Page 184 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 184
MÜZE EĞİTİMİ MÜZEDE EĞİTİMİ
öğrenmeden, bir çırağın işin meziyetlerini ustasından öğrenmeye, kızın an-
nesini izleyerek bir şeyler öğrenmesine, televizyon seyrederken ya da dergi,
gazete, kitap okurken gerçek leşen öğrenmeye kadar çok çeşitlilik gösterir.
İnformal öğrenmenin gerçekleştiği müzeler, gezme ve sergileme mekânları ol-
manın yanı sıra aynı zamanda yaşayan canlı öğrenme ortamlarıdır (Görsel 6.4).
Görsel 6.4: Müzede nesnelerle eğitim, Smithsonian Enstitüsü, ABD
6.1.1. Müze Ortamındaki Öğrenmenin Önemi
Değişen toplumlar ve eğitim anlayışları son yıllarda müzelerin öğrenme or-
tamı olarak etkin bir şekilde kullanılmasına olanak sağlamıştır. XIX. yüzyılın
başlarında müzeler ve galeriler, kütüphaneler ya da konferans salonları gibi
kuruluşlar birer öğrenme ortamı olarak görülmüştür. Müzeler topluma çeşitli
eğitim fırsatları sunarak yetişkinlerin yanı sıra çocuklar için de eğitimci rolü
üstlenmiştir. Öğrenme ve öğretme çevreleri olarak görülen müze ortamları;
özgür seçim yapma ve değerlendirme süreçlerini içermekte ve doğuştan öğ-
renmeye yönelik içgüdülere sahip olan çocukların öğrenmelerini destekler,
geliştirir.
İnsan doğası gereği öğrenmeye isteklidir. Her deneyim bir tür öğrenmeye
yol açar. Bu öğrenmelerin çoğunluğu okulların dışında gerçekleşmektedir.
Temelde müze gibi okul dışı öğrenme ortamlarının kullanımı, okul öğrenme-
lerinin formel yapılarının okul dışı öğrenme alanları ile pekiştirilmesi olarak
algılanmalıdır. Okullar günümüzde yaptıkları program değişimleriyle formel
öğrenme ve okul dışı öğrenme arasındaki bu açığı kapatmaya çalışmaktadır-
lar. Müze ve ilgili alanlardaki öğrenmeler bu bağı sağlamlaştırmak için uygun
ortamı sağlamaktadır.
Okul dışı öğrenmede temel olan deneyimlerin etkileşimsel olarak bireye ak-
tarılmasıdır. Bireysel ve sosyokültürel öğrenmelerin bir araya gelebileceği en
önemli alanlar arasında tanımlanan müzeler ve ören yerleri hatta dış alanların
tümü kısaca okul dışı öğrenme ortamları zengin, gerçek yaşam deneyimi su-
narak okul öğrenmelerini zenginleştirmekte ve desteklemektedir. Müze ziya-
retleri öncesinde bireyin özellikleri ve kültürünün, müze ziyaretleri sırasında
182