Page 91 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 91
Tarih
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
SF10: Okunan kıssa veya cümleden sonra, öğretmen gruba kıssanın/cümlenin ana
fikrini sorar, öğrencilerin sözel olarak yanıtlamasını ister. Gereksinim duyan öğren-
ciler için, gruplar tarafından paylaşılan cümleler tahtaya yazılabilir.
SF11: Âlimlerin insan ilişkilerinde şefkatli, anlayışlı ve barışçıl özelliklerinin ortak mi-
rasa sunduğu katkı ile ilgili sınıfın ortak bir slogan oluşturması sağlanır. Öğretmen,
sözel katkı sağlamakta güçlük çeken öğrencileri tahtaya yazman olarak seçebilir.
Gereksinim duyan öğrenciler için, ortak sloganda yer alan cümlelerin, kelimelerin
hangi değere ilişkin olduğuna dair yazı ile ipucu sağlayabilir.
SF12: Ortak slogan oluşturulmasının ardından slogan ismi kullanılarak örneğin
“Anadolu Kandillerinin Öğretilerinin Işığında Yürüyorum” etkinliğine geçilir. Bu ça-
lışma grup olarak araştırma yaptıkları Türk-İslâm âlimleri ile ilgili olabileceği gibi
öğrencilerin ilgi ve gereksinimlerine göre kendi seçimlerine de bırakılabilir.
SF13: Bu etkinlikte öğretmen öğrencilere seçtikleri âlime mektup, şiir yazabilecek-
lerini; âlimle ilgili poster, afiş tasarlayabileceklerini; drama yapabileceklerini, sunu
hazırlayabileceklerini, konuşma yapabileceklerini belirtir. Öğrencilerden, ilgi ve
gereksinimlerine göre hazırlayacakları ürünü seçmelerini isteyebilir veya öğrenci-
lerin var olan hazır bulunuşlulukları ve performansları göz önünde bulundurularak
öğretmen tarafından da ürün dağılımı yapılabilir.
SF14: Öğretmen öğrencilere seçtikleri âlime mektup, şiir yazabileceklerini; âlimle
ilgili poster, afiş tasarlayabileceklerini, drama yapabileceklerini, sunu hazırlaya-
bileceklerini, konuşma yapabileceklerini belirtir. Oluşturabilecekleri bu ürünleri,
öğretmen öğrencilere etkileşimli tahtada tablo olarak sunabilir, tahtaya yazabilir,
öğrencilere bireysel notlar dağıtarak seçim yapmalarını isteyebilir.
ÜF1: Gruplardan gelen sloganların hepsi tahtaya yazılır. Sınıfta tüm öğrencilerin
katılımı ile gruplara ait sloganlar değerlendirilir. Bu değerlendirme konu ile sloga-
nın uygunluğuna, sloganın çarpıcılığına yönelik olur. Öğretmen, öğrencilerden al-
kışla veya 1’den 10’a kadar bir puan vermelerini isteyebilir.
ÜF2: Öğrencilere, hazırladıkları ürünlerde; âlimlerin eserlerinin isimlerinin bulun-
ması gerektiği ve bu âlimlerin insan ilişkilerinde şefkatli, anlayışlı, barışçıl özellikleri
ile bu anlayışın ve eserlerinin günümüz toplumlarına yansımasına dair cümlelerin
olmasına dikkat edilmesi hakkında bilgi verilir. Bu ürün kriterleri öğretmen tarafın-
Ürün dan tahtaya yazılabilir, yansı ile sunulabilir veya bu kriterlerin yer aldığı değerlen-
dirme sayfaları öğrencilere dağıtılabilir.
ÜF3: Öğrendiklerini ürüne dönüştürmede güçlük çeken öğrenciler için yapılandı-
rılmış grid hazırlanabilir. Yapılandırılmış grid sayfasında Türk-İslam âlimi ve eseri
eşleştirilmesi istenir. Eşleştirme yapılacak eserlerin önemine ve öğrencinin perfor-
mans düzeyine göre eklemeler veya çıkarmalar yapılabilir. Eşleştirme sayfasının
altında eserleri eşleştirilen âlime ait bir cümle yazılır. Bu cümlenin altında da işa-
retleme yapmak için kelimeler bulunur. Bu kelimelerin içinde Türk-İslam âlimlerinin
ortak mirasa sundukları katkı ile ilgili değerlerin isimleri yer alır. Öğrencinin cümleyi
okuduktan sonra, âlimin söylediği bu cümleyle ortak mirasa sunmuş olduğu değe-
rin hangisi olduğunu işaretlemesi beklenir.
FÖOD1: Gruplardan gelen katkılarla tahtada tüm âlimlerin bulunduğu bir infog-
Fiziksel Öğrenme rafik tablo oluşturulur. Tablo oluşturma aşamasında öğrencilerin tahtaya çıkarken
Ortamı Düzenlemeleri
geçişlerinin kolay olabileceği şekilde sıra düzeni olmalıdır.
91