Page 118 - GRAFİK TASARIM 11
P. 118
b-Asimetrik denge: Modern sanat ve tasarım akımları, simet-
rik denge yerine asimetrik dengeyi benimsemiştir. Asimetri,
simetri noksanlığı ya da bütünün parçaları arasındaki orantıyı
eksiltme anlamına gelir. Modernist akımlar asimetriyi, birbiri-
ne benzemeyen ya da eş değer olmayan görsel unsurlar ara-
sında dinamik bir denge ve düzen sağlamak için kullanmıştır.
Optik ağırlık merkezi hem simetrik hem de asimetrik dengede
mutlaka vardır ama asimetrideki merkezin konumu simetride-
ki merkezden farklıdır.
Tasarımda asimetrik dengenin tercih edilme nedeni cesur ol-
masıdır. Asimetrik denge, duygu yüklü ve dışa vurumcudur.
Simetride durağanlık ve kasılma varken asimetride hareket ve
gevşeme duyguları vardır. Simetride düzen ve kural, asimetri-
de rastlantı ve keyfilik egemendir. Simetri katılık ve sınırlılılığı;
Görsel 3.55. Tipografik afiş tasarımı, asimetri ise eğlenceyi, özgürlüğü ve hayatı simgeler.
Elif Özüdoğru
6-Vurgu: Tipografik tasarımda vurgu, genellikle grafik yüzeyde
bir derinlik oluşturarak dikkati istenen noktaya yönlendirmek
için kullanılan ve dikkati etkileyen önemli bir tasarım ilkesidir.
“Tasarımın bir yönünü ön plana çıkartmak ve etkili bir görsel
unsur oluşturmak” şeklinde tanımlanabilir. Dikkat çeken etkili
bir görsel unsur, hedef kitlenin tasarımı çözümlemesine ola-
nak sağlar (Görsel 3.55).
Tipografik tasarımda vurgu öncelikle hiyerarşik dizinde önemli
olan unsura yapılmalıdır. Bu nedenle tasarımcı vurgu unsuru-
nu yüzey üzerinde nerede konumlandıracağına karar vererek
çalışmaya başlamalıdır. Vurgu unsurunun merkezde yer alması
mesajın etkili bir şekilde iletilmesi için en doğru harekettir. Bı-
rakılmak istenen etkiyi azaltacağından tasarımda birden fazla
vurgunun kullanılmamasına dikkat edilmelidir.
7-Zıtlık: Tasarım yüzeyinde odak noktası meydana getirmek
için kullanılır. Tasarım içinde yer alan elemanların konumları,
tipografik tasarımın odak noktasını belirler. Tasarım elemanı-
nın diğer tasarım elemanlarından uzakta konumlandırılmasıy-
la tasarımın dikkat çekiciliği artar ve bu sayede tasarımın odak
noktası oluşur (Görsel 3.56).
Tasarım yüzeyi üzerinde birden fazla odak noktasının olması
dikkatin dağılmasına sebep olabilir. Bu durumlarda görsel hi-
yerarşinin dikkate alınması gerekir. Görsel hiyerarşi tasarım-
cıya vurgu alanlarını ve odak noktalarını doğru belirlemede
yardımcı olur. Göz öncelikle tasarım yüzeyindeki odak noktala-
rından birini algılamalıdır. Bu da gözün önemli olan ilk odaktan
sırayla diğer odaklara ulaşmasına yardımcı olur. Bu sayede göz
Görsel 3.56. Tipografik kitap kapağı ile beynin koordinasyonu sağlanır ve tasarımın doğru algılan-
tasarımı, Utku Lomlu ması gerçekleşir.
116

