Page 109 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 109
MODERNİZM VE SANATTA YENİLİKLER
12. XX. yüzyılda ortaya çıkan sanat akımları hızlı endüstrileşme ile birlikte şehirleşme ve şehirde yaşayan
insanların sorunlarından beslenmiştir. Dışavurumcular doğaya dönme arzusu, gelecekçiler teknolojiye
olan tutkuları, gerçeküstücüler çıkış yolu olarak bireyin iç dünyasını konu edinmişlerdir. XX. yüzyıldaki
savaşlar; bilimsel, toplumsal ve siyasi gelişmeler doğrudan sanata ve sanatçıların çalışmalarına
yansımıştır. Savaşlardan geriye kalan ruhsal, toplumsal ve psikolojik yıkımlar sıklıkla tasvir edilmiştir. Bu
dönemde sanatçılar yıkım ve acıları sanat yolu ile sonlandırabileceklerine ve sanat akımları ile dünyayı
değiştirebileceklerine inanmışlardır. Sanatçılar yeni kavramların yanında farklı biçim teknik arayışlarını
sürdürmüşlerdir. Sanatçılar güzeli aramak yerine mekân-sanat- eser-sanatçı ve izleyici arasında algı ve
görme biçimlerini değiştirmişlerdir.
Yukarıda verilenlere göre XX. yüzyıl sanatı hakkında hangisi söylenemez?
A) Soyut resim anlayışı hâkim olmuştur.
B) Siyasi, ekonomik, sosyolojik, toplumsal olaylar sanat yolu ile değişebilir.
C) “Sanatta biçim ve form her şeydir.” anlayışı hâkimdir.
D) Sanat çalışmalarında yeni yeni terimler ortaya çıkmıştır.
E) Bireylerin iç dünyasının yansımaları bazı akımlarda etkili olmuştur.
13. 1916’da Zürih’te “Sanat öldü, yaşasın sanat.” anlayışı ile bir grup sanatçı ve yazar tarafından başlatılan
akımdır. “Yıkıcı” özelliği olmasından dolayı diğer sanat akımlarından farklılık göstermiştir. I. Dünya Savaşı’nın
etkisiyle ortaya çıkan sosyal çöküntüler nedeniyle akım alışılagelmiş kural ve disiplinlere karşı tepki
göstermiştir. Akımın temsilcileri estetik kaygı gütmeksizin mantıksız konularda kâğıt, tahta ve benzeri
malzemelerden garip tekniklerle çalışmalar yapmışlardır. Marcel Dumchamp, Francis Picabia, Kurt
Schwitters, Max Ernts, Raoul Hausmann bu akımın önde gelen sanatçılarındandır.
Yukarıda verilenler hangi akımın özelliklerini yansıtmaktadır?
A) Gelecekçilik B) Dadaizm C) De Stijl D) Metafizik E) Süprematizm
14. Aşağıdakilerden hangisi ressam Pablo Picasso ile ilgili değildir?
A) Gerçeküstücülük akımının temsilcilerindendir.
B) Savaş ve sonuçlarını içeren tablolar yapmıştır.
C) Çalışmaları “mavi “ ve “pembe” dönem olarak ikiye ayrılmıştır.
D) “Guernica” adlı tablosu ile tanınmıştır.
E) Nesneleri uzamsal ve mekânsal keyfilikten sıyırmış, matematiksel açılımlar ile vermiştir.
15.
• Temsilcileri geçmiş deneyim ve geleneklere karşı çıkmışlardır.
• Sanatçılar içinde bulundukları çağın dinamizmini ve heyecanını yansıtmayı amaç edinmişlerdir.
• Nesneler ışık kulanılarak deforme edilmiştir.
• Konular arasında hızlı giden araçlar,fırtınalı denizler, dansçılar ve hareketli sporcular bulunmaktadır.
• Dinamizm, hız ve sürekli değişim ön plandadır.
• Giacomo Balla, Carlo Carra, Umberto Boccioni ve Gino Severini akımın temsilcilerindendir.
Yukarıda verilenler hangi akımın özelliklerini yansıtmaktadır?
A) Dadaizm B) Gerçeküstücülük C) Fovizm D) Fütürizm E) Kübizm
Ek soruları ulaşmak
için cihazınızla
karekodu okutunuz.
107