Page 87 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 87
Tarih
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğretmen temaya “kültür, medeniyet, sanat, sanatçı, âlim, Türkleşme ve
İslamlaşma” kavramlarıyla başlar.
Bu kavramların isimleri ve tanım cümleleri ile örneklerinin bulunduğu her biri
farklı renkte olan kelime oyun kartları sınıfa getirilir (İF1). Öğretmen öğrencilere
“Şimdi sizinle birlikte kelime anlatma oyunu oynayacağız. Bu oyun için gruplar
oluşturacağım” diyerek derse giriş yapar. Öğretmen sınıfta kavram sayısı kadar
grup oluşturur (SF1). Oluşturulan bu grupların içinden de birer tane iletişim, bilgiyi
edinme ve karşı tarafa aktarma becerilerinde yeterliliği olan öğrencilerden grup
liderleri seçer. Kartlar yazılı tarafı kapalı olacak şekilde masanın üzerinde sergilenir.
Grupların kendi aralarında hangi rengi seçeceklerine dair kısaca konuşup karar
vermeleri istenir. Karar verme sürecinin ardından liderler kartların bulunduğu
masaya gelerek aynı anda renkli kartların arasından seçim yaparlar. Kartı seçen
liderlerden, grup arkadaşlarının yanına gitmeden ve kartta hangi kavramın
yazdığını söylemeden sessiz okuma yöntemi ile kartta bulunan kavramı okuyup
anlamaları istenir. Tüm liderler kartlarında yazan kavramı ve kavrama ait bilgileri
okuduktan sonra öğretmen liderliğinde gruplar arasında anlatım için sıralama
yapılır. Her grubun bir numarası olur. Tahtaya ardışık olarak grup numaraları yazılır.
Liderler kendi sıraları gelince gruplarına elindeki kartta yazan kavramın adını
belirtmeden içeriğini ve kavrama dair örnekleri anlatır. Grup arkadaşları liderin
anlattığı kavramın ne olduğunu tahmin etmeye çalışır. Tahmin etme sürecinde
liderin anlattığı kavramın ne olduğunu bulmak için gruplarda yer alan öğrenciler
lidere sorular yöneltebilir (SF2). Kelime anlatma ve tahmin etme aşamasında
gruptan doğru tahmin gelmezse diğer gruplar da tahmin etme sürecine dâhil
Uygulama Süreci olur. Doğru tahmin geldiğinde grubun numarasının yanına kavramın adı yazılır.
Kavramın isminin tahtaya yazılmasının ardından açıklama kısmına kavramın
tanımı öğretmen liderliğinde grup öğrencileri ile birlikte oluşturularak yazılır (İF2).
Kavramlarla ilgili kelime anlatma oyunu bittikten sonra öğrencilere bireysel olarak
bu kavramlarla ilgili boşluk doldurma sayfaları dağıtılır (ÜF1).
Kavramlara ait boşluk doldurma sayfaları öğrenciler tarafından tamamlandıktan
sonra kâğıtlar öğretmene teslim edilir. Ardından, öğretmen “kültür, medeniyet,
sanat, sanatçı, âlim, Türkleşme ve İslamlaşma’’ kavramlarını öğrendik. Şimdi
bu kavramlardan yola çıkarak Türk-İslam medeniyetindeki bilim, kültür, eğitim
ve sanat anlayışı ile ilgili bilgiler edineceğiz.” diyerek dersten önce hazırlamış
olduğu “Türk-İslam medeniyetindeki bilim, kültür, eğitim ve sanat anlayışı ile Batı
medeniyetindeki bilim, kültür, eğitim ve sanat anlayışını” anlatan powerpoint
sunumunu yapar (İF3).
Türk-İslam medeniyetinin Anadolu'nun Türkleşme ve İslamlaşma sürecine etkilerini
açıklayıcı ve akıcı cümlelerle ayrı ayrı sayfalarda bulunur. Bu sayfalar sırasıyla
öğrencilere sunulur.
Türk-İslam medeniyetinin, İslam dininin etkisi altında gelişmiş ve Türk kültürüyle
harmanlanmış bir medeniyet olduğu; bilimde, matematik, astronomi, tıp gibi
alanlarda önemli ilerlemeler kaydettiği ve bu alanlarda önemli eserler verdiği,
sanatta ise minyatür ve hat sanatı gibi özgün ve değerli eserler ürettiği powerpoint
sunusunun içinde yer alır.
87