakların  bulunduğu  masaya  gelerek
                                   çalışacakları Türk-İslam âlimi ile ilgili yazılı ve görsel kaynakları tespit ederek
                                   çalışma gruplarına getirirler.
                                 •  Gruplardan,  sözcü  ve  sözcü  yardımcısının  çalışma  grubuna  getirdikleri
                                   kaynaklar  kullanılarak  ilgili  Türk-İslam  âliminin  hayatı,  fikirleri,  eserleri  ve
                                   insanlığın ortak mirasına sundukları katkı hakkında araştırma yapmaları istenir.
                                   Çalışma  grupları  inceleme  araştırma  sürecini  etkin  olarak  tamamladıktan
                                   sonra, vardıkları sonuçları bir A4 kağıdına yazarlar. Grupların kaynak üzerinden
                                   araştırma, inceleme, analiz etme, analiz edilen bilgileri yazma gibi çalışmaları
                                   tamamlandıktan sonra her grubun sözcüsü, kendi gruplarına atanan âlim ile
                                   ilgili bilgi paylaşımı yapar (SF7). Gruplardan gelen bu katkılarla tahtada tüm
                                   âlimlerin bulunduğu infografik bir tablo oluşturulur (SF8, FÖOD1).










                                                                                                         93
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98