Page 185 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 185
MÜZE EĞİTİMİ MÜZEDE EĞİTİMİ
müzenin kendi kültürünün yer aldığı fiziksel deneyim ve etkileşimle birle şerek
formal öğrenmelere göre daha kalıcı ve keyifli öğrenmelere yol açmaktadır.
Okul dışı öğrenme ortamı olarak müzeler, nesneleri görerek, dokunarak du-
yuları harekete geçiren, bilgiyi ezberlemeden öğrenmeyi sınıf ortamına taşı-
yan, bireylerin bilişsel, duyuşsal ve davranışsal yönünü geliştiren, dokunma
ve sorgulama yoluyla keşfetmelerini sağla yan, matematik, sanat ve sosyal bi-
lim dersleri için öğrencilere benzersiz fırsatlar sunarak doğrudan öğrenmeyi
sağlayan mekânlardır (Görsel 6.5 ve 6.6). Kültürel değerleri koruyup nesiller
arasındaki etkileşimi sağlayan müzeler; bireylerin karşılıklı iletişim kurduğu,
problemlerin çözümüne eleştirel ve estetik bir bakış açısıyla yaklaşabildiği,
yaparak yaşayarak öğrenmenin farklı yöntem ve tekniklerle sağlandığı öğren-
me ortamlarıdır.
Görsel 6.5: Fosil inceleme, Florida Doğa Tarihi Müzesi, Görsel 6.6: Sanal öğrenim, Nebraska Eyalet
ABD Üniversitesi Müzesi, ABD
Okul dışı öğrenme ortamı olan müzelerdeki öğrenmede üç özellik etkili olmak-
tadır:
• Bireysel Özellikler
Bireyin herhangi bir alanda öğrenmesinin gerçekleşebilmesi için istek, ilgi ve
motivasyonun olması gerekmektedir. Önemli diğer bir koşul ise bireyin dene-
yimleme şansının olmasıdır. Birey ilgisini çeken onu meraklandıran konuları
daha istekli inceler. Merak, onun daha önce ilgilendiği konudaki bilgi biriki-
minin zenginleşmesine yol açacaktır. Kuramsal olarak birey iki şekilde öğre-
nebilir: Ya öğrenmek istemiştir ya da öğrenmek zorundadır. Her iki durum da
öğrenmeye yol açmakla birlikte kalıcılığı da tartışma konusudur. İçsel ve dışsal
güdülenme olarak tanımlanan bu iki öğrenme durumunda istekliliğin ve me-
rakın daha kalıcı öğrenmeler yarattığı bir gerçektir.
• Sosyokültürel Özellikler
Bireysel özellikleriyle müzeye gelen birey, müze eğitimi deneyimi sırasında
iki tür etkileşimde bulunur: Birincisi kendi getirdiği kültürel birikimi ve müze
koleksiyonları ile girdiği etkileşim, ikincisi ise müze personeli, eğitimcisi ve ak-
ranları arasındaki etkileşim. Her iki durum da bireye kendini geliştirme olanağı
sağlamaktadır.
183