Page 40 - MÜZE EĞİTİMİ 12
P. 40
Aynı prensip, eşyanın dokusu bakımından da de-
ğer taşır fakat bu konuda tezat yaratmak çoğu za-
man arzu edilen bir şey değildir. Kaba dokumalı bir
nesne, ince dokumalı bir çerçevenin içine yerleş-
tirilebilir. Maddelerin en düzgünü; cam, ham ipek-
ten düzensiz bir fon, atlas ve eski kadifeden bir fon
üstünde kendini daha iyi gösterir. Eşyaya uygun
bir fonun seçilmesine gelince günlük kullanışların
verdiği fikirlerden faydalanılabilir.
Teşhirin önemli yanlarından birisi, vitrinlerin estetik
görünüşüdür (Görsel 1.75 ve 1.76). Her teşhir ziya-
retçiye evinin rahatlığını vermelidir. Teşhirin estetik
yanı ağır basarsa ziyaretçiye daha çok mesaj verir.
Vitrinin yapısı ve içindeki eşyanın düzeni estetik
fonksiyonu oluşturur. Vitrinlerin estetik görünüşünü;
yapımları, malzemelerin türü ve kalitesi, tasarımla-
Görsel 1.75: Türk İslam Eserleri Müzesi, İstanbul rı, döşemeleri, aydınlatmaları gibi malzeme ve tek-
niğe dayanan hususlar etkiler. Eserlerin tasnifi, belli
bir sırayı takip etmesi, yerleştirilmeleri ve sunumu
çok önemlidir. Yan yana duran eserler bir bütünlük
sağladıkları gibi birbirlerini de fazla etkilememelidir.
Nesneler, ziyaretçileri kendine çekebilecek nite-
likte olmalıdır. Nesnelerin etrafında yeterli alan
bulunmalı, eser ile ilgili ayrıntılı bilgiler eserin he-
men yanında çocuk, engelli ve yaşlıların okuyabi-
lecekleri yükseklikte ve büyüklükte olmalıdır. Geli-
şen teknoloji ile birlikte müzelerdeki eserler işitsel
aletlerle de tanıtılmaya başlanmıştır (Görsel 1.77).
Ses kayıtları birçok dilde yapılmakta böylelikle ya-
bancı ziyaretçilerin müzelerden daha fazla istifade
Görsel 1.76: İş Bankası Müzesi, İstanbul etmesi sağlanmaktadır.
Görsel 1.77: Doğa Tarihi Müzesi, Viyana, Avusturya
DÜŞÜNELİM • PAYLAŞALIM
Daha önce gezdiğiniz bir sergideki eser ya da nesnelerin sergilenme türünü ve yöntemlerini sınıf orta-
mında paylaşınız.
38
38 Müze Eğitimi