Page 87 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 87

Tarih

                                        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Öğretmen  temaya  “kültür,  medeniyet,  sanat,  sanatçı,  âlim,  Türkleşme  ve
                               İslamlaşma” kavramlarıyla başlar.
                               Bu  kavramların  isimleri  ve  tanım  cümleleri  ile  örneklerinin  bulunduğu  her  biri
                               farklı renkte olan kelime oyun kartları sınıfa getirilir (İF1).  Öğretmen öğrencilere
                               “Şimdi  sizinle  birlikte  kelime  anlatma  oyunu  oynayacağız.  Bu  oyun  için  gruplar
                               oluşturacağım”  diyerek  derse  giriş  yapar.  Öğretmen  sınıfta  kavram  sayısı  kadar
                               grup oluşturur (SF1). Oluşturulan bu grupların içinden de birer tane iletişim, bilgiyi
                               edinme ve karşı tarafa aktarma becerilerinde yeterliliği olan öğrencilerden grup
                               liderleri seçer. Kartlar yazılı tarafı kapalı olacak şekilde masanın üzerinde sergilenir.
                               Grupların  kendi  aralarında  hangi  rengi  seçeceklerine  dair  kısaca  konuşup  karar
                               vermeleri  istenir.  Karar  verme  sürecinin  ardından  liderler  kartların  bulunduğu
                               masaya gelerek aynı anda renkli kartların arasından seçim yaparlar. Kartı seçen
                               liderlerden,  grup  arkadaşlarının  yanına  gitmeden  ve  kartta  hangi  kavramın
                               yazdığını  söylemeden  sessiz  okuma  yöntemi  ile  kartta  bulunan  kavramı  okuyup
                               anlamaları istenir. Tüm liderler kartlarında yazan kavramı ve kavrama ait bilgileri
                               okuduktan  sonra  öğretmen  liderliğinde  gruplar  arasında  anlatım  için  sıralama
                               yapılır. Her grubun bir numarası olur. Tahtaya ardışık olarak grup numaraları yazılır.
                               Liderler  kendi  sıraları  gelince  gruplarına  elindeki  kartta  yazan  kavramın  adını
                               belirtmeden  içeriğini  ve  kavrama  dair  örnekleri  anlatır.  Grup  arkadaşları  liderin
                               anlattığı  kavramın  ne  olduğunu  tahmin  etmeye  çalışır.  Tahmin  etme  sürecinde
                               liderin anlattığı kavramın ne olduğunu bulmak için gruplarda yer alan öğrenciler
                               lidere  sorular  yöneltebilir  (SF2).  Kelime  anlatma  ve  tahmin  etme  aşamasında
                               gruptan  doğru  tahmin  gelmezse  diğer  gruplar  da  tahmin  etme  sürecine  dâhil
         Uygulama Süreci       olur.  Doğru  tahmin  geldiğinde  grubun  numarasının  yanına  kavramın  adı  yazılır.
                               Kavramın  isminin  tahtaya  yazılmasının  ardından  açıklama  kısmına  kavramın
                               tanımı öğretmen liderliğinde grup öğrencileri ile birlikte oluşturularak yazılır (İF2).

                               Kavramlarla ilgili kelime anlatma oyunu bittikten sonra öğrencilere bireysel olarak
                               bu kavramlarla ilgili boşluk doldurma sayfaları dağıtılır (ÜF1).

                               Kavramlara ait boşluk doldurma sayfaları öğrenciler tarafından tamamlandıktan
                               sonra  kâğıtlar  öğretmene  teslim  edilir.  Ardından,  öğretmen  “kültür,  medeniyet,
                               sanat,  sanatçı,  âlim,  Türkleşme  ve  İslamlaşma’’  kavramlarını  öğrendik.  Şimdi
                               bu  kavramlardan  yola  çıkarak  Türk-İslam  medeniyetindeki  bilim,  kültür,  eğitim
                               ve  sanat  anlayışı  ile  ilgili  bilgiler  edineceğiz.”  diyerek  dersten  önce  hazırlamış
                               olduğu “Türk-İslam medeniyetindeki bilim, kültür, eğitim ve sanat anlayışı ile Batı
                               medeniyetindeki  bilim,  kültür,  eğitim  ve  sanat  anlayışını”  anlatan  powerpoint
                               sunumunu yapar (İF3).
                               Türk-İslam medeniyetinin Anadolu'nun Türkleşme ve İslamlaşma sürecine etkilerini
                               açıklayıcı  ve  akıcı  cümlelerle  ayrı  ayrı  sayfalarda  bulunur.  Bu  sayfalar  sırasıyla
                               öğrencilere sunulur.
                               Türk-İslam  medeniyetinin,  İslam  dininin  etkisi  altında  gelişmiş  ve  Türk  kültürüyle
                               harmanlanmış  bir  medeniyet  olduğu;  bilimde,  matematik,  astronomi,  tıp  gibi
                               alanlarda  önemli  ilerlemeler  kaydettiği  ve  bu  alanlarda  önemli  eserler  verdiği,
                               sanatta ise minyatür ve hat sanatı gibi özgün ve değerli eserler ürettiği powerpoint
                               sunusunun içinde yer alır.






                                                                                                         87
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92