Page 185 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 185

MÜZE EĞİTİMİ                                                                         MÜZEDE EĞİTİMİ


            müzenin kendi kültürünün yer aldığı fiziksel deneyim ve etkileşimle birle şerek
            formal öğrenmelere göre daha kalıcı ve keyifli öğrenmelere yol açmaktadır.
            Okul dışı öğrenme ortamı olarak müzeler, nesneleri görerek, dokunarak du-
            yuları harekete geçiren, bilgiyi ezberlemeden öğrenmeyi sınıf ortamına taşı-
            yan, bireylerin bilişsel, duyuşsal ve davranışsal yönünü geliştiren, dokunma
            ve sorgulama yoluyla keşfetmelerini sağla yan, matematik, sanat ve sosyal bi-
            lim dersleri için öğrencilere benzersiz fırsatlar sunarak doğrudan öğrenmeyi
            sağlayan mekânlardır (Görsel 6.5 ve 6.6). Kültürel değerleri koruyup nesiller
            arasındaki etkileşimi sağlayan müzeler; bireylerin karşılıklı iletişim kurduğu,
            problemlerin çözümüne eleştirel ve estetik bir bakış açısıyla yaklaşabildiği,
            yaparak yaşayarak öğrenmenin farklı yöntem ve tekniklerle sağlandığı öğren-
            me ortamlarıdır.




















            Görsel 6.5: Fosil inceleme, Florida Doğa Tarihi Müzesi,   Görsel 6.6: Sanal öğrenim, Nebraska Eyalet
            ABD                                            Üniversitesi Müzesi, ABD
            Okul dışı öğrenme ortamı olan müzelerdeki öğrenmede üç özellik etkili olmak-
            tadır:

            •  Bireysel Özellikler
            Bireyin herhangi bir alanda öğrenmesinin gerçekleşebilmesi için istek, ilgi ve
            motivasyonun olması gerekmektedir. Önemli diğer bir koşul ise bireyin dene-
            yimleme şansının olmasıdır. Birey ilgisini çeken onu meraklandıran konuları
            daha istekli inceler. Merak, onun daha önce ilgilendiği konudaki bilgi biriki-
            minin zenginleşmesine yol açacaktır. Kuramsal olarak birey iki şekilde öğre-
            nebilir: Ya öğrenmek istemiştir ya da öğrenmek zorundadır. Her iki durum da
            öğrenmeye yol açmakla birlikte kalıcılığı da tartışma konusudur. İçsel ve dışsal
            güdülenme olarak tanımlanan bu iki öğrenme durumunda istekliliğin ve me-
            rakın daha kalıcı öğrenmeler yarattığı bir gerçektir.

            •  Sosyokültürel Özellikler

            Bireysel  özellikleriyle  müzeye  gelen  birey,  müze  eğitimi  deneyimi  sırasında
            iki tür etkileşimde bulunur: Birincisi kendi getirdiği kültürel birikimi ve müze
            koleksiyonları ile girdiği etkileşim, ikincisi ise müze personeli, eğitimcisi ve ak-
            ranları arasındaki etkileşim. Her iki durum da bireye kendini geliştirme olanağı
            sağlamaktadır.


                                                                                                   183
   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190