Page 114 - GRAFİK TASARIM 11
P. 114
8- Boş Alanlar: Tipografik tasarımda kullanılan yazı eleman-
larının kapladığı alan ile çevresindeki boşluk arasında bir ilişki
vardır. Gözün yapısından dolayı beyin, beyaz şekillerdeki nes-
GRAFİK TASARIM neyi gerçek boyutuna göre daha büyük algılar.
DERS KİTABI
11 Bu algıdan dolayı beyaz alandaki optik genişleme ve bozulma-
MİLLÎ EĞİTİM lar harflerde algı yanılsamasına da neden olur. Beyin, siyah
zemin üzerindeki beyaz formları olduğundan daha beyaz ve
BAKANLIĞI daha parlak algılar. Doğru boşluk kullanımı, okuyucunun yazıyı
kolay ve hızlı algılamasına yardım eder (Görsel 3.44).
9-Sayfa Kenar Boşlukları: Sayfa kenarlarındaki beyaz boşluk-
lar, yazılı bir ürünü çevreleyen ve etkili bir iletişim yaratmak
GRAFİK TASARIM
DERS KİTABI için gerekli olan tipografik tasarım elemanıdır. Bu beyaz boş-
luklar sayfanın çerçevesi görevini üstlenir. Sayfa kenarlarında-
ki boş alanların az olması bozuk bir çerçeve etkisi yapar, say-
11 fanın kalabalık görünmesine sebep olur ve okuma eylemini
zorlaştırır.
Sayfa kenarlarındaki beyaz boşlukların yeterli genişlikte olması
MİLLÎ EĞİTİM sayfada birlik ve bütünlüğü, yer alan tüm görsel ve tipografik
BAKANLIĞI
materyallerin bir arada olmasını, okumanın kolay gerçekleş-
mesini sağlar ve okumanın memnuniyet verici hâle gelmesine
Görsel 3.44. Boş alan düzeyi düşük yardımcı olur. Sayfa kenarlarındaki boşluklar için ayrılacak ide-
bir tasarım/Boş alan düzeyi ideal bir al alan, baskısı yapılacak olan sayfanın yaklaşık % 50’si kadar
tasarım
olmalıdır (Görsel 3.45).
10-Yazı ve Zemin Rengi Seçimi: Kontrast, bir tasarım elema-
nın diğer bir tasarım elemanıyla ton farkı ve kurduğu açıkkoyu
ilişkisidir. Tipografide yazının rengi, zemin rengine uygun kont-
rastlıkta olmalıdır. Bu kontrast, gözün nesneleri ayırt etmesini
ve yazıyı rahatlıkla okumasını sağlar.
Okunurluğu sağlayabilmek için harf ve zemin arasında mutla-
ka ton farkı olmalıdır. Karşıtlığın fazla olması, karşılaştırılanlar
arasındaki farkı da arttırır. Tasarımın vurgusunu arttırabilme-
nin en kolay yolu renkleri ve renkler arasındaki ton zıtlığını kul-
lanmaktır. Tasarımın canlılığı, rengin ve tonlarının arasındaki
zıtlıkla elde edilir. Bir nesne ancak arka plandan ayırt edilebil-
diği ölçüde görünür olur (Görsel 3.46).
Görsel 3.45. Çok az sayfa
kenar boşluğu kullanımı/Normal sayfa
kenar boşluğu kullanımı Görsel 3.46. Farklı harf ve zemin rengi örnekleri
112

