Page 11 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 11

Türk Dili ve Edebiyatı


                                                              FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI

        Kurallar Nasıl Öğretilmeli ve Uygulanmalı?

        Eğer sınıfınızda işitmede güçlük yaşayan öğrenciler varsa, belirlenen kuralları görsel olarak sınıfın görünür bir
        yerine asarak herkes için erişilebilir kılınmalıdır. Kurallar, olumlu davranışları teşvik edecek şekilde formüle edil-
        meli ve görsel örneklerle desteklenmeli, örneğin "Söz almak için parmak kaldırırız" kuralı bir resimle gösterile-
        bilir. Kurallar, öğrencilerin yaş ve gelişim özelliklerine uygun olarak sınırlı sayıda tutulmalıdır. Kuralların olumlu
        sınıf atmosferi için neden önemli olduğu üzerine sıkça konuşulmalı ve öğrencilere ilk haftalarda kurallar tekrar
        tekrar hatırlatılmalıdır. Kurallara uyum gösteren öğrenciler sözlü olarak pekiştirilmeli, uyum sağlamayanlar
        için ise bireysel uyarı yerine genel hatırlatmalar yapılmalıdır.
        2. AŞAMA: DERSE BAŞLANDIĞINDA YAPILMASI GEREKEN DÜZENLEMELER
        Öğretmenin derse başlarken sınıfta öyle bir konumda olması gerekir ki, tüm öğrencileri rahatlıkla öğretmeni
        görebilsin. Derse başlar başlamaz masaya oturmak, sınıfa sırt dönmek, bilgisayar kullanmak veya bazı öğren-
        cilerle özel sohbetler yapmak sınıf yönetimini zorlaştırabilir. Öğretmen, tüm öğrencilere eşit ve saygılı bir yakla-
        şım sergilemeli ve sınıfın genelini gözetmelidir. İlk dönemlerde, kurallar tam anlamıyla özümsenene kadar, her
        dersin başında bu kuralların yapıcı bir üslupla tekrar edilmesi önerilir.



                                              Ders Başlangıcı

                             Önerilen Öğretmen                Önerilmeyen Öğretmen
                                 Davranışları                      Davranışları









                                                           Sınıfa girer girmez masaya
                        Sınıfa hakim bir pozisyonda durmak
                                                           oturmak
                        Tüm öğrencileri rahatça
                        görebileceği bir pozisyonda durmak  Bilgisayarla uğraşmak

                        Öğrencilere karşı adil ve saygılı
                        davranmak                          Sınıfa arkasını dönmek

                        Kuralları hatırlatmak              Kuralları hatırlatmamak

                        Öğrencilere karşı açık ve net bir   Bazı öğrencilerle bireysel
                        iletişm kurmak                     sohbete dalmak
                        Ses tonunu ve beden dilini etkili bir
                        şekilde kullanmak.


        Öğretmenler, öğrencilerle açık ve etkili iletişim kurmalı, ses tonu ve beden dilini uygun şekilde kullanmalıdır. Öğ-
        rencilerin sorularına dikkatle dinleyip, katılımlarını teşvik ederek herkesin derse aktif olarak katılmasını sağla-
        malıdırlar. Kuralları takip eden öğrencilere pozitif geribildirim vererek, onların motivasyonunu artırmalı ve sınıf
        içinde genel uyarılar yaparak disiplin sağlamaya çalışmalıdırlar. Ders başında öğrencilerin ilgisini çekmek için
        pozitif bir tavır sergilemeli ve ders konusunu özetleyip önemini vurgulamalıdırlar. Ders başlamadan önce gereken
        materyalleri belirtmeli ve öğrenciler hazır olana kadar beklemelidirler. Ayrıca, sınıf düzenini korumak ve öğrenci-
        lerin derslere odaklanmalarını sağlamak için ders içeriği ve beklentiler hakkında bilgi vermeleri önemlidir.


                                                                                                         11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16