Page 39 - MÜZE EĞİTİMİ 12
P. 39

Görsel 1.71: Modern Sanatlar Müzesi, Glasgow     Görsel 1.72: Anforalar, Sualtı Arkeoloji Müzesi, Bodrum, Muğla


               1.3.8. Farklı Sergileme Yöntemleri

               Sergilemeler; eserlerini gösterme, insanları etkile-  çıkar.  Boyutlar  arasındaki  bağıntılar  memnuniyet
               me, eğitme ve eğlendirme özellikleriyle müzelerin   verici  değilse  ziyaretçi  kendini  darda  hisseder  ve
               en önemli bölümü olarak nitelendirilebilir. Müzelerin   rahatsız olur. İşte bu ilk rahatsızlık işaretleri başlar
               yaşamak ve varlıklarını sürdürebilmek için ziyaret-  başlamaz  ziyaretçi  gözlemlediği  şeye  ruhen  bağ-
               çiye ihtiyaçları vardır. Ziyaretçinin bir müzeyi en iyi   lanma gücünü kaybeder.
               değerlendireceği yer, sergi salonlarıdır. Salonların   Teşhir yapılırken dikkat edilmesi gereken bir diğer
               yükseklik, ısı, aydınlatılma, vitrin temizliği gibi fiziki   unsur sergilenen eser ile zemin arasındaki ilişkinin
               özellikleri ve görevlilerin davranışları bu sergile me   doğru ayarlanmasıdır (Görsel 1.74). Bu ilişkinin iyi
               içindir (Görsel 1.71 ve 1.72).
                                                                olmaması eşsiz bir eserin görsel etkisini azaltabile-
               İyi bir müze yönetimi, sahip olduğu eserleri doğru   ceği gibi zeminin doğru bir şekilde ayarlanması ile
               planlamalı  ve  estetik  açıdan  en  güzel  bir  şekilde   basit bir eser dikkatleri üzerine çekebilir. Bir süs et-
               ziyaretçilere sunmalıdır. Müzeyi ilgilendiren kolek-  kisi elde etmek istenirse eşyanın renginin tamam-
               siyonlar teşhir edilirken onların korunması sağlan-  layıcı renginde fon kullanmak, sağlam bir buluştur.
               dıktan ve kimlikleri temin edildikten sonra sıra artık   Fakat  bu,  yarım  tonları  ortaya  koyamaz.  Gümüş,
               serginin düzenlenmesine gelir.                   hemen  her  renkten  fonlar  üzerinde  parıldayacak-
                                                                tır fakat grinin çeşitli tonları, eşyadan eşyaya özel
               Serginin  amacı  ne  olursa  olsun  eşyanın  göste-  değişmeler meydana getirebilir. Altın da buna ben-
               rilmesi  ancak  onun  özel  karakteri  ortaya  konmuş   zer sorunlar ortaya koyar. Genel olarak altın eşyayı
               ve değeri ortaya çıkarılmışsa etkili olabilir (Görsel   takdim için kullanılan mavi, kırmızı, siyah ya da sı-
               1.73). Bir serginin hazırlanmasında ilk aşama, eş-  cak kahverengi fonlar, ilk bakışta altındaki zenginli-
               yayı yepyeni bir ışık altında göstermektir. Eşyanın   ği ortaya çıkarıyorsa da eski madenin nefis tonları,
               boyutlarının büyük ya da küçük olması ölçü mese-  bazen bir anlık bir gösteri amacı için feda edilmiş
               lesini ortaya çıkarır. Bu hesaba katılmazsa hacimli   olmaktadır. Oysa bej ve tatlı griler bu tonları ince-
               eşyanın silikleşmesi, küçük eşyanınsa bütün man-  likle belirtebilir.
               tıki  ölçülerin  dışında  büyütülmesi  tehlikesi  ortaya




















               Görsel 1.73: Rautenstrauch (Rautunştrauh) Müzesi, Almanya  Görsel 1.74: İş Bankası Müzesi, İstanbul



                                                                                                                 37
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44