Page 90 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 90
Tarih
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
SF1: “Ya göründüğün gibi ol ya da olduğun gibi görün.” cümlesini öğretmen sesli
okuyabileceği gibi derse aktif katılım sağlayan ancak desteğe ve motivasyona ih-
tiyacı olan öğrenciler arasından görevlendirme yaparak öğrencilere de okutabilir.
SF2: Öğrencilerin dikkatini derse çekmek ve giriş yapmak için sorulan soruya öğ-
rencilerden doğru yanıt gelmezse öğretmen tahtaya yedi adet yan yana çizgi çize-
rek çizgilerin üzerine ipucu harf yazabilir. Öğretmenin verdiği ipucundan sonra da
eğer yine doğru yanıt gelmezse öğrenciler harf katkısında bulunabilir. Öğrenciler
ismi bulamadığında ikinci, üçüncü harfler de yazılarak tahmin etme süreci devam
ettirilebilir.
SF3: Beyin fırtınası aşamasında, öğrencilerin performans düzeylerine göre süre
arttırılıp azaltılabilir. Aynı zamanda doğru cevaba ulaşmak için gereksinim duyan
öğrenciler var ise soruların altına konu ile ilgili ipucu cümleleri ile beraber konuy-
la alakası olmayan cümleler yazılabilir. Öğrencilerin konu ile alakalı olan cümleleri
tespit edip ifade etmesi istenebilir.
SF4: Öğrenciler tarafından söylenen isimler tahtaya yazılabileceği gibi öğrencilere
dağıtılan sayfalarda bulunan başlıkların altına öğrenciler tarafından yazılabilir.
SF5: Bu aşamada Türk-İslam âlimleri ile ilgili çalışma yapmak üzere RAFT tekniği
uygulanabilir. Bu amaçla, öğretmen öğrencileri gruplara ayırır. Grupların ilgi ve ye-
teneklerine göre heterojen bir dağılım göstermesine dikkat edilir.
SF6: Çalışma gruplarında sözcü olarak görevlendirilen öğrenci iletişim becerile-
Süreç ri güçlü, organize yeteneği bulunan öğrencilerden seçilebilir. Sözcü yardımcısı ise
derse katılım sağlamak için akran desteğine ihtiyaç duyan öğrencilerden seçilir.
Grup sözcüsünün yardımcısı kaynak seçiminde sözcü olarak görevlendirilmiş öğ-
rencinin yanında yer alıp kaynakların çalışma grubuna taşınması gibi aşamalarda
görev alabilir.
SF7: Grupların kaynak üzerinden araştırma, inceleme, analiz etme, analiz edilen
bilgileri yazma gibi çalışmaları tamamlandıktan sonra her grubun sözcüsü, kendi
gruplarına atanan âlim ile ilgili bilgi paylaşımı yapabilir. Bilgi paylaşımını yapan,
sözcü olarak görevlendirilmiş öğrenci; iletişim becerileri yüksek öğrencilerden seçi-
lebileceği gibi, toplulukta konuşma, kendini ifade etme vb. becerilerinin desteklen-
mesine ihtiyaç duyan öğrenciler de görevlendirilebilir. Bu öğrencilere grup olarak
hazırlanmış metin destekleyici malzeme olacaktır. Desteklenmeye ihtiyacı olan öğ-
rencilerin arkadaşları ile birlikte hazırladıkları metni anlamaları için grup arkadaş-
larından yardım alınarak sosyal iletişim becerileri de geliştirilebilir.
SF8: Gruplardan gelen katkılarla tahtada tüm âlimlerin bulunduğu infografik bir
tablo oluşturulur. İnfografik tablo oluşturulurken derse aktif katılım sağlamak için
desteklenmeye ihtiyaç duyan öğrenciler, grubun yazmanı seçilebilir. Sınıf olarak
hazırlanan infografik tablonun daha kapsamlısı öğretmen tarafından hazırlanmış
çalışma sayfalarıyla öğrencilere bireysel olarak dağıtılabilir.
SF9: Gruplar sırasıyla kart seçimi yaparlar. Grup içinden bir öğrencinin, kart üzerin-
de yazan cümleyi sesli okuması sağlanır. Kendini ifade etme, grup çalışmalarında
sorumluluklarını yerine getirme gibi becerilerde desteklenmeye ihtiyaç duyan öğ-
renciler, sesli okuma ile görevlendirilebilir.
90