Page 41 - MÜZE EĞİTİMİ 12
P. 41
1.3.9. Müzelerin Öğrenmedeki Önemi ve
Gerekliliği
Türkiye, pek çok medeniyete beşiklik yapmış zen-
gin bir tarihî ve kültürel birikime sahip coğrafyada
yer almaktadır. Bu nedenle Türkiye’de açık ve ka-
palı, değişik işlevlere sahip çok sayıda müze bu-
lunmaktadır. Ancak bu müzelerin bazılarının sade-
ce depolama işlevi gördüğü ve ziyaretçi sayılarının
az olduğu da bilinen bir gerçektir. “Müzeler birer
tapınak gibi saygın, dokunulmaz, sadece turistik
amaçla ziyaret edilen, daha çok da yabancı ziya-
retçilere ve elit kesime hizmet veren kurumlardır.”
anlayışının değişmesi müzelere olan ilgiyi daha da
artıracaktır. Ayrıca müzelerin pek çok medeniye- Görsel 1.78: İstanbul Genç Modern Müzesinde sanat eğitimi
te beşiklik yapmış, zengin bir birikime sahip tarihî
ve kültürel değerlerin korunduğu yerler olmasının
yanında birer eğitim ve eğlence merkezleri hâline
getirilmeleri gerekir. Tüm bunlar dikkate alındığın-
da eğitim sisteminin içinde müzelerin de interaktif
görevler almaları şarttır.
Hayatın her alanında ve her zaman gerçekleşen bir
süreç olan eğitim, sadece okullar ile sınırlı olma-
yıp okul dışı kurumlarda da devam eden bir etkin-
liktir. Okullar gibi tarihî mekân, kütüphane, şehitlik
ve müze gibi çeşitli kurum ve kuruluşlar da eğitim
sürecinin önemli bir parçası hâline gelebilir. Bunlar
arasında özellikle müzeler, eğitim öğretim sürecini
etkinleştiren ve zenginleştiren kurumlar olarak gö- Görsel 1.79: Bursa Kent Müzesi öğrenci eğitim çalışmaları
rülüp değerlendirilebilir. Buna rağmen günümüze
kadar müzelerin eğitimde kullanılması pek günde-
me gelmemiş, eğitime yönelik ilke ve politikalar ge-
liştirilememiştir.
Müzelerin eğitim öğretim amacıyla kullanılması bir-
çok açıdan yarar sağlayacaktır. Her şeyden önce
müze, yaşayarak öğrenme ilkesinin gerçekleşme-
sine müsait bir ortam sunar. Bu ortamlarda, yaşa-
yarak ve gözleyerek öğrenme gerçekleşeceği için
öğrenilenlerin daha kalıcı olması sağlanacak, do-
layısıyla derse karşı motivasyon da canlı tutulmuş
olacaktır. Müzelerde somut nesnelerden esinlene-
rek drama, hikâye anlatma ve sanatsal çalışma-
lar yapılabilir. Geçmişte yaşamış önemli kişiler ve Görsel 1.80: Bursa Kent Müzesi öğrenci eğitim çalışmaları
yaşanmış olaylar canlandırılarak tarihsel empati
kurma ve kanıt kullanma becerileri geliştirilebilir. Bu
sayede öğrencilere derslerde zamanı ve mekânı
daha iyi algılama becerisi kazandırılabilir (Görsel
1.78, 1.79, 1.80 ve 1.81).
Müzeler hem fen (fizik, kimya, biyoloji vb.) hem
sosyal bilimler (tarih, sanat tarihi, coğrafya, resim,
sosyal bilgiler vb.) alanlarına ait derslerde kulla-
nılabilecek somut materyalleri ve tarihî eserleri
bünyesinde barındırmaktadır. Bu yönüyle müzeler,
özellikle sosyal bilimler alanında bir uygulama la-
boratuvarı işlevine sahiptir. Müzelerdeki eserlerin
ne kadar değerli olduklarını; onları korumak, ba-
kımlarını yapmak ve yılların etkisine karşı koyma- Görsel 1.81: Mardin Müzesi öğrenci eğitim çalışmaları
39