Page 116 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 116

GENEL SANAT TARİHİ

          1914 (Çallı) Kuşağı

          Sanayi-i  Nefise  Mektebinin  1910  yılında  açtığı  sınavı  kazanarak  yurt  dışına  resim  sanatı  eğitimi  için
          gönderilen genç ressamlar, 1914’te I. Dünya Savaşı’nın başlaması üzerine ülkeye geri dönmüşlerdir. Yurt
          dışında aldıkları resim eğitimi ile ülkemizde yeni bir sanat anlayışının öncüsü sayılmışlardır. Türk resim
          tarihinde “1914 Kuşağı” veya “Çallı Kuşağı” diye adlandırılan bu grubun başlıca üyeleri Halil Paşa, Sami Yetik,
          Ruhi Arel, Nazmi Ziya Güran, Namık İsmail, Ali Sami Boyar, Hoca Ali Rıza, Şevket Dağ, Mehmet Ali Laga,
          İbrahim Çallı, Mihri Müşfik, Hikmet Onat, ve Feyhaman Duran’dır.
          •   Türk resminde yeni bir dönemin başlamasını sağlamıştır.

          •   İzlenimci görüşü benimsemişlerdir.
          •   Eserlerinde ışık ve rengi etkili biçimde kullanmışlardır.

          •   Doğayı ışık değişimlerinin yarattığı görsel etkilerle yorumlamışlardır.
          •   Batı sanatı ile yerel sanat anlayışını birleştirmişlerdir.
          •   Ortak üslup özelliklerinin yanı sıra kişisel üsluplarını oluşturmayı da başarmışlardır.
          •   Figür, kompozisyon ve çıplaklık çağdaş Batı sanatı anlayışında ilk defa Türk resim sanatına girmiştir.

          •   Resmi; kent yaşamına, İstanbul’un sokaklarına, sahillerine, balo salonlarına, hatta ev mekânlarının
             doğal yaşam kesitlerine taşımışlardır.

          •   Savaş sırasında halkın ve askerlerin gösterdiği kahramanlığı işleyen yapıtlar yapmışlardır.
          •   Savaş yıllarının acılarını yansıtan kompozisyonlar meydana getirmişlerdir.

          Çallı  kuşağının  kurucusu  olarak  kabul  edilen  İbrahim  Çallı  (1882-1960),  Türk  resim  sanatına  getirdiği
          yeniliklerin yanında atak kişiliği; hoşsohbet, sevimli, sıcakkanlı, hazır cevaplı oluşu; öğrencilerine sanat
          aşkı aşılaması, resim sanatını geniş halk kesimlerine yayma çabaları ile tanınmaktadır. Çalışmalarında
          desenden çok renge önem vermiştir. Kendisine konu olarak manzara, portre, natürmort, tarihi ve günlük
          yaşamı  seçmiştir.  Sanatçının  önemli  eserleri  arasında;  “Mevleviler”,  “Manolyalar”,  “Zeybekler  Kurtuluş
          Savaşında”, “Mor Salkımlar”, “Moda’da Deniz Banyosu” ve  “Gül Koklayan Kadın” bulunmaktadır.

         GÖRSEL ANALİZİ        Aşağıda  1914  Kuşağı’nın  önde  gelen  sanatçılarından  İbrahim  Çallı’nın  4.8  numaralı
                               “Zeybekler Kurtuluş Savaşında” adlı tablosu görseli ve açıklaması ile birlikte verilmiştir.
                               Verilenlere göre soruları cevaplayınız.

                                           Çallı, “Zeybekler Kurtuluş Savaşında” adlı ünlü resminde, izlenimci yönü
                                           ön plana çıkarıp gerçeği yansıtmak yerine, gördüklerinin kendisinde
                                           canlandırdığı duygu ve düşünceleri dile getirmiştir. Kurtuluş Savaşı’nda
                                           vatanı kurtarmaya koşan zeybekleri Çallı 1924 yılında resmetmiştir.
                                           Resme  kattığı  yorum  onun  kişiliğinin  bir  yansımasıdır.  Resim;  dört
                                           efenin savaşa uğurlanması, kadınların Türk aile yapısını yansıtması,
                                           Anadolu insanının özellikle de Türk kadınlarının hayat mücadelesini
                                           yansıtması  açısından  önemlidir.  Bir  savaş  dönemini  yansıtan  bu
                                           eser,  izleyicisine  huzur  ve  mutluluk  vermektedir.  Savaş  esnasında
                                           gösterilen  kahramanlıklar,  fedakârlıklar,  halkın  bir  bütün  olarak
                                           yaptığı mücadeleleri betimlemektedir. Resimdeki renklerin kullanımı,
                                           parlaklık ve canlılığı açık hava resminin tüm özelliklerini bünyesinde
                                           barındırır.  Kurtuluş  Savaşı'nda  halkın  vermiş  olduğu  olağanüstü
                                           mücadeleyi resmederek onu ölümsüzleştiren Çallı, bu resmiyle hem
                                           onları hem de büyük mücadeleyi onurlandırmıştır.
         Görsel 4.8:  Zeybekler Kurtuluş Savaşında,
         İbrahim Çallı, 1923, Resim ve Heykel Müzesi,   https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1760812
         Ankara
           1.  Eserde Türk kültürünün hangi özellikleri vurgulanmıştır?
           2.  Eserde izlenimcilik akımının hangi özellikleri görülmektedir? Söyleyiniz.



          114
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121