Page 104 - GRAFİK TASARIM 11
P. 104
Temel Kavramlar
Marka 4.2 Kurumsal Kimliğe Giriş
Logo
Logotype
Amblem
Font Hazırlık Çalışmaları
1. İlgi alanınızla ilgili markaları araştırınız. Bu markala-
rın görsellerinden bir dosya oluşturup sınıfa getiriniz.
2. Sanatsal etkinlikler yapan kurumları araştırarak mar-
ka imajlarını dosyalayıp sınıfa getiriniz.
3. Çevrenizde gördüğünüz markaların en dikkat çekici
olanları hangileridir? Bunlara ait görselleri dosyalaya-
rak sınıfa getiriniz.
Kurumsal Kimliğin Belirleyici Ögesi: Marka
Marka; ürün ve hizmetleri tanımlamayı ve rakiplerinden ayrıştır-
mayı amaçlayan bir isim, terim, işaret, sembol veya tasarımdır.
Ürün; kendisine değer katan en önemli unsur olan marka aracılı-
ğıyla imaj, prestij, statü gibi soyut ve sembolik anlamlar kazanır.
Markanın; tanımlama, hatırlatma, tanıtma ve ürün hakkında bilgi
verme gibi işlevleri vardır.
Çağdaş anlamda marka adının kullanımına 19. yüzyıl sonların-
da rastlanmaktadır. Sanayi Devrimi’nden sonra reklamcılık ve
pazarlama yöntemlerinin gelişmesiyle ürünlerin iyi bir marka ile
pazara sunulması değer kazanmıştır. Markanın günümüze kadar
önemini artırması, değişen rekabet ve tüketim fazlalığının bir so-
nucudur.
Günümüzde marka, “Nesne hakkında bilgi vermek için o nesne
ile ilgili pek çok şeyi kapsayan etiket” olarak açıklanabilir. Günlük
hayatta da karşılaşılan birçok ürün, o alanda ilk çıkan ürünün
ismiyle anılır. Örneğin “Selpak” markası öyle benimsenmiştir ki
tüm kâğıt mendillere bu isimle hitap edilmektedir (Görsel 4.38).
Görsel 4.38:
Selpak
Görsel 4.39:
Bursa Nilüfer Belediyesi
102