Page 108 - GRAFİK TASARIM 11
P. 108
dar dayanır. Latin alfabesi evrimleştikçe serifli formlar baskın
hâle gelmiş ve 18. yüzyıl sonlarına kadar matbaalarda serifsiz
harf neredeyse hiç kullanılmamıştır. İlk sanserifsiz formların
mekanik yapısı okunurluğu engellese de vaat ettiği “gerçek-
çilik” ve “cesur yeni dünya” görüşünün etkisiyle bu formlar,
kendini kabul ettirmiştir (Görsel 3.24). 19. yüzyılda serifsiz yazı
karakterleri, yeni ve modern çağın iyimserliğini yansıtmak is-
teyen tasarımcılar için iyi bir başlangıç noktası olmuş ve basit,
ayrıntısız yazı tipine ihtiyaç duyulan her alanda kullanılmıştır.
Serifsiz harflerde et kalınlıkları eşittir ve karakterlerin yuvarlak
hatlardaki stres ekseni daima dikey konumdadır (Görsel 3.25).
Görsel 3.24. Serifsiz yazı
‘‘x’’ yüksekliği
Uç şerifleri serifsiz Stres ekseni
Görsel 3.25. Serifsiz yazı
6- Kare Serifli Yazılar: Bu gruba giren yazıların ortak özelliği,
seriflerinin kare ya da dikdörtgen biçiminde olmasıdır. Serifler,
tıpkı modern yazılardaki gibi harf gövdesine dik açıyla bağla-
nır. İnce ve kalın hatlar arasındaki kontrast azaltılmıştır. Bazı
karakterlerde kullanılan tüm hatlar aynı et kalınlığındadır ve
bunların stres eksenleri diktir (Görsel 3.26).
yüksekliği
‘‘x’’
Uç şerifleri kare Stres ekseni
Görsel 3.26. Kare serifli yazı
7- Dekoratif Yazılar: El ile ve çizilerek tasarlanan yazı karakter-
lerini içerir, genellikle italik ve kursiv yazılar üzerine temellen-
dirilmişlerdir (Görsel 3.27). “Kursiv” terimi, normalden daha
akıcı olan el yazısı ve benzeri yazıları tanımlamak için kullanılır.
Her iki gruba da dâhil olan yazıların ayrımını kesin olarak yapa-
bilmek mümkün değildir (Görsel 3.28).
yüksekliği
‘‘x’’
Görsel 3.27. Dekoratif yazılar Görsel 3.28. Dekoratif yazı
106

