Page 120 - GRAFİK TASARIM 11
P. 120
Her harfin dinamik yapısını sözcükte bir arada kullanan tasarım-
cı, farklı tipografik bağlantılar ve ritimler keşfeder. Bu, bazen söz-
cüğün iç yapısından bazen de her harfin kendi şekli ve bulundu-
ğu yerin görsel etkisinden yararlanarak oluşturulur.
Satır: Sözcüklerin oluşturduğu bir bütündür. Simetrik ya da asi-
metrik satırlarla çevrelerini kuşatan boşluklar doğru kurgulanmalı-
dır. Sözcükler cümleleri, cümleler ise tipografik satırları oluşturur.
Bütün tasarımlarda; yazı karakteri seçimi, bloklamalar, ölçü ve
espas göz önüne alınmalı ve aralarındaki bağlantılar anlaşılır bi-
çimde gösterilmelidir. Yazıdaki satırlar eşit uzunluklarda (sağ ve
soldan blok), sağa dayalı, sola dayalı, ortadan ya da asimetrik
bloklanarak düzenlenebilir. Ortaya çıkan tipografik biçimde, bu
hizalamalar sayesinde hareket ve düzen oluşur. Bu durum, satır-
ların diğer tipografik ögelerle etkileşimini sağlar (Görsel 4.101).
Düz çizgi, bar, köşeli parantez, İskoç, puantiye vb. çizgiler de bi-
Görsel 4.101:
“Futura”, Adrian Frutiger çim-anlam ilişkisini doğrudan etkileyen tipografik ögelerdir (Gör-
sel 4.102).
Satırların bir araya gelmesiyle oluşan sütunların kendi biçimleri ve
aralarında kalan boşluk arasında da biçim-karşı biçim ilişkisi var-
dır. Sayfanın çevresinde yer alan beyaz alanlar da (marjlar) sütun-
Düz Çizgi
ların oluşturduğu tipografik yapıyı etkiler (Görsel 4.103, 4.104).
Tipografik Mesaj
Bar Tipografik mesaj; sözel, görsel ve seslidir. Tipografi, bu çok yön-
lü yapısıyla dinamik bir iletişim aracıdır. 20. yy. başlarında yazılı
sözcüklere dışa vurumcu özellikler eklenmeye başlanmış; fütü-
İskoç
Puantiye Etkinlik
[ ] Köşeli Parantez Adınız, soyadınız ve okul numaranızdan oluşan bir tipografik
tasarım yaparak sınıf panosunda sergileyiniz.
Görsel 4.102: Bu çalışmaları yaparken rapido kalemi, gönye, bristol kağıdı,
Tipografik çizgiler pergel, guaj boya, fırça vb. malzemeleri kullanınız.
Guaj boyayı “Temel Sanat Eğitimi” dersinde öğrendiğiniz gibi
fırça ucunda bir damla boya oluşacak şekilde suyla incelte-
rek kullanınız.
Görsel 4.103:
Gotik Dönem’de sıklıkla kullanılan
bir grid örneği
Görsel 4.104:
Sayfada kullanılacak metne
ayrılan bölümün dar olması okuma
sırasında görsel bir akış sağlar.
118