Page 182 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 182
MÜZE EĞİTİMİ MÜZEDE EĞİTİMİ
6. MÜZEDE EĞİTİM
ÇALIŞMA SORULARI
1. Müzelerde hangi eğitim etkinliklerine katılmak istersiniz?
2. Okuldaki öğrenme ile müze ortamındaki öğrenme arasında gördüğünüz farklılıkları söyleyiniz.
3. Sanat müzesinde hangi tür eserlerin sergilenebileceğini söyleyiniz?
4. Bir müzede sanal gezi yaparak eserleri inceleyiniz.
6.1. MÜZEDE ÖĞRENME
Müzeler yaparak, yaşayarak, aktif öğrenmenin gerçekleştiği öğrenme ortam-
larıdır. Müzede öğrenmenin gerçekleşmesi için ziyaretçinin aktif katılımı ve
etkileşimi şarttır (Görsel 6.1 ve 6.2). Müzede öğrenmede estetik gelişim dü-
zeyleri, somut gözlemde bulunma, önceki bilgiyle bağdaştırma, gözlemden
yola çıkarak bir yapı oluşturma, analitik tanımlama, karşılaştırma yapma, ay-
rıntılara odaklanma, bellekte uyanan fikirlerle yeni bağlantılar üretme ger-
çekleşmektedir. İyi bir müze deneyimi için merak, güven, tartışma, kontrol,
oyun ve iletişim önemlidir.
Görsel 6.1: Müze etkinliği, Anadolu Medeniyetleri Görsel 6.2: Eser incelemesi, Washington (Voşingtın)
Müzesi, Ankara Üniversitesi, ABD
Müze eğitimcileri, müzeleri ziyaretçinin rahatlığını sağlamaya, kullanım alan-
larını ergonomik olarak düzenlemeye, müzede dikkat çekici ögeler kullanma-
ya önem vermelidir. Ziyaretçinin ne göreceği, nasıl yön belirleyeceği, neye
odaklanması gerektiği göz önüne alınmalıdır. Müzede, özgün sergi tasarımla-
rı, açıklama etiketleri, tabela, resim ve sesli uyaranlar dikkat çeken unsurlar-
dır. Farkındalığı artırıcı sergi düzenleme, büyük yön işaretleri, girişten çıkışa
düz bir yol izlenmesi müzede öğrenmeyi kolaylaştırmaktadır.
Öğrenme, çevre ile etkileşim sonucunda bireyde meydana gelen büyük öl-
çüde kalıcı dav ranış değişikliğidir. Davranış ise bireyin çevresinden gelen
uyaranlara karşı verdiği her türlü cevaptır. Bireyin duyularıyla algıladıklarını
zihninde yapılandırması, geçmiş deneyimleri ve bilgileriyle yorumlamasıdır.
Öğrenme süreci içerisinde, zihnin yeniden yapılanması olarak da tanımlana-
180