Page 184 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 184

MÜZE EĞİTİMİ                                                                                                                                                                               MÜZEDE EĞİTİMİ


                                 öğrenmeden, bir çırağın işin meziyetlerini ustasından öğrenmeye, kızın an-
                                 nesini izleyerek bir şeyler öğrenmesine, televizyon seyrederken ya da dergi,
                                 gazete, kitap okurken gerçek leşen öğrenmeye kadar çok çeşitlilik gösterir.

                                 İnformal öğrenmenin gerçekleştiği müzeler, gezme ve sergileme mekânları ol-
                                 manın yanı sıra aynı zamanda yaşayan canlı öğrenme ortamlarıdır (Görsel 6.4).

























          Görsel 6.4: Müzede nesnelerle eğitim, Smithsonian Enstitüsü, ABD
                                 6.1.1. Müze Ortamındaki Öğrenmenin Önemi


                                 Değişen toplumlar ve eğitim anlayışları son yıllarda müzelerin öğrenme or-
                                 tamı olarak etkin bir şekilde kullanılmasına olanak sağlamıştır. XIX. yüzyılın
                                 başlarında müzeler ve galeriler, kütüphaneler ya da konferans salonları gibi
                                 kuruluşlar birer öğrenme ortamı olarak görülmüştür. Müzeler topluma çeşitli
                                 eğitim fırsatları sunarak yetişkinlerin yanı sıra çocuklar için de eğitimci rolü
                                 üstlenmiştir. Öğrenme ve öğretme çevreleri olarak görülen müze ortamları;
                                 özgür seçim yapma ve değerlendirme süreçlerini içermekte ve doğuştan öğ-
                                 renmeye yönelik içgüdülere sahip olan çocukların öğrenmelerini destekler,
                                 geliştirir.

                                 İnsan  doğası  gereği  öğrenmeye  isteklidir.  Her  deneyim  bir  tür  öğrenmeye
                                 yol  açar.  Bu  öğrenmelerin  çoğunluğu  okulların  dışında  gerçekleşmektedir.
                                 Temelde müze gibi okul dışı öğrenme ortamlarının kullanımı, okul öğrenme-
                                 lerinin formel yapılarının okul dışı öğrenme alanları ile pekiştirilmesi olarak
                                 algılanmalıdır. Okullar günümüzde yaptıkları program değişimleriyle formel
                                 öğrenme ve okul dışı öğrenme arasındaki bu açığı kapatmaya çalışmaktadır-
                                 lar. Müze ve ilgili alanlardaki öğrenmeler bu bağı sağlamlaştırmak için uygun
                                 ortamı sağlamaktadır.
                                 Okul dışı öğrenmede temel olan deneyimlerin etkileşimsel olarak bireye ak-
                                 tarılmasıdır. Bireysel ve sosyokültürel öğrenmelerin bir araya gelebileceği en
                                 önemli alanlar arasında tanımlanan müzeler ve ören yerleri hatta dış alanların
                                 tümü kısaca okul dışı öğrenme ortamları zengin, gerçek yaşam deneyimi su-
                                 narak okul öğrenmelerini zenginleştirmekte ve desteklemektedir. Müze ziya-
                                 retleri öncesinde bireyin özellikleri ve kültürünün, müze ziyaretleri sırasında


          182
   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189