Page 95 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 95
Tarih
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
ETKİNLİK 14
TEMA: BEYLİKTEN DEVLETE OSMANLI (1299-1453)
Etkinliğe TAR.10.2.2. 1299-1453 yılları arasında Osmanlı Devleti'nin Anadolu ve Rumeli’de
Dönüştürülecek gerçekleştirdiği siyasi ve askerî mücadeleleri yorumlayabilme
Öğrenme Çıktıları
a) Osmanlı Devleti’nin Anadolu ve Rumeli’de gerçekleştirdiği siyasi ve askerî mü-
cadeleleri farklı kaynakları karşılaştırarak inceler.
b) Osmanlı Devleti’nin Anadolu ve Rumeli’de gerçekleştirdiği siyasi ve askerî mü-
Basamaklandırılmış
Bilgi Birimleri cadelelere ilişkin farklı kaynaklardaki bilgi ve bakış açılarını görsel bir forma
dönüştürür.
c) Osmanlı Devleti’nin Anadolu ve Rumeli’de gerçekleştirdiği siyasi ve askerî mü-
cadeleleri verilen kaynaklara dayanarak kendi cümleleriyle ifade eder.
Ön Koşul Beceriler/ Öğrencilerin Osmanlı Devleti’nin genişleme siyasetine ilişkin farkındalıkları olduğu
Temel Kabuller kabul edilmektedir.
Öğrenciler Osmanlı Devleti’nin genişleme siyasetine ilişkin harita bilgisi konusunda
Tema Bazlı Öğrenci zorlanabilirler.
İhtiyaçları Olayların sebep-sonuç ilişkisi içinde incelenebilmesi için kronolojik bilgilerinde ek-
siklik olabilir.
Farklılaştırma Alanları
İF1: Tarih şeridinde yer alan ilk olayın Osmanlı’nın kuruluşu olması sebebiyle,
İçerik Osmanlı Beyliği’nin kurulmasına ilişkin kanıtları bünyesinde barındıran Panorama
1326 Bursa Fetih Müzesi sanal ortamda gezilebilir.
SF1: Dijitale erişimi olan öğrenciler, konuyu tabletlerinden takip edebilir. Böylelikle
yazı büyüklüğü ayarlama, büyüme-küçülme gibi boyut ayarlama, ışık düzeyi ayar-
lama, uygun şekil- zemin oluşturma ve/veya ekran okuyucu yazılımlar gibi fırsatlar
sağlanabilir.
Konuyu daha somut yöntemle öğrenmeye ihtiyacı olan öğrencilerletarih şeridi bir
iple oluşturulabilir. Şeritteki her olay ipteki düğüm şeklinde betimlenebilir. 1. olay 1
düğüm, 2. olay 2 düğüm şeklinde olay sayısı ve düğüm tekrarı eşlenebilir. Her dü-
ğüm sayısı temsil ettiği olayla ses benzerliği, anlam benzerliği veya hikâyeleştirme
Süreç yapma yoluyla bağlantı kurularak öğretilebilir. Bu bağlantıları öncelikle öğrencinin
bulması istenebilir. Gerekirse öğretmen önerilerde bulunabilir. Ayrıca öğrencilere
kendi ses kayıtlarını alma fırsatı verilebilir.
Hatırda tutmada farklı tekniklere ihtiyaç hisseden öğrenciler için hafıza sarayı tek-
niği anlatılıp önerilebilir.
Hafıza sarayı tekniği: Akılda bir mekân oluşturulur. Bu mekân her gün geçtiğiniz
bir sokak, çok beğendiğiniz bir ev, kendi evinizin odaları, okulunuz hatta aklınızda
kurduğunuz bir mekân dahi olabilir.
95