Page 114 - GRAFİK TASARIM 11
P. 114

Tipografik Ölçüler
                                            Tipografik ölçüde standartlar, Fransız yazı tasarımcısı Pierre Si-
                                            mon Fournier de Jeune’un (Piyer Forniye dö Jon) 1737’de pun-
                                            to birimini temel alan ölçü sistemini geliştirmesiyle başlamıştır.
                                            Punto,  uluslararası geçerliliği olan bir ölçü birimidir. Satır uzun-
                                            luğu, metin derinliği, ölçmede birim olarak kullanılan “kadrat” on
                                            iki  puntoya eşittir.

                                            Tipografik ögeler arasındaki boşluklar (espas), dizgi teknolojisine
                                            bağlı olarak değişen birimlerle ölçülür.
                                            Tipografide kullanılan boşluk düzeni üç guruba ayrılır:
                                            1. Harf boşluk düzeni
                                            2. Sözcük boşluk düzeni
                                            3. Satır boşluk düzeni
                                            1.  Harf Boşluk Düzeni
                                            En eski harf tasarımlarından bu yana harf boşluk düzeninde har-
                                            fin hem geometrik hem de yapısal özelliği belirleyicidir (Görsel
                                            4.72).  Doğru  sözcük  örüntülerini  yaratmak  için  gereken  uygun
                                            pozitif/negatif, biçim/alan ilişkisi harfin bu özelliklerine göre belir-
                                            lenmelidir (Görsel 4.75, 4.76).
                                            Tırnaklı harfler, tırnaksızlara göre daha fazla harf boşluğu yaratır.
                                            Ancak aynı zamanda harflerin bütünleşmesini de sağlar (Görsel
                                            4.73, 4.74). Harf boşluğunun ayarı harfin bu yapısal özelliğine
                                            göre değişir.
                              Görsel 4.72:
                            Fenike alfabesi  Harfler, bir araya getirildiğinde özgün yapıları nedeniyle uygun-
                                            suzluk oluşabilir. Her harf, hem bireysel hem de sözcük örüntü-
                                            sünde bir bütün olarak algılanabilmelidir.  Gerekli harf boşluğu
                                            ancak eğitimli bir görmeyle belirlenebilir.




                              Görsel 4.73:
                   Birbirine daha yakın dizilen
                  tırnaksız (Sans-Serif) harfler





                              Görsel 4.74:
              Harf yapısındaki tırnakların (serif)
                          oluşturduğu uzam


                                                 Etkinlik

                                             Aşağıda harf yükseklikleri aynı fakat boşluk düzenlemesi farklı
                                             olan “Merhaba” yazıları arasında ne gibi farkların görüldüğünü
                                             söyleyiniz.
                              Görsel 4.75:
                Çizgisel ölçümlemeyle yapılmış
                     harf boşluk düzenlemesi



                              Görsel 4.76:
                Alansal veya değersel yargıyla
              yapılmış harf boşluk düzenlemesi

              112
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119