Page 119 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 119

ÇAĞDAŞ TÜRK SANATI


            •   Sağlam bir desen ve inşa temeline oturtulmuş üsluptaki çalışmalarla sergilerini açmışlardır.

            •   Ortaya koydukları eserler o günün koşullarında başlangıçta geniş halk kitlelerince anlaşılamamış,
                garip bulunarak yerilmiş ve beğenilmemiştir.

            •   Yaptıkları  resimleri  konferanslarla,  gazete  ve  dergilerde  yayımladıkları  makalelerle  geniş  halk
                kitlelerine anlatma yolunu seçmişlerdir.

            •   1933’ten 1947’ye dek on beş grup sergisi düzenleyen “D Grubu” sanatçılarının eserleri arasında
                Müstakillerde olduğu gibi bir üslup birliğinden söz edilemez.

            Akımın  kurucularından  olan  Zeki  Faik  İzer
            (1905-1988) modern Türk resim sanatının önemli
            temsilcilerindendir. Eserlerinde coşkulu, ritmik
            ve  dinamik  etkiler  bir  arada  görülmektedir.
            Çalışmalarında  farklı  üslup  ve  dönemlere  ait
            özellikleri  aynı  anda  görmek  mümkündür.
            Eserlerinde  bazen  izlenimci,  bazen  de  dışa
            vurumcu  etkiler  görülmektedir.  Sanatçının
            çalışmalarında desen ana ögeler arasında yer
            almaktadır. Desenlerde deforme olmuş figürler
            biçimsel  leke  ve  renklere  dönüşmektedir.
            Sanatçının  çalışmalarında  1950’li  yıllardan
            itibaren figürsüz ve soyut üretimler görülmüş,
            renk ve leke ön plana çıkmıştır. 1960’lı yıllardan
            itibaren figürsüz soyutlamaya yönelmiş, biçim
            ve  lekenin  ağır  bastığı  tekrar  eden  formlar,
            canlı  renkler  kullanmayı  tercih  etmiştir.
            Çalışmalarında   içgüdüsel   biçim    bozma,
            gerçeklikten  sıyrılma  ve  gerçekliğin  bireysel
            yorumlanmış hâli görülmektedir (Görsel 4.10).
            Sanatçının  eserleri  arasında  “Çağraz  Ağaç
            Dalları”,  “Gözü  Sargılı  Adam”,  “Kompozisyon”,
            “Peysaj”, “Tura”, “Ay Çiçekleri”, “Tophaneden Haliç”   Görsel 4.10: Ağaç, Zeki Faik İzer,1970, Resim ve Heykel Müzesi, Ankara
            ve  “Müzik”  bulunmaktadır.  Sanatçı  “Ağaç”  adlı
            çalışmasında  bol  ışıkla  beraber  katışıksız  ve
            karşıt  renkleri  bir  arada  kullanmıştır.  Eserde
            ritmik lekeler dalgalı ve kıvrımlı bir şekilde vermiştir.


            Yeniler Grubu ( Liman Grubu) (1941)

            Türk  resim  sanatında,  yöresel  ve  toplumsal  içerikli  çabaların  bir  grup  etkinliği  içerisinde
            kendini göstermesi, 1940’lı yılların başında “Yeniler Grubu” ile gerçekleşmiştir. Türk resminde
            toplumsallık iddiasıyla ortaya çıkan grupların ilki ve en önemlisidir. Bu grup ilk kez belli bir görüş
            açısıyla bir araya toplanmış sanatçılar olarak dikkati çekmiştir. Daha önceki grupların amacı
            halka  resim  sanatını  tanıtma,  halkı  resim  görmeye  alıştırmaktır.  “Yeniler  Grubu”  ise  çalışan
            halkın resmini çizmeye yönelmiştir. Modern resim anlayışını izleyerek, Batılı etkileri resmimize
            aşılayarak  bir  yere  varılamayacağını  savunan  bu  sanatçılar  toplumcu  gerçekçi  bir  görüş
            etrafında birleşmişlerdir. Çoğu akademide Leopold Levy atölyesinde öğrenci olan Yeniler'in ilk
            ortak eylemleri 10 Mayıs 1941 tarihinde düzenledikleri “Liman” konulu sergidir. Sergiye katılanlar
            arasında Nuri İyem, Kemal Sönmezler, Avni Arbaş, Mümtaz Yener, Selim Turan, Turgut Atalay,
            Agop Arat, Abidin Dino, Haşmet Akal gibi sanatçılar vardır.


                                                                                                   117
   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124