Page 41 - MÜZE EĞİTİMİ 12
P. 41

1.3.9. Müzelerin Öğrenmedeki Önemi ve
                     Gerekliliği
               Türkiye, pek çok medeniyete beşiklik yapmış zen-
               gin bir tarihî ve kültürel birikime sahip coğrafyada
               yer almaktadır. Bu nedenle Türkiye’de açık ve ka-
               palı, değişik işlevlere sahip çok sayıda müze bu-
               lunmaktadır. Ancak bu müzelerin bazılarının sade-
               ce depolama işlevi gördüğü ve ziyaretçi sayılarının
               az  olduğu  da  bilinen  bir  gerçektir.  “Müzeler  birer
               tapınak  gibi  saygın,  dokunulmaz,  sadece  turistik
               amaçla ziyaret edilen, daha çok da yabancı ziya-
               retçilere ve elit kesime hizmet veren kurumlardır.”
               anlayışının değişmesi müzelere olan ilgiyi daha da
               artıracaktır.  Ayrıca  müzelerin  pek  çok  medeniye-  Görsel 1.78: İstanbul Genç Modern Müzesinde sanat eğitimi
               te beşiklik yapmış, zengin bir birikime sahip tarihî
               ve kültürel değerlerin korunduğu yerler olmasının
               yanında birer eğitim ve eğlence merkezleri hâline
               getirilmeleri gerekir. Tüm bunlar dikkate alındığın-
               da eğitim sisteminin içinde müzelerin de interaktif
               görevler almaları şarttır.
               Hayatın her alanında ve her zaman gerçekleşen bir
               süreç  olan  eğitim,  sadece  okullar  ile  sınırlı olma-
               yıp okul dışı kurumlarda da devam eden bir etkin-
               liktir. Okullar gibi tarihî mekân, kütüphane, şehitlik
               ve müze gibi çeşitli kurum ve kuruluşlar da eğitim
               sürecinin önemli bir parçası hâline gelebilir. Bunlar
               arasında özellikle müzeler, eğitim öğretim sürecini
               etkinleştiren ve zenginleştiren kurumlar olarak gö-  Görsel 1.79: Bursa Kent Müzesi öğrenci eğitim çalışmaları
               rülüp  değerlendirilebilir.  Buna  rağmen  günümüze
               kadar müzelerin eğitimde kullanılması pek günde-
               me gelmemiş, eğitime yönelik ilke ve politikalar ge-
               liştirilememiştir.
               Müzelerin eğitim öğretim amacıyla kullanılması bir-
               çok açıdan yarar sağlayacaktır. Her şeyden önce
               müze, yaşayarak öğrenme ilkesinin gerçekleşme-
               sine müsait bir ortam sunar. Bu ortamlarda, yaşa-
               yarak ve gözleyerek öğrenme gerçekleşeceği için
               öğrenilenlerin daha kalıcı olması sağlanacak, do-
               layısıyla derse karşı motivasyon da canlı tutulmuş
               olacaktır. Müzelerde somut nesnelerden esinlene-
               rek  drama,  hikâye  anlatma  ve  sanatsal  çalışma-
               lar yapılabilir. Geçmişte yaşamış önemli kişiler ve   Görsel 1.80: Bursa Kent Müzesi öğrenci eğitim çalışmaları
               yaşanmış  olaylar  canlandırılarak  tarihsel  empati
               kurma ve kanıt kullanma becerileri geliştirilebilir. Bu
               sayede  öğrencilere  derslerde  zamanı  ve  mekânı
               daha  iyi  algılama  becerisi  kazandırılabilir  (Görsel
               1.78, 1.79, 1.80 ve 1.81).
               Müzeler  hem  fen  (fizik,  kimya,  biyoloji  vb.)  hem
               sosyal bilimler (tarih, sanat tarihi, coğrafya, resim,
               sosyal  bilgiler  vb.)  alanlarına  ait  derslerde  kulla-
               nılabilecek  somut  materyalleri  ve  tarihî  eserleri
               bünyesinde barındırmaktadır. Bu yönüyle müzeler,
               özellikle sosyal bilimler alanında bir uygulama la-
               boratuvarı  işlevine  sahiptir.  Müzelerdeki  eserlerin
               ne  kadar  değerli  olduklarını;  onları  korumak,  ba-
               kımlarını yapmak ve yılların etkisine karşı koyma-  Görsel 1.81: Mardin Müzesi öğrenci eğitim çalışmaları



                                                                                                                 39
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46