Page 93 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 93
Tarih
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
• Öğretmen, derse Mevlana’nın “Ya göründüğün gibi ol ya da olduğun gibi görün.”
cümlesini söyleyerek başlar. (İF1, SF1). Cümleyi söyledikten sonra “Bu söz kime
ait? Sizce bu sözü kim söylemiştir?” gibi sorular yönelterek öğrencilerin dikkatini
ve ilgisini derse çeker. Öğrencilerden doğru yanıt geldiğinde, öğretmen doğru
yanıtı onaylar ve tahtaya Mevlana yazar (SF2).
• Mevlana yanıtının ardından, öğretmen öğrencilere bahsedilen âlimin,
düşünceleri ve eserlerinin insanlığın ortak mirasına nasıl katkı sağladığı
sorularını sorar (İF2). Bu soruların yanıtlarını düşünmeleri amacıyla öğrencilere
beyin fırtınası için süre verilir (SF3). Beyin fırtınası sürecinde âlimlerin
katkılarının tespit edilmesinin ardından, öğretmen süreci toparlar, bu katkıları
sağlayan kişilerin hangi isimle adlandırıldığı sorusunu sözel olarak ifade
eder (İF3). Bu soruyla öğrencilerin “Mevlana’nın bir Türk-İslam âlimi olduğu”
bilgisine ulaşmaları sağlanır. Bu bilgiye ulaşıldığında, tahtaya “Türk-İslam
Âlimleri” başlığı yazılır (İF4). Başlık yazıldıktan sonra öğretmen, öğrencilerden
Türk-İslam âlimlerinin arasından bildikleri isimleri söylemelerini ister. Söylenen
isimlerden âlimlere ait doğru olanlar tahtaya yazılır (SF4).
• İsimlerden örnekler yazıldıktan sonra, öğretmen öğrencilere “Şimdi sizlerle
Türk-İslam âlimlerinin hayatını, düşüncelerini ve eserlerini öğreneceğiz.”
diyerek akıllı tahta veya dijital bir araç gereç üzerinden; içeriğinin Hoca Ahmed
Yesevi, Ömer Hayyam, Cezeri, İbnü’l-Arabi, Mevlana Celaleddin Rumi, Hacı
Bektaş Veli, Yunus Emre ve İbni Bibi’nin hayatı, düşünceleri ve eserlerinin
Uygulama Süreci
bulunduğu Powerpoint sunusunu açar. Bu sunuda düşünürlerin görselleri ile
biyografilerine, eserlerine ve düşüncelerine vurgu yapılır (İF5).
• Powerpoint sunusu bittikten sonra öğretmen, sınıfa getirmiş olduğu yazılı ve
görsel kaynakları öğrencilere sunar. Bu kaynakların arasında, âlimleri tanıtan
kitaplar, âlimlere ait eserler yer alır (İF6). Bu kaynaklar öğrenciler tarafından
genel bir inceleme yapılmak üzere sınıfta dolaştırılır. Ardından, öğretmen
âlimlerle ilgili çalışma yapmaları için öğrencileri gruplara ayırır (SF5). Türk-
İslam âlimlerinden, grupların her birine bir isim paylaştırılır. Konu paylaşımı
yapıldıktan sonra, her gruptan sözcü ve sözcü yardımcısı seçilir (SF6). Grup
sözcüleri yardımcıları ile birlikte kaynakların bulunduğu masaya gelerek
çalışacakları Türk-İslam âlimi ile ilgili yazılı ve görsel kaynakları tespit ederek
çalışma gruplarına getirirler.
• Gruplardan, sözcü ve sözcü yardımcısının çalışma grubuna getirdikleri
kaynaklar kullanılarak ilgili Türk-İslam âliminin hayatı, fikirleri, eserleri ve
insanlığın ortak mirasına sundukları katkı hakkında araştırma yapmaları istenir.
Çalışma grupları inceleme araştırma sürecini etkin olarak tamamladıktan
sonra, vardıkları sonuçları bir A4 kağıdına yazarlar. Grupların kaynak üzerinden
araştırma, inceleme, analiz etme, analiz edilen bilgileri yazma gibi çalışmaları
tamamlandıktan sonra her grubun sözcüsü, kendi gruplarına atanan âlim ile
ilgili bilgi paylaşımı yapar (SF7). Gruplardan gelen bu katkılarla tahtada tüm
âlimlerin bulunduğu infografik bir tablo oluşturulur (SF8, FÖOD1).
93