Page 117 - GRAFİK TASARIM 11
P. 117

3-Yön: Sanat eserinde gözün takip ettiği sanal yoldur. Bir ta-
            sarım yüzeyi üzerinde kullanılan tüm görsel unsurlar bu sanal
            yolu takip eder. Tasarımda hareket, kullanılan yazı ve resim-
            lerin tasarım yüzeyinde değişik noktalara yönlendirilmesiyle
            elde edilir. Tasarımcı,  tasarımda verilmek istenen mesaj doğ-
            rultusunda  bu  hareketi  yönlendirmelidir.  Yönlerin  değiştiril-
            mesi kompozisyona dinamizm ve hareket kazandırır (Görsel
            3.52).

            4-Devamlılık: Tipografik tasarımda kullanılacak görsel devam-
            lılık, ritim duygusuyla paralellik göstermelidir. Görsel devamlı-
            lık, izleyicinin tasarımda gördüğünü daha iyi algılaması ve ilgi-
            sinin devamı için önemlidir. Tasarımcının tipografik tasarımda
            devamlılığın sağlanması için gözün tasarım yüzeyinde belli il-  Görsel 3.52. Tipografik sergi posteri
            keler doğrultusunda hareket ettiğini bilmesi gerekir.

            Görsel elemanlar, gözün bu hareketlerine ve algılama sırası-
            na göre yerleştirilmelidir. Gözün izlediği yön, soldan sağa ve
            yukarıdan  aşağıya  doğrudur.  Gözün  yatay  hareketleri,  dikey
            hareketlerine oranla daha hızlı ve kıvraktır. Göz; büyükten kü-
            çüğe, koyudan açığa, renkliden renksize, alışılmamış olandan
            alışılmış olana doğru bir yol izler. Tasarımda devamlılık, gözün
            bir  unsurdan  diğerine  kesintisiz  geçiş  yaptığında  sağlanmış
            olur ve bu bilinçle yapılan tasarımın hedefine ulaşması kolay-
            dır (Görsel 3. 53).

            5-Denge: Tipografik tasarımda kullanılan aynı ya da farklı nes-
            neler arasında uyumlu ilişkinin oluşturulmasıdır. Denge, tasa-
            rım alanı içinde yer alan görsel ögelerin ve nesnelerin birbirini
            taşıyacak şekilde düzenlenmesiyle elde edilir. Tipografik tasa-
            rımın kendisiyle barışık olması için tasarımda dengenin sağ-   Görsel 3.53. Tipografik info grafik,
                                                                           Peter Grundy
            lanması gerekir. Bir tasarım iki farklı denge sistemiyle düzenle-
            nebilir: simetrik denge, asimetrik denge.

            a- Simetrik denge: Simetri, tipografik tasarımda iyi orantılan-
            mış ve dengelenmiş parçaların oluşturduğu genel yapıyı akla
            getirirken hayalî bir çizgi ya da düzlem ile ayrılmış iki yönlü
            biçim benzerliği olarak da tanımlanabilir.

            Çizgileri,  şekilleri  ve  renkleri  simetrik  kullanarak  tasarımda
            denge kurmak kolaydır ancak simetrik görünüm, tasarıma mo-
            noton bir etki verdiğinden değişik ölçüler arasında da mutlaka
            denge kurulmalıdır (Görsel 3.54).

            Tipografik tasarımda simetrik denge, güvenli olduğu için tasa-
            rımcılar tarafından yaygın olarak kullanılır. Simetri, tasarımda
            dürüstlük ve saygınlığın psikolojik simgesi olduğundan daha
            çok gelenek, resmiyet ve otoritenin vurgulandığı tasarımlarda   Görsel 3.54. Tipografik broşür sayfa
            tercih edilir.                                                 tasarımı, Piet Zwart

                                                                                                    115
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122