Page 139 - DESEN 9
P. 139

4. ÜNİTE                                                             DESEN ÇALIŞMALARINDA DERİNLİK ETKİSİ





































            Görsel 4.28:  Magi San Donato (Maci San Donato)’nun Hayranlığı için taslak , 1481, Leonardo da Vinci, Uffizi
            Müzesi, Floransa, İtalya

            Rönesans resminde perspektifin kurallara bağlı
            olarak uygulanmasıyla düzenli ve kusursuz mekân-
            ların oluşturulduğu görülür. Tek bakış noktası ve
            ufuk çizgisine göre düzenlenen resim düzleminde,
            izleyici de kendini tablonun merkezindeymiş gibi
            algılar. Mekân, figürlerden baskın duruma getirile-
            rek mekânın imgedeki rolü de değiştirilmiştir.
            Leonardo da Vinci, Raffaello Sanzio (Rafaello San-
            sio) ve Alman sanatçı Albrecht Dürer (Albrect Dü-
            rer) doğrusal perspektifin ilk ustalarından bazıları
            olarak kabul edilir.
            Leonardo da Vinci 1481 yılında ahşap panel res-
            mi olan “Magi’nin Hayranlığı” için yaptığı hazırlık
            çalışması arka plana yönelik perspektif hem uygu-
            lama hem de ölçümlerdeki olağanüstü hassasiyeti
            ve çizimdeki ayrıntı zenginliği açısından çarpıcıdır
                                                           Görsel 4.29:  Magi San Donato’nun Hayranlığı, 1481,
            (Görsel 4.28 ve 4.29). Önce zemini, sonra binaların  Leonardo da Vinci, Uffizi Müzesi, Floransa, İtalya
            planını çizmiş ve son olarak insan figürleri ve hay-
            vanları yerleştirmiştir. Çizimi daha büyük ölçekte
            ahşap bir panel üzerine aktarırken perspektif ız-
            garasını oluşturmak için milimetrik bir cetvel, sivri
            uçlu bir kalem, iğneler veya çok ince ipler kullandı-
            ğı günümüz teknolojisi sayesinde anlaşılmaktadır.




                                                                                                    137
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144