Page 37 - MÜZE EĞİTİMİ 12
P. 37

maş ve elyaf gibi organik materyallerde ışığın etkisi   nesnelerin özelliklerine göre farklı yükseklikte ayar-
               daha çok hissedilir. Yanlış ışık kullanımı bu malze-  lanabilir  olmalı  ve  duvara  desteklerle  sabitlenme-
               melerin zayıflamasına neden olmaktadır. Müzedeki   lidir.  Bunun  yanında  duvara  asılan  veya  yerden
               eserler,  birbirinden  farklı  seviyede  ışık  kaynağına   ayaklı vitrinler seçilmelidir.
               ve aydınlığa ihtiyaç duymaktadır.
                                                                1.3.7. Farklı Sergileme (Teşhir) Türleri
               En zararlı ışık, esere direkt olarak gelen güneş ışı-
               ğıdır.  Bu  bakımdan  müzelerde  gün  ışığını  kesen   Modern  müze  işletmeleri,  sahip  oldukları  koleksi-
               pencere storları, vitrin içi otomatik sensörlü aydın-  yonlara göre değerlendirilir. Müzenin topluma yan-
               latma cihazları ve jaluzilerin kullanılmasıyla ışık filt-  sıyan yüzü olan sergilemelerde ziyaretçilerin görüş,
               relenmekte, yansıtılmış ışık kullanılarak ışık kayna-  beklenti ve istekleri, müzelerin onlara sundukların-
               ğı kontrol altına alınmaktadır.                  dan daha farklı olabilmektedir (Görsel 1.65). Büyük
                                                                bir müzeyi hakkıyla gezmek için günler veya hafta-
               Eserlerin  korunmasında  depolama  tekniği  büyük   lar gerekebilir.
               önem  arz  etmektedir.  Teşhirde  olmayan  eserlerin
               uygun ekipmanlar yardımıyla dış etkilere karşı mu-  Müzeye gelenlerin ziyaret öncesindeki meşguliyet-
               hafazası,  etkin  bir  depolama  sistemiyle  mümkün   leri ve başka yerleri de dolaşmaları onları yorgun
               olmaktadır. Depolama sisteminin zemini yerden en   düşürmüş  olabilir.  Dolayısıyla  sergi  bu  tür  insan-
               az bir metre yüksekte bulunmalı, duvarları nem ve   ların dikkatini çekecek nitelikte olmalı, bilgiler ve-
               ısı geçirmeyecek şekilde dizayn edilmeli ve sağlam   rilirken ziyaretçinin hoşça vakit geçirmesi de sağ-
               olmalıdır. Depolar; su baskınlarına karşı korunaklı   lanmalıdır. Bunlar yapılamadığı takdirde sergi tam
               olmalı, madenî raflar paslanmaz çelikten yapılmalı   anlamıyla işlevini yerine getirememiş olur. Sergile-
               ve  biyolojik  tahribata  karşı  da  cilalanmalıdır.  Raf-  me türleri; sürekli, geçici ve gezici sergileme olmak
               ların  boyanmasında  kullanılacak  ürünler,  eserlere   üzere üç başlıkta incelenir.
               zarar vermeyen asitsiz türden seçilmelidir. Raflar,




































               Görsel 1.65: Kent Müzesi, Çanakkale


                       SIRA SİZDE • Ders İçi Faaliyet


                 1. Okulunuzda kitap, evrak, eğitim araç gereçleri vb. materyallerin korunup saklandığı depo ve arşiv
                   bölümüne gidiniz. Isı, ışık ve nemin ortam ve materyaller üzerindeki etkilerini araştırınız.

                 2. Edindiğiniz bilgiler ışığında alınması gereken önlemlerle ilgili fikirlerinizi okul yönetimi ile paylaşınız.




                                                                                                                 35
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42