Page 113 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 113

ÇAĞDAŞ TÜRK SANATI


            Osman Hamdi Bey (1842-1910) hukuk öğrenimi için Paris’e gönderilmiş ancak resim eğitimi almayı
            tercih etmiştir. İstanbul Arkeoloji Müzesini kurarak burayı dünyanın sayılı müzelerinden biri hâline
            getirmiştir. Sanayi-i Nefise Mektebinin kurucusu olan ressam, Türk resminde Batılı anlamda figürlü
            kompozisyon kullanan ilk sanatçıdır. Osman Hamdi Bey; XX. yüzyılın son döneminde, sanat ve kültür
            alanında yenileşme ve Batılaşma akımının öncüsü olmuştur.
                                                           Resimlerinde;  Doğu  kültürünün  özellikle  Türk
                                                           sanatının  güzelliklerini  yansıtmıştır.  Dik  duran,
                                                           düşünen, kendine güvenen kişileri figür olarak
                                                           kullanmış,  bunları  kompozisyon  içinde  dikkati
                                                           çekecek  özellikte  ve  bulundukları  ortama
                                                           uygun  kıyafetlerle  ele  almıştır.  Dekor  olarak
                                                           tarihî yapıları, aksesuar olarak da tarihî eşyaları
                                                           kullanmıştır.  Sanat  yaşamı  boyunca  figürlü
                                                           kompozisyon, portre ve peyzaj türünde resimler
                                                           yapmıştır. Yapıtlarında Osmanlı yaşantısına, Türk
                                                           ve  Türk  sanatına  yer  vermiştir.  Resimlerindeki
                                                           konuları ayrıntılı bir işçilikle, gözleme ve belgeye
                                                           dayanarak  ele  almıştır  (Görsel  4.2).  Bunları
                                                           gerçekçi  bir  resim  diliyle  ortaya  koyarak  Doğu
                                                           yaşamı,  kültürü  ve  etnografyasını  resimleriyle
                                                           belgelemeye    ve   onlara   sahip   çıkmaya
                                                           çalışmıştır.  Kadın  konusunu  Türk  resminde
                                                           ilk ele alan kişi olan Osman Hamdi Bey, kadını
                                                           yalnızca  portre  olarak  değil  aynı  zamanda
                                                           günlük yaşamın içinde, erkeğe eşit bir konumda
                                                           resmetmiştir.  Eserleri  arasında;  “Rüstem Paşa
                                                           Camii  Önünde”,  “Ab-ı  Hayat  Çeşmesi”,  “Silah
                                                           Taciri”, “Gezintide Kadınlar”, “Leylak Toplayan Kız”,
                                                           “Mihrap”, “Kaplumbağa Terbiyecisi”, “Yemenili Kız”
            Görsel 4.2: Silah Taciri, Osman Hamdi Bey, 1908, Resim ve Heykel Müzesi,
            Ankara                                         ve “Şehzade Türbesi’nde Derviş” yer almaktadır.


            Türk resim sanatında yağlı boya, sulu boya, desen
            ve eskiz çalışmaları ile tanınan ressam Hoca Ali
            Rıza  (1864-1930)  asker  kökenli  sanatçılardandır.
            Gözleme  dayalı  çalışmaları  ile  kendine  has  bir
            üslup  ortaya  koymuştur.  İzlenimcilik  akımının
            etkisinde  kalan  sanatçı  figürden  çok  doğa  ile
            ilgilenmiştir.
            Peyzaj  çalışmalarında  foto-gerçekçi  özellikler
            görülmektedir.  Hoca  Ali  Rıza  çalışmalarında
            detaycı  üslubu  ile  birlikte  ışık-gölge  etkisi  ile
            perspektifi yansıtan çalışmalar yapmıştır (Görsel
            4.3).  Sanatçının  çalışmalarında  belirgin  kenar
            çizgileri,  değişmeyen  sabit  ışık,  sert  gölgeler,
            ıssız  ve  durağan  atmosfer,  ön  plandan  arka
            plana doğru renklerin soluklaşması ve çizgilerin
            silikleşmesi  ile  sağlanan  perspektif  anlayışı
            hâkimdir.
                                                           Görsel 4.3: Beykoz İshak Ağa Çeşmesi, Hoca Ali Rıza, Resim ve Heykel Müzesi,
                                                           Ankara


                                                                                                    111
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118