Page 137 - DESEN 9
P. 137

4. ÜNİTE                                                             DESEN ÇALIŞMALARINDA DERİNLİK ETKİSİ


            4.1.2. Sanatçı Eserlerinden Çizgi Perspektifi

            Perspektif, Rönesans’la kuramsal bir çizim yönte-
            mi olmuştur. Akademik resim yönteminin önemli
            bir yapı taşı olan bu uygulamada ilk ve çarpıcı ör-
            nekler Rönesans’ta karşımıza çıkar. Birçok sanatçı
            perspektifi merkeze alarak resimler yapmıştır. Bu
            çağda bakış, insanın görüş açısıdır ve bu aşama-
            da optik görüntüyü zorlayan perspektif bir ihtiyaç
            olmuştur. Böylelikle doğa görüntüsü biçimlenerek
            resimde nesne olarak ele alınmıştır. Rönesans ön-
            cesi gotik sanat anlayışında yapılarda dikey ve çok
            parçalı sonsuzluk gibi dinî kavram hâkimken Rö-
            nesans’ta yatay biçim, ölçü ve dünyevi yapı ortaya
            çıkmıştır. Resim tasarlanırken daha önce dikkate
            alınmayan eşya ve doğa görünümü yine Röne-
            sans’ta karşımıza çıkmaktadır.

            1300 tarihinde Giotto di Bondone (Ciotto di Bon-
            done), mekân biçimlendirmesinin resimde de yer
            alması, üç boyutlu figürlerin üzerinde durduğu ze-
            min tespitine ihtiyaç duymuş ve resim tasarımında
            ilk perspektif çalışmasını gerçekleştirmiştir (Görsel
            4.24). Bunun yaparken Bizans ve Antik Yunan tarzı-
            nı kullanmıştır. 1425’te Masaccio (Mazacço) İtalya
            Rönesans’ında Brunelleschi’nin gündeme getirdiği
            çizgisel perspektifi kullanan ilk ressamdır. Floran-  Görsel 4.24:  Yedi Erdem, İhtiyat, 1306, Giotto di
                                                           Bondone, Arena Şapeli, Padua
            sa’daki bir kilise duvarlarına yaptığı “Kutsal Üçlü”
            freskinde ve çeşitli fresk serilerinde anlatılan sembolleri perspektifle ikna edici bir odak oluşturmada
            kullanmıştır. Eserlerinde mekân, temsilî olarak mevcut Floransa mimarisinden ilham aldığı “Haraç Para-
            sı” freskinden oldukça net anlaşılmaktadır (Görsel 4.25).


























            Görsel 4.25:  Haraç Parası, 1427, Masaccio, Brancacci (Bırankaçi) Şapeli, Santa Maria del Carmine (Santa Maria
            del Karmine), Floransa, İtalya


                                                                                                    135
   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142