Page 121 - GRAFİK TASARIM 11
P. 121

rizm, De Stijl, Dadaizm ve konstrüktivizm gibi akımlar tipografiyi
               anlam-biçim ilişkisine dayalı bir sanat dalı hâline getirmiştir.

               Günümüzde  görsel  iletişim  araçlarının  çoğalmasıyla  görsel  bir
               kirlilik oluşmakta ve birçok tipografik mesaj işlevini yitirmektedir.
               Bu yüzden tipografik mesaj, mantık ve sezgi birleşiminde veril-
               melidir. Bunlar arasındaki denge, görüntüyle söz arasında belirli
               bir denklemin kurulmasına bağlıdır (Görsel 4.105).

               Söz dizimsel boyutta simgenin biçimi ön plana çıkarken anlamsal
               boyut, simgenin sözlük anlamı (düz anlam=denotation) ya da sim-
               genin  akla  getirdiği  kavram-çağrışım  (yan  anlam=connotation)
               olmak üzere tipografik simgeler iki katagoriye ayrılabilir.
               Okunabilirlik sayfanın içinde yer alan dizgi, espas vb. ögelerin
               sağladığı  kolaylıktır.  Tasarımcı,  mesajı  okunaklı  hâle  getirmek
               için neyin, niçin, nasıl, ne zaman, nerede ve kim tarafından oku-
               nacağını bilmelidir (Görsel 4.106).
                                                                                Görsel 4.105:
               Tipografik mesaj iletimi, yazıları okunur hâle getiren niteliklerin   “Without Beginning Without End”
               bir araya gelmesiyle sağlanır. Okur, yazılı bilgiyi kolayca algıla-  afiş tasarımı, Max Bill
               yabilmelidir.
               Tipografik karakterlerin okunurluğu üç özelliğe bağlıdır:
               1.  Zıtlık (Kontrast)  2.  Yalınlık  3.  Oran

               Okunabilir tipografi, bilgi iletişiminin nesnel aracıdır. Okunması
               istenen fakat zor okunan bir metnin tasarımı, ürün ne kadar akıl-
               lıca veya çekici olursa olsun, kötü yapılmıştır.
               Tasarımcılar, bazen geleneksel okunabilirlik kriterlerine uymaz.   Görsel 4.106:
               İçlerindeki merak sonucu formlara yeni anlamlar vermeye çalı-    “More 4”, 2005, Spin, afiş
               şarak tipografik iletişim standartlarını değiştirecek deneyler ya-
               parlar. Yenilikçi tipografi, her zaman yeni sorularla eski kurallara   Görsel 4.107:
               meydan okur (Görsel 4.107).                                      “Bodoni”, 2017, Helaman Higley,
                                                                                tipografik afiş







































                                                                                                         119
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126