Page 119 - GRAFİK TASARIM 11
P. 119
Tipografik Söz Dizimi
Tipografik tasarım, iletişim ve söz dizimi üzerine kuruludur. Tasa-
rımda tipografık ögeler, doğru mesaj iletecek biçimde düzenlenme-
lidir. Biçimle anlam arasında doğrudan ya da dolaylı kurulan bağ-
lantılar, tasarımı yönlendiren en önemli etkenlerdir (Görsel 4.98).
Tipografik söz dizimi harfle başlayıp sözcük, satır, sütun ve sayfa
kenarlarında bırakılan boşluklara (margin) kadar genişler. Bunlar
tipografinin ana ögeleridir.
Harf: Çevresini kuşatan boşlukla karşılıklı etkileşime giren her
tipografik simge, görsel olarak dinamik bir yapıya sahiptir. Bu bi-
çim-boşluk ilişkisi, tipografik ifadenin temelini oluşturan ögeler-
den biridir. Harflerin kendi aralarındaki anlam-biçim ilişkisinde de
bir söz dizimi vardır.
Her harfin kendi formu vardır. İyi tasarlanmış bir harf formu, us- Görsel 4.98:
talığı ve doğruluğuyla dikkat çekerken başka bir yazı karakteri Afiş
ailesinden de ayırıcı özellikler taşır (Görsel 4.99).
Sözcük: Bir fikri açıklama olanağına sahip olan sözcük,
“işaret”lerin temsil ettiği anlamdan bağımsızdır. Ancak bir tasarım
çalışmasıyla bu şekillere anlamlarını belirten biçimler kazandırı-
labilir (Görsel 4.100).
Harflerde olduğu gibi sözcüklerde de biçim-karşı biçim ilişkisi
vardır. Bu ilişki, tipografik bağlantı ve ritim gibi kavramları da be-
raberinde getirir. Bir sözcüğü oluşturan harfler bütünlük oluşturur.
Görsel 4.99: Görsel 4.100:
Afiş, Utku Lomlu, Xone (Zone) Harlem Document (Harlem Dokümınt) No:3 afişi,
Seramik tasarım ödülleri Huang Cavan (Huan Kavan)
117