Page 118 - GRAFİK TASARIM 11
P. 118

b-Asimetrik denge: Modern sanat ve tasarım akımları, simet-
                                         rik denge yerine asimetrik dengeyi benimsemiştir. Asimetri,
                                         simetri noksanlığı ya da bütünün parçaları arasındaki orantıyı
                                         eksiltme anlamına gelir. Modernist akımlar asimetriyi, birbiri-
                                         ne benzemeyen ya da eş değer olmayan görsel unsurlar ara-
                                         sında dinamik bir denge ve düzen sağlamak için kullanmıştır.
                                         Optik ağırlık merkezi hem simetrik hem de asimetrik dengede
                                         mutlaka vardır ama asimetrideki merkezin konumu simetride-
                                         ki merkezden farklıdır.

                                         Tasarımda asimetrik dengenin tercih edilme nedeni cesur ol-
                                         masıdır.  Asimetrik  denge,  duygu  yüklü  ve  dışa  vurumcudur.
                                         Simetride durağanlık ve kasılma varken asimetride hareket ve
                                         gevşeme duyguları vardır. Simetride düzen ve kural, asimetri-
                                         de rastlantı ve keyfilik egemendir. Simetri  katılık ve sınırlılılığı;
          Görsel 3.55. Tipografik afiş tasarımı,   asimetri ise eğlenceyi, özgürlüğü ve hayatı simgeler.
          Elif Özüdoğru
                                         6-Vurgu: Tipografik tasarımda vurgu, genellikle grafik yüzeyde
                                         bir derinlik oluşturarak dikkati istenen noktaya yönlendirmek
                                         için kullanılan ve dikkati etkileyen önemli bir tasarım ilkesidir.
                                         “Tasarımın bir yönünü ön plana çıkartmak ve etkili bir görsel
                                         unsur oluşturmak” şeklinde tanımlanabilir. Dikkat çeken etkili
                                         bir görsel unsur, hedef kitlenin tasarımı çözümlemesine ola-
                                         nak sağlar (Görsel 3.55).

                                         Tipografik tasarımda vurgu öncelikle hiyerarşik dizinde önemli
                                         olan unsura yapılmalıdır. Bu nedenle tasarımcı vurgu unsuru-
                                         nu yüzey üzerinde nerede konumlandıracağına karar vererek
                                         çalışmaya başlamalıdır. Vurgu unsurunun merkezde yer alması
                                         mesajın etkili bir şekilde iletilmesi için en doğru harekettir. Bı-
                                         rakılmak istenen etkiyi azaltacağından tasarımda birden fazla
                                         vurgunun kullanılmamasına dikkat edilmelidir.

                                         7-Zıtlık: Tasarım yüzeyinde odak noktası meydana getirmek
                                         için kullanılır. Tasarım içinde yer alan elemanların konumları,
                                         tipografik tasarımın odak noktasını belirler. Tasarım elemanı-
                                         nın diğer tasarım elemanlarından uzakta konumlandırılmasıy-
                                         la tasarımın dikkat çekiciliği artar ve bu sayede tasarımın odak
                                         noktası oluşur (Görsel 3.56).

                                         Tasarım yüzeyi üzerinde birden fazla odak noktasının olması
                                         dikkatin dağılmasına sebep olabilir. Bu durumlarda görsel hi-
                                         yerarşinin dikkate alınması gerekir. Görsel hiyerarşi tasarım-
                                         cıya vurgu alanlarını  ve odak noktalarını  doğru belirlemede
                                         yardımcı olur. Göz öncelikle tasarım yüzeyindeki odak noktala-
                                         rından birini algılamalıdır. Bu da gözün önemli olan ilk odaktan
                                         sırayla diğer odaklara ulaşmasına yardımcı olur. Bu sayede göz
          Görsel 3.56. Tipografik kitap kapağı   ile beynin koordinasyonu sağlanır ve tasarımın doğru algılan-
          tasarımı, Utku Lomlu           ması gerçekleşir.

         116
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123