Page 105 - GRAFİK TASARIM 11
P. 105

Görsel 4.40:                    Görsel 4.41:
               Nikon                           Samsung
               Pek çok ürünün ambalaj içinde satılıyor olması onların denenme-
               sine (tatma, dokunma vb.) mani olmaktadır. Bu durum, tüketici-   Görsel 4.42:
               nin seçimini deneyimlerine ve ürünle ilgili reklamlara güvenerek   Mercedes
               yapmasına yol açmakta dolayısıyla markanın önemini daha da
               artırmaktadır.

               Üreticiler, ürünlerinin benzerlerinden farklı algılanmasını amaç-
               lar. Bu nedenle kullandıkları simge, isim ve bu isimleri korumak
               için alınan patent hakkı ile markalaşma sürecine girmişlerdir.
               Üretilen mal ve hizmetin biçimi, yapısı; o mal ve hizmete ait her
               şey marka kavramının içinde yer almakta dolayısıyla kurumsal
               kimliğin belirleyicisi olmaktadır. Markalar, sadece yazı, görsel ya
               da her ikisinin birlikte kullanıldığı simgelerle de kendilerini ifade
               edebilir.  Markanın kullandığı imaj, zaman içinde markanın ken-
               disi hâline gelir (Görsel 4.38).
               Sadece yazının kullanıldığı marka simgelerinde var olan fontlar-
               dan (yazı karakteri) yararlanılabileceği gibi yeni fontlar da tasar-  Görsel 4.43:
               lanabilir. Genellikle üretici firmanın adının yer aldığı bu tasarım-  Petrol Ofisi
               lar “logotype” olarak tanımlanır. Tasarımlar bir bütündür ve yalnız
               başına kullanılır (Görsel 4.40).
               Sadece şekil ya da görselden oluşan resimsel simgelere “amb-
               lem” denir. Daha geniş bir tanımla “ürün ya da hizmet üreten bir
               kuruluşa kurumsal kimlik kazandıran, soyut veya somut görüntü-
               lerle oluşturulan görsel simgelerdir” (Görsel 4.42).
               “Logo”,  yazı  ve  görselin  bir  arada  kullanıldığı  kurumsal  marka
               simgesidir. Tasarımda ürünün, kuruluşun veya hizmetin adı, harf   Görsel 4.44:
               ve  resimsel  ögeler  bir  arada  kullanılarak  simgeleştirilir  (Görsel   Koç Holding
               4.39, 4.41, 4.44, 4.45).

               Logotype, amblem ve logo; yalın, anlaşılır ve mümkün olduğunca
               az sayıda renkten oluşmalıdır. Bunun yanında her türlü boyutta
               ve yüzeyde okunabilmelidir. Tasarım özgün olması, görsel olarak
               kurum ve kuruluşun hizmet ve ürünleriyle doğrudan ilişkisinin bu-  Görsel 4.45:
               lunması, logoda olması gereken diğer özelliklerdir..             Türk Hava Yolları



















                                                                                                         103
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110