Page 107 - GRAFİK TASARIM 11
P. 107

3- Geçiş Dönemi Yazıları (Transitional): Geçiş dönemi yazıları
            Fransa’da 14. Louis için özgün bir harf tasarımı yaratma ça-
            basının sonucunda ortaya çıkmıştır. Old style yazı karakterleri
            ile ilgili çalışma yapan John Baskerville’nin çalışmalarının so-
            nunda ürettiği yazıya “Kralın Roman’ı” denildi ve yazı, zamanla
            kraliyet dışındaki matbaa ve harf dökümcülerinin de dikkatini
            çekince bu yazı karakterinin benzerleri kopyalandı, bu sayede
            de kullanımı yaygınlaştı (Görsel 3.20). Geçiş dönemi yazıları-
            nın karakteristik özelliği, eski yazılara göre daha geniş olması-
            dır. Yazıların stres eksenleri dik forma yakındır, serifleri harfin
            gövdesine  bir  destekle  birleşir,  uçları  yuvarlatılmamıştır  ve
            yazı gövdesindeki ince­ kalın kontrastı fazladır (Görsel 3.21).





                                                             yüksekliği
                                                            ‘‘x’’          Görsel 3.20. Geçiş dönemi yazıları


                            Uç şerifleri köşeli  Stres ekseni
                              Görsel 3.21. Geçiş dönemi yazıları
            4- Modern Yazılar: Geçiş dönemi yazı karakteri ile başlayan
            değişim,  18.  yüzyılda  “modern”  adı  verilen  tasarımlarla  de-
            vam etti. Bu tasarımlar geçmiş yüzyıllara ait olmasına rağmen
            günümüzde karakterlere verilen isimlerde bir değişim olma-
            mıştır ve hâlâ “modern yazı” denildiğinde akla günümüze ait
            olanlar değil, 18. yüzyılda üretilen yazı karakterleri gelir (Gör-
            sel 3.22). “Kralın Roman’ı” modern yazı karakterlerine öncü-
            lük etmiştir. Geçiş dönemi karakterlerinde oldukça dik olarak
            kullanılan stres ekseni, modern yazılarda tamamen diktir. Yazı
            gövdelerinde kullanılan ince­kalın kontrastlar çok daha fazla-
            dır, küçük puntolarda birleşim yerleri saç teli kadar ince algı-
            lanır ve serifler tamamen dik açılarda harf gövdesine bağlanır.
            Modern yazıların önemli özelliklerinden birisi de sadece metin
            için kullanılmamasıdır (Görsel 3.23).
                                                                           Görsel 3.22. Modern yazılar




                                                              yüksekliği
                                                            ‘‘x’’

                           Uç şerifleri ince  Stres ekseni

                                 Görsel 3.23. Modern yazılar
            5- Serifsiz Yazılar (SansSerif): Sansserif kelimesi Almanca “fır-
            ça darbesi” anlamına gelen “serif” kelimesi ile Fransızca “ek-
            sik” anlamına gelen “sans” kelimesinin birleşmesiyle oluştu-
            rulmuştur. Kullandığımız tüm yazıları serifli ve serifsiz olmak
            üzere ikiye ayırabiliriz.  Her ikisinin de geçmişi antik çağlara ka-

                                                                                                   105
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112