Page 118 - GRAFİK TASARIM 11
P. 118
Yazı Ailesi
Bir tipografik karakterin farklı et kalınlıklarında, eğimli, outline,
daraltılmış ve genişletilmiş gibi çeşitlemelerinin bir arada oluş-
tuğu gruba “yazı ailesi” denir. Yazı ailesi olarak matematiksel te-
melde düzenlenmiş ilk yazı karakteri tasarımı Univers’tir. Adrian
Frutiger’in Zürih Tasarım Okulunda üç ana font olarak geliştirdiği
Univers yazı ailesi sonradan yirmi bir farklı türde ve her birine
ayrı bir numara verilerek tasarlanmıştır. Bilimsel ve mantıksal il-
keler doğrultusunda biçimlendirilmesinin yanında, sabır ve ince-
liğe dayalı İsviçre el işçiliği geleneğinin iyi bir örneği olan Univers
elle çizilerek hazırlanmıştır (Görsel 4.94, 4.96).
Bir yazı ailesinde yer alan tipografik çeşitlemeleri adlandırmada
aynı anlamı taşıyan farklı adlar kullanılabilir.
Normal (regular/roman/book),
İnce (light/lightline/slime/hairline),
Kalın (bould/black/massive/elephant/heavy/thick/fatface),
Daraltılmış (condenset/narrow/contracted/elogated/
compressed),
Genişletilmiş (expanded/extended/wide/streched)
Görsel 4.94:
Univers yazı karakteri
Bunları Biliyor musunuz?
Helvetica, 1957’de Max Miedinger (Maks Maydinger) tara-
fından İsviçre’ deki Haas dökümhanesinde tasarlanmıştır.
7 Nisan 2007 tarihli bir gazete haberine göre uzmanların
son beş yüz yılın en iyi fontu seçtiği Helvetica; okunaklı,
zarif, yalın, açık, net ve kullanışlı olduğundan grafik tasa-
rımcı ve reklamcıların en çok kullandığı yazı karakteridir
Görsel 4.95: (Görs 4.95, 4.97).
Helvetica yazı ailesinin
temel üyeleri
Görsel 4.96: Görsel 4.97:
Bruno Pfafli (Pafli), Univers yazı ailesini oluşturan Max Miedinger (Midingır), Helvetica yazı karakteri
yirmi bir farklı “u” ile hazırlanan bir kompozisyon kataloğu için kapak tasarımı, 1968
116