Page 139 - DESEN 9
P. 139
4. ÜNİTE DESEN ÇALIŞMALARINDA DERİNLİK ETKİSİ
Görsel 4.28: Magi San Donato (Maci San Donato)’nun Hayranlığı için taslak , 1481, Leonardo da Vinci, Uffizi
Müzesi, Floransa, İtalya
Rönesans resminde perspektifin kurallara bağlı
olarak uygulanmasıyla düzenli ve kusursuz mekân-
ların oluşturulduğu görülür. Tek bakış noktası ve
ufuk çizgisine göre düzenlenen resim düzleminde,
izleyici de kendini tablonun merkezindeymiş gibi
algılar. Mekân, figürlerden baskın duruma getirile-
rek mekânın imgedeki rolü de değiştirilmiştir.
Leonardo da Vinci, Raffaello Sanzio (Rafaello San-
sio) ve Alman sanatçı Albrecht Dürer (Albrect Dü-
rer) doğrusal perspektifin ilk ustalarından bazıları
olarak kabul edilir.
Leonardo da Vinci 1481 yılında ahşap panel res-
mi olan “Magi’nin Hayranlığı” için yaptığı hazırlık
çalışması arka plana yönelik perspektif hem uygu-
lama hem de ölçümlerdeki olağanüstü hassasiyeti
ve çizimdeki ayrıntı zenginliği açısından çarpıcıdır
Görsel 4.29: Magi San Donato’nun Hayranlığı, 1481,
(Görsel 4.28 ve 4.29). Önce zemini, sonra binaların Leonardo da Vinci, Uffizi Müzesi, Floransa, İtalya
planını çizmiş ve son olarak insan figürleri ve hay-
vanları yerleştirmiştir. Çizimi daha büyük ölçekte
ahşap bir panel üzerine aktarırken perspektif ız-
garasını oluşturmak için milimetrik bir cetvel, sivri
uçlu bir kalem, iğneler veya çok ince ipler kullandı-
ğı günümüz teknolojisi sayesinde anlaşılmaktadır.
137