Page 186 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 186
MÜZE EĞİTİMİ MÜZEDE EĞİTİMİ
• Fiziksel Özellikler
Müze eğitimi içindeki en önemli etkenlerden biri, müzenin fiziksel özellikle-
ridir. Müze der ken geniş anlamıyla, tüm müzeler, ören yerleri, bilim alanları
hatta hayvanat bahçeleri gibi birçok deneyimsel alan kastedilmektedir. Birey
bu alanların çoğunda doğrudan fiziksel etkileşime girerek birçok fiziksel dene-
yim yaşamaktadır. Müze binasının ya da alanının sunduğu mimarî deneyim ile
başlayan bu etkileşim, daha sonra müzenin koleksiyonları ile teknoloji destekli
deneyimler etkileşerek devam eder.
Müzeler, sergi salonları, eğitim birimleri, konferans salonları, kütüphane-
leri, alışveriş alan ları, bahçeleri ve kafeteryaları ile yaşamın tam içerisinde
yer alan, içerisinde barındırdığı dünyayı en etkili şekilde izleyicisine yaşatan
mekânlardır. Bu mekânların seçme ve değerlendirme yapmaya dayalı doğası
öğrenmeyi desteklemekte ve geliştirmektedir.
Bireylerin müzede gerçek objelerle öğrendiklerini önceki bilgileri ile ilişki-
lendirmesi
Eğitim kişinin var olan bilgilerinden yola çıkarak yeni bilgiler edinmesi bunları
daha önceki bilgileriyle karşılaştırması, üretmesi ve yeni gereksinimler doğ-
rultusunda yorumlayıp kullanmasıdır. Bu anlamda birey ile müze arasında üç
şekilde eğitimsel bağ kurulabilmektedir:
• Müze çeşidi ile, öğrenilecek obje arasında ilişkinin kurulması:
Bilim ve teknoloji müzesinde fen bilgisi dersi, arkeoloji müzesinde tarih dersi
işlenebilir (Görsel 6.7). Burada tarihî kişilikler ve olaylar canlandırılarak birey-
lerin empati kurma ve kanıt kullanma kabiliyetleri geliştirilebilmekte, zaman
ve mekânı algılama becerisi gelişmektedir.
Görsel 6.7: İslam Bilim ve Teknoloji Tarihi Müzesi, İstanbul
184