Page 115 - GRAFİK TASARIM 11
P. 115

2.  Sözcük Boşluk Düzeni                                           Eğer    sözcük    boşluk
               Harf boşluk düzeni gibi sözcük boşluk düzeni de tipografinin en    düzeni    satır   boşluk
               temel uzamsal sorunlarından biridir. Sözcük boşluk düzeni, satır   düzeninden  daha  fazla
                                                                                  olursa, gözün algılaması
               boşluk düzeninden daha fazla olursa gözün algılaması, soldan       soldan     sağa     değil
               sağa değil yukarıdan aşağıya doğru yönelir (Görsel 4.77).          yukarıdan aşağıya doğru
                                                                                  yönelir.
               Satırlarla  oluşturulan  paragraf  ve  dizgi  sütunlarında  yukarıdan   Eğer   sözcük   boşluk
               aşağıya birleşen beyaz alan akışının yazı lekesini parçaladığı ve   düzeni   satır   boşluk
               böylece sözcüklerin etkin algılanması ve okunmasını engellediği    düzeninden  daha  fazla
               görülür. Bu tipografik bir hatadır ve düzeltilmelidir. Sözcük boş-  olursa, gözün algılaması
                                                                                  soldan
                                                                                                      değil
                                                                                             sağa
               luk düzeni, bu aşamada, hatanın düzeltilmesi açısından önem        yukarıdan aşağıya doğru
               kazanır.                                                           yönelir.
               3.  Satır Boşluk Düzeni                                          Görsel 4.77:
               Sözcük boşluk düzeniyle satır boşluk düzeni birbirini doğrudan et-  Sözcük boşluk düzeninin etkileri
               kiler. Tipografik uzamın üçüncü durumunu oluşturan “satır boşluk
               düzeni” sürekli okuma eyleminde dizgi satırlarının en uygun boş-
               luk ilişkisi içerisinde yerleştirilmesi demektir. Satır boşluk düzeni,
               gözün hareketlerini yönlendirir. Satırlar arasında yeterince boşluk
               olmazsa göz, diğer satırı yakalayamaz ve okuma eylemi kesinti-
               ye uğrar. Satır boşluk düzeni satır uzunluklarına da bağlıdır. Diz-
               gilerin punto ölçüleri, satırlar arasına herhangi bir müdahalede
               bulunulmamışsa (boşluk eklenmiş ya da çıkartılmamışsa) satır-
               lar arası boşluğun metrik karşılıklarını da gösterir (Görsel 4.80).
               Tipografik Karakterlerin Sınıflandırılması
               Tipografik karakterlerin sınıflandırılması, tarihsel oluşum süreci,
               geometrik özellikleri ve biçimsel özelliklerine göre yapılabilir.
               Temel geometrik ögeler üzerine yapılandırılan eski biçem siste-
               minin (Görsel 4.82) temel kaynağı, MS 113’te yapılan Roma’daki
               Trajan Sütunu’dur. Mermere kazınmış Trajan (Trayan) Yazıtı bü-
               yük harflerden oluşmaktadır. Bugün kullanılan Trajan, Garamond
               gibi yazı karakterleri bu sistem üzerine inşa edilmiştir (Görsel 4.81).
               Geleneksel  ile  modern  arasında  geçiş  döneminde  İngiltere’de
               Baskerville (Baskervil) yazı karakteri kullanılmıştır (Görsel 4.78).  Görsel 4.78:
                                                                                Baskerville (Baskervil)
                                                                                yazı karakteri

                    Bunları Biliyor musunuz?

                Trajan Sütunu (Görsel 4.79). MS 112-113 yılları arasında ka-
                zınan  Roma’daki  Trajan  Sütunu,  temelden  1,15  m  yükseklik
                ve 2,74 m genişlikteki yazıttır. İmparator Trajan’ın Germen ve
                Dacia halklarına karşı savaşlarını anlatır ve “SENATVS.POPV-
                LVS.QVE. ROMANVS” (Roma’nın Senatosu ve Halkı) tümce-
                siyle başlar. Harfler arka düzlemden öne çıksın diye kırmızıyla
                renklendirilmiştir.
                                                                                Görsel 4.79:
                                                                                Trajan sütunu













                                       Görsel 4.80: Farklı satır boşluk düzeninin paragrafa etkisi

                                                                                                         113
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120