Page 123 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 123

ÇAĞDAŞ TÜRK SANATI


            ARAŞTIR ÖĞREN         Çağdaş  Türk  resminin  grup  ve  temsilcilerini  araştırmak  için  sınıf  arkadaşlarınızla
                                  gruplar  oluşturunuz.  Oluşturduğunuz  gruplarla  Osmanlı  Ressamlar  Cemiyeti,  1914
                                  (Çallı) Kuşağı, Birleşmiş Ressamlar ve Heykeltıraşlar Derneği, D Grubu, Yeniler Grubu
                                  ve Onlar Grubunun sanat anlayışları, önemli temsilcileri ve eserleri ile ilgili araştırma
                                  yapınız.


                             4.2             ÇAĞDAŞ TÜRK HEYKEL SANATI





            Ülkemizde  heykel  sanatının  başlaması  ve  gelişmesi  1883  yılında  açılan  Sanayi-i  Nefise  Mektebi  ile
            gerçekleşmiştir. Sanayi-i Nefise Mektebi’nin ilk heykel hocası Roma’da heykel eğitimi almış olan Yervant
            Osgan’dır (1855-1914). Cumhuriyet öncesi dönemde Sanayi-i Nefisede öğrenim gören heykel sanatçılarından
            bazıları  İhsan  Özsoy  (1867-1944),  İsa  Behzat  (1875-1916)  ve  Mehmet  Mahir  Tomruk’tur  (1885-1949).  Bu
            dönemde heykel alanında yetişmiş önemli bir isim de Nijad Sirel' dir (1897-1959). Sanatçı Sanayi-i Nefisede
            öğrenim görmeden kendi imkânlarıyla Almanya’ya heykel öğrenimi için gitmiş ve eğitimini tamamladıktan
            sonra yurda dönmüştür.

            Cumhuriyet’in ilan edilmesinin ardından 1924 yılında devlet tarafından yurt dışına gönderilen öğrenciler
            arasında  heykel  sanatçısı  bulunmamaktadır.  1925  yılında  Müstakil  Ressamlar  ve  Heykeltıraşlar  Birliği
            kurucularından olan Ratip Aşir Acudoğlu, devlet tarafından Paris’e heykel eğitimi için gönderilen ilk heykel
            sanatçısı olmuştur. Sabiha Bengütaş ilk Türk kadın heykeltıraştır.
            Cumhuriyet öncesi heykel çalışmalarının akademi ile sınırlı kalması, Türk halkının heykel sanatına karşı
            ön yargılı tutumunun devam ettiğini göstermektedir. Cumhuriyet’in ilanından önce Atatürk, 22 Ocak 1923
            yılında Bursa’da yapmış olduğu konuşmada heykel sanatına verdiği önemi dile getirmiştir. Atatürk’ün konuya
            duyarlı yaklaşımı sonraki yıllarda da devam etmiş, heykel sanatının yaygınlaşması ve halka benimsetilmesi
            amacıyla önemli meydanlara konulmak üzere yaşanan zaferleri ve değerli komutanları konu alan anıt
            heykellerin  yaptırılması  düşünülmüştür.  Fakat
            ülkemizde  anıt  heykel  yapımı  için  gerekli  teknik
            imkânların  olmaması  ve  anıt  heykel  yapımı
            konusunda  yeterli  tecrübeye  sahip  sanatçıların
            henüz  yetişmemesi  üzerine  bu  alanda  yabancı
            sanatçılara  görev  verilmiştir.  Bu  sanatçılardan
            Heinrich  Krippel’in  (Henri  Krippel)  (1883-1945)
            İstanbul  Sarayburnu  Parkı’nda  yaptığı  1926  tarihli
            Atatürk  Anıtı  ülkemizdeki  ilk  anıt  heykeldir.  Eser
            Cumhuriyet ideolojisinin görselleştirilmesi yolunda
            atılan  ilk  adımdır.  İstanbul  Belediyesi  tarafından
            diktirilmiştir.  Viyana’da  doğan  Krippel  daha  çok
            portre, büst ve mezar taşları üzerinde çalışmıştır.
            1925  yılında  Atatürk  anıtları  yapması  için  Türk
            Hükûmeti'nin  davetlisi  olarak  Türkiye’ye  gelmiş
            ve  1938  yılına  kadar  Türkiye’de  kalarak  Atatürk
            heykelleri  yapmıştır.  Çalışmalarının  taslaklarını
            Türkiye'de  yapmış,  asıl  heykelleri  Viyana’daki  özel
            atölyesinde  hazırlayıp  sonradan  yerlerine  monte
            etmiştir. Diğer önemli eserleri Sarayburnu Atatürk
            Heykeli, Ulus Zafer Anıtı, Samsun Onur Anıtı (Görsel
            4.15), Afyonkarahisar Zafer Anıtı, Ankara Sümerbank
            içindeki Oturan Atatürk Anıtı’dır.
                                                           Görsel 4.16: Samsun Onur Anıtı, Heinrich Krippel,1931



                                                                                                   121
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128