Page 125 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 125

ÇAĞDAŞ TÜRK SANATI


            Sanatçı  kimliğinin  yanı  sıra  akademik  kimliğe
            de  sahip  olan  Nusret  Suman  (1905-1978)  Güzel
            Sanatlar  Akademisini  bitirdikten  sonra  Münih’te
            resim,  Paris’te  heykel  öğrenimi  almıştır.  1949
            yılında  heykel  atölyesi  öğretmenliğine  getirilmiş,
            1955  yılında  Ali  Hadi  Bara’dan  boşalan  modelaj
            öğretmenliğine  atanmıştır.  Yirmiye  yakın  anıt
            çalışmasının  çoğunda  Atatürk’ü  konu  edinmiştir.
            Sanatçının  İstanbul  Resim  Heykel  Müzesindeki
            eserleri dışında Gelibolu’da Namık Kemal Heykeli,
            Ankara’da Anıtkabir kulelerinde iki rölyef çalışması,
            çeşitli  illerde  yapmış  olduğu  Atatürk  anıtları  ile
            1978  yılında  yaptığı  Sıhhiye  meydanındaki  Hitit
            Güneş  Kursu  Anıtı  yer  almaktadır  (Görsel  4.17).
            1950’li  yıllardan  sonra  heykel  sanatımız  modern   Görsel 4.18: Hitit Güneş Kursu, Nusret Suman,1978, Ankara
            akımlardan etkilenmiştir.







                         Bilgi  kartı  etkinliğine   Bulmaca   etkinliğine   Kelimeleri  sürükle  et-
                         ulaşmak için karekodu     ulaşmak için karekodu   kinliğine  ulaşmak  için
                         cihazınızla okutunuz.     cihazınızla okutunuz.   karekodu   cihazınızla
                                                                           okutunuz.
            GÖRSEL ANALİZİ        Aşağıda verilen metinle, 4.18 ve 4.19  numaralı görselde Taksim Cumhuriyet Anıtı
                                  ile ilgili bilgiler verilmiştir. Metni okuyunuz ve görseli inceleyiniz. Soruları metin ve
                                  görsele göre cevaplayınız.

              Taksim Cumhuriyet Anıtı Pietro Canonica’ya yaptırılmış ve 1928 yılında açılmıştır.  İstanbul’un anıtsal sembolleri
              arasında  bulunan  anıt,  geniş  ve  dairesel  bir  meydanın  ortasına  Osmanlı  Dönemi  meydan  çeşmelerinden
              esinlenerek tasarlanmıştır. Anıtın iki yüzünde bronz figürler bulunmaktadır. Figürler Giulio Mongeri tarafından
              tasarlanan kemerli taş bir kaide içerinde bulunmaktadır. Anıtın bir yüzü Kurtuluş Savaşı’nı (Görsel 4.18) diğer
              yüzü ise yeni kurulan Türkiye Cumhuriyeti'ni simgelemektedir (Görsel 4.19).























                             Görsel 4.19: Taksim Cumhuriyet Anıtı,   Görsel 4.20: Taksim Cumhuriyet Anıtı,
                                                              Görsel 4.19:  Taksim Cumhuriyet Anıtı, Cumhuriyet
                             Kurtuluş Savaşı kuzey yüzü figürleri,   yeni kurulan Türkiye Cumhuriyeti figürleri,
                                                              Türkiye’si figürleri, İstanbul
                             İstanbul                        İstanbul
              1.  Anıtın büyük bir meydana yapılmasının nedenleri neler olabilir? Söyleyiniz.
              2.  Anıtın kuzey yüzündeki figürlerin duruşları ve sıralamaları nasıl olmuştur? Açıklayınız.



                                                                                                   123
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130