Page 39 - MÜZE EĞİTİMİ 12
P. 39
Görsel 1.71: Modern Sanatlar Müzesi, Glasgow Görsel 1.72: Anforalar, Sualtı Arkeoloji Müzesi, Bodrum, Muğla
1.3.8. Farklı Sergileme Yöntemleri
Sergilemeler; eserlerini gösterme, insanları etkile- çıkar. Boyutlar arasındaki bağıntılar memnuniyet
me, eğitme ve eğlendirme özellikleriyle müzelerin verici değilse ziyaretçi kendini darda hisseder ve
en önemli bölümü olarak nitelendirilebilir. Müzelerin rahatsız olur. İşte bu ilk rahatsızlık işaretleri başlar
yaşamak ve varlıklarını sürdürebilmek için ziyaret- başlamaz ziyaretçi gözlemlediği şeye ruhen bağ-
çiye ihtiyaçları vardır. Ziyaretçinin bir müzeyi en iyi lanma gücünü kaybeder.
değerlendireceği yer, sergi salonlarıdır. Salonların Teşhir yapılırken dikkat edilmesi gereken bir diğer
yükseklik, ısı, aydınlatılma, vitrin temizliği gibi fiziki unsur sergilenen eser ile zemin arasındaki ilişkinin
özellikleri ve görevlilerin davranışları bu sergile me doğru ayarlanmasıdır (Görsel 1.74). Bu ilişkinin iyi
içindir (Görsel 1.71 ve 1.72).
olmaması eşsiz bir eserin görsel etkisini azaltabile-
İyi bir müze yönetimi, sahip olduğu eserleri doğru ceği gibi zeminin doğru bir şekilde ayarlanması ile
planlamalı ve estetik açıdan en güzel bir şekilde basit bir eser dikkatleri üzerine çekebilir. Bir süs et-
ziyaretçilere sunmalıdır. Müzeyi ilgilendiren kolek- kisi elde etmek istenirse eşyanın renginin tamam-
siyonlar teşhir edilirken onların korunması sağlan- layıcı renginde fon kullanmak, sağlam bir buluştur.
dıktan ve kimlikleri temin edildikten sonra sıra artık Fakat bu, yarım tonları ortaya koyamaz. Gümüş,
serginin düzenlenmesine gelir. hemen her renkten fonlar üzerinde parıldayacak-
tır fakat grinin çeşitli tonları, eşyadan eşyaya özel
Serginin amacı ne olursa olsun eşyanın göste- değişmeler meydana getirebilir. Altın da buna ben-
rilmesi ancak onun özel karakteri ortaya konmuş zer sorunlar ortaya koyar. Genel olarak altın eşyayı
ve değeri ortaya çıkarılmışsa etkili olabilir (Görsel takdim için kullanılan mavi, kırmızı, siyah ya da sı-
1.73). Bir serginin hazırlanmasında ilk aşama, eş- cak kahverengi fonlar, ilk bakışta altındaki zenginli-
yayı yepyeni bir ışık altında göstermektir. Eşyanın ği ortaya çıkarıyorsa da eski madenin nefis tonları,
boyutlarının büyük ya da küçük olması ölçü mese- bazen bir anlık bir gösteri amacı için feda edilmiş
lesini ortaya çıkarır. Bu hesaba katılmazsa hacimli olmaktadır. Oysa bej ve tatlı griler bu tonları ince-
eşyanın silikleşmesi, küçük eşyanınsa bütün man- likle belirtebilir.
tıki ölçülerin dışında büyütülmesi tehlikesi ortaya
Görsel 1.73: Rautenstrauch (Rautunştrauh) Müzesi, Almanya Görsel 1.74: İş Bankası Müzesi, İstanbul
37