Page 138 - DESEN 9
P. 138

4. ÜNİTE                                                                                                                                                                  DESEN ÇALIŞMALARINDA DERİNLİK ETKİSİ


                                                        Andrea  Mantegna  (Andrea  Mantenya),  “İsa’ya
                                                        Ağıt” adlı eserinde, çizgi perspektif kurallarına
                                                        uygun olarak insan anatomisini nasıl kısalttığı gö-
                                                        rülmektedir (Görsel 4.26). Kompozisyon içinde
                                                        yanda yer alan figürler gerçekçi bir anlatım sergi-
                                                        lemiş, kullanılan renk ise çizgi perspektifine hizmet
                                                        etmiştir. İsa figürü, resim düzlemine dik yerleş-
                                                        tirilmiştir. Ufuk çizgisinin resim çerçevesinin çok
                                                        üstünde olduğu bu sahnede figür, ayaklarından
                                                        itibaren başına doğru tek nokta perspektifle tasvir
                                                        edilmiştir. Böylece “formların kısalması” (rakursi)
                                                        başarılı biçimde verilmiştir. Rönesans resim sana-
                                                        tında rakursi kullanımı yenilikçilik olarak kendini
                                                        göstermektedir.


























          Görsel 4.26:  İsa’ya Ağıt, 1483, Andrea Mantegna
          (Andrea Mantenya), Brera Sanat Galerisi, Milano, İtalya


          1436’da Paolo Uccello’nun (Paulo Uçello) Floran-
          sa Katedrali için yaptığı resim tek kaçış noktasına
          göre göz hizasından yukarıda düzenlediği kom-
          pozisyonu Giovanni Acuto’nun (Ciyovanni Acuto)
          görkemli atlı anıtı farklı bir çalışma olarak incele-
          nebilir.

          Kompozisyonda taban, aşağıdan doğru görülebil-
          mesi için perspektif kurallarına bağlı olarak, alttan
          mükemmel bir görüşe göre yapılandırılıp kısaltıla-
          rak gösterilmiştir. Oysa atlı savaşçı tam ön pers-
          pektifte çizilmiştir. Figür ve kaide toprak tonların-
          da monokrom (tek renk) renklendirilirken koyu bir
          arka planın etkisi ve elle tutulur bir üç boyutluluk
          hissiyle eser, duvardan dışarıya fırlamış gibi görü-  Görsel 4.27:  Giovanni Acuto Anıtı, 1436,
                                                        Paolo Uccello, Santa Maria del Fiore Kilisesi,
          nür (Görsel 4.27).                            Floransa, İtalya


          136
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143