Page 138 - DESEN 9
P. 138
4. ÜNİTE DESEN ÇALIŞMALARINDA DERİNLİK ETKİSİ
Andrea Mantegna (Andrea Mantenya), “İsa’ya
Ağıt” adlı eserinde, çizgi perspektif kurallarına
uygun olarak insan anatomisini nasıl kısalttığı gö-
rülmektedir (Görsel 4.26). Kompozisyon içinde
yanda yer alan figürler gerçekçi bir anlatım sergi-
lemiş, kullanılan renk ise çizgi perspektifine hizmet
etmiştir. İsa figürü, resim düzlemine dik yerleş-
tirilmiştir. Ufuk çizgisinin resim çerçevesinin çok
üstünde olduğu bu sahnede figür, ayaklarından
itibaren başına doğru tek nokta perspektifle tasvir
edilmiştir. Böylece “formların kısalması” (rakursi)
başarılı biçimde verilmiştir. Rönesans resim sana-
tında rakursi kullanımı yenilikçilik olarak kendini
göstermektedir.
Görsel 4.26: İsa’ya Ağıt, 1483, Andrea Mantegna
(Andrea Mantenya), Brera Sanat Galerisi, Milano, İtalya
1436’da Paolo Uccello’nun (Paulo Uçello) Floran-
sa Katedrali için yaptığı resim tek kaçış noktasına
göre göz hizasından yukarıda düzenlediği kom-
pozisyonu Giovanni Acuto’nun (Ciyovanni Acuto)
görkemli atlı anıtı farklı bir çalışma olarak incele-
nebilir.
Kompozisyonda taban, aşağıdan doğru görülebil-
mesi için perspektif kurallarına bağlı olarak, alttan
mükemmel bir görüşe göre yapılandırılıp kısaltıla-
rak gösterilmiştir. Oysa atlı savaşçı tam ön pers-
pektifte çizilmiştir. Figür ve kaide toprak tonların-
da monokrom (tek renk) renklendirilirken koyu bir
arka planın etkisi ve elle tutulur bir üç boyutluluk
hissiyle eser, duvardan dışarıya fırlamış gibi görü- Görsel 4.27: Giovanni Acuto Anıtı, 1436,
Paolo Uccello, Santa Maria del Fiore Kilisesi,
nür (Görsel 4.27). Floransa, İtalya
136