Page 36 - MÜZE EĞİTİMİ 12
P. 36

deniyle  tahrip  edilmeye  devam  edecektir.  Bunu
                  önlemek amacıyla Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin
                  kurumları tarafından cezai işlemler uygulanmakta
                  ve  sivil  toplum  kuruluşlarının  düzenlemiş  olduğu
                  konferans, panel ve toplantılar ile halk bilinçlendi-
                  rilmeye çalışılmaktadır. Yapılan gözlemler ve haber
                  kaynaklarından  (gazete,  televizyon,  İnternet  vb.)
                  öğrenilen bilgiler, alınan bu önlemlerin işe yaradı-
                  ğını ancak kültür varlığı tahribatını tam anlamıyla
                  önleyemediğini ortaya koymaktadır.
                  Sit alanlarındaki sorunlardan bazıları; define ara-
                  mak  amacıyla  yapılan  kaçak  kazılar,  yeni  yapı-
                  lanmalar,  altyapı  çalışmaları,  tarımsal  çalışmalar,   Görsel 1.63: Arkeoloji Müzesi, Şanlıurfa
                  doğal  tahribatlar  olarak  sıralanabilir.  Sit  alanları
                  içerisinde kalan taşınmazlara ait kültürel tahribatın
                  en aza indirgenebilmesi için 2863 sayılı Kanun’da
                  bazı  düzenlemeler  yapılmıştır.  Bu  düzenlemeler;
                  kamulaştırma, koruma amaçlı imar planı ve takas
                  olarak üç başlıkta belirtilmiştir.

                  1.3.6. Teşhirde ve Depolarda Muhafaza Edilen
                        Eserlerin Isı, Işık ve Nem Durumlarının
                        Düzenlenmesi
                  Müzenin en önemli işlevi korumaktır. Bu işlev, klasik
                  müzecilikte olduğu kadar modern müzecilik anlayı-
                  şında da birincil öneme sahiptir. Arşivlerde yer alan
                  birçok materyalin korunması, saklanması ve depo-
                  lanması başlı başına bilimsel bir konudur. Modern
                  binalarda  koleksiyonun  muhafazası  için  mimarlar,
                  en ideal binayı tasarlamakta serbesttir. Binanın ya-
                  pım  aşamasında  doğal  veya  yapay  ışıklandırma,
                  iklim kontrolü gibi unsurlar hesap edilebilir (Görsel
                  1.63 ve 1.64).
                  Müzelerde uygun ısı, ışık ve nem ortamını sağlaya-
                  cak asgari bir klima sisteminin varlığı, eserin hayat-
                  ta kalması için önemli bir koşuldur. Ayrıca sergile-
                  nen ve depolanan eserlerin deprem ve sel gibi tabii
                  afetlerden korunması da oldukça önem arz etmek-
                  tedir. Eğer eser dengeli bir şekilde bu faktörlerden
                  korunmaz  ise  yok  olma  tehlikesi  ile  karşı  karşıya
                  kalabilir.

                  Esere zarar vermesi muhtemel bir etken olan ru-  Görsel 1.64: Zeugma Mozaik Müzesi, Gaziantep
                  tubet, nesneleri değişik şekillerde etkiler. Çok dü-
                  şük  rutubet;  kâğıt,  parşömen  veya  deriden  yapıl-  mantar  ve  benzeri  organizmaların  üremesine  se-
                  mış eserlerin kurumasına ve buruşmasına neden    bep  olduğu  bilinmektedir.  Uygulamada  depoların
                  olurken yüksek nem oranları ise materyalin içine su   ısı ve nem durumu, termohigraf denilen bir cihaz
                  çekmesine neden olmak suretiyle eserlerde çürü-  vasıtasıyla günlük ve aylık ölçülerek tespit edilmek-
                  me ve bozulmaya sebep olmaktadır. Rutubet oran-  tedir. Eserler, bu ölçümlere uygun olarak muhafaza
                  larındaki ani değişmeler ise nem alıcı materyallerin   edilmektedir.
                  genişlemesine  neden  olmaktadır.  Bilimsel  araştır-  Aydınlatma  konusu  en  az  diğer  faktörler  kadar
                  malar, müzeler için ideal nem oranlarının %40 ila   önem arz etmektedir. Işık, bir sanat eserinin güzel-
                  %60 arasında tutulması gerektiğini, ideal oranın ise   liğini yansıtma fonksiyonuna sahip olduğu gibi ese-
                  %55 olduğunu ortaya koymaktadır.                 rin iletmek istediği mesajın ziyaretçilerce doğru al-

                  Eserlerin korunmasında ısının ayarlanması önem-  gılanmasına da hizmet etmektedir. Bunun yanında
                  li bir faktördür. 21 derecenin üzerindeki sıcaklığın,   yoğun ışık, nesneye zarar da verebilmektedir. Ku-



            34
           34           Müze Eğitimi
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41