Page 120 - GRAFİK TASARIM 11
P. 120

Her harfin dinamik yapısını sözcükte bir arada kullanan tasarım-
                                            cı, farklı tipografik bağlantılar ve ritimler keşfeder. Bu, bazen söz-
                                            cüğün iç yapısından bazen de her harfin kendi şekli ve bulundu-
                                            ğu yerin görsel etkisinden yararlanarak oluşturulur.
                                            Satır: Sözcüklerin oluşturduğu bir bütündür. Simetrik ya da asi-
                                            metrik satırlarla çevrelerini kuşatan boşluklar doğru kurgulanmalı-
                                            dır. Sözcükler cümleleri, cümleler ise tipografik satırları oluşturur.

                                            Bütün tasarımlarda; yazı karakteri seçimi, bloklamalar, ölçü ve
                                            espas göz önüne alınmalı ve aralarındaki bağlantılar anlaşılır bi-
                                            çimde gösterilmelidir. Yazıdaki satırlar eşit uzunluklarda (sağ ve
                                            soldan blok), sağa dayalı, sola dayalı, ortadan ya da asimetrik
                                            bloklanarak düzenlenebilir. Ortaya çıkan tipografik biçimde, bu
                                            hizalamalar sayesinde hareket ve düzen oluşur. Bu durum, satır-
                                            ların diğer tipografik ögelerle etkileşimini sağlar (Görsel 4.101).
                                            Düz çizgi, bar, köşeli parantez, İskoç, puantiye vb. çizgiler de bi-
                             Görsel 4.101:
                      “Futura”, Adrian Frutiger  çim-anlam ilişkisini doğrudan etkileyen tipografik ögelerdir (Gör-
                                            sel 4.102).

                                            Satırların bir araya gelmesiyle oluşan sütunların kendi biçimleri ve
                                            aralarında kalan boşluk arasında da biçim-karşı biçim ilişkisi var-
                                            dır. Sayfanın çevresinde yer alan beyaz alanlar da (marjlar) sütun-
                      Düz Çizgi
                                            ların oluşturduğu tipografik yapıyı etkiler (Görsel 4.103, 4.104).
                                            Tipografik Mesaj
                        Bar                 Tipografik mesaj; sözel, görsel ve seslidir. Tipografi, bu çok yön-
                                            lü yapısıyla dinamik bir iletişim aracıdır. 20. yy. başlarında yazılı
                                            sözcüklere dışa vurumcu özellikler eklenmeye başlanmış; fütü-
                        İskoç


                      Puantiye                    Etkinlik

              [ ]  Köşeli Parantez            Adınız, soyadınız ve okul numaranızdan oluşan bir tipografik
                                              tasarım yaparak sınıf panosunda sergileyiniz.
                             Görsel 4.102:    Bu çalışmaları yaparken rapido kalemi, gönye, bristol kağıdı,
                           Tipografik çizgiler  pergel, guaj boya, fırça vb. malzemeleri kullanınız.
                                              Guaj boyayı “Temel Sanat Eğitimi” dersinde öğrendiğiniz gibi
                                              fırça ucunda bir damla boya oluşacak şekilde suyla  incelte-
                                              rek kullanınız.















                               Görsel 4.103:
               Gotik Dönem’de sıklıkla kullanılan
                               bir grid örneği

                               Görsel 4.104:
                    Sayfada kullanılacak metne
              ayrılan bölümün dar olması okuma
                 sırasında görsel bir akış sağlar.
              118
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125