Page 124 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 124

GENEL SANAT TARİHİ

          Roma  Güzel  Sanatlar  Akademisinin  heykel
          bölümünde  profesör  olan  Pietro  Canonica
          (Pietro  Kanonika)  (1869-1962),  ülkesinde  daha
          çok atlı heykelleriyle adını duyurmuş uluslararası
          üne  sahip  bir  heykeltıraştır.  Cumhuriyetin  ilk
          yıllarında  Türkiye’de  gerçekleştirdiği  büyük
          çaplı mermer ve bronz heykeller ile Türk sanat
          tarihinde  iz  bırakmıştır.  Ülkemizde  çok  sayıda
          eseri bulunan sanatçının yapmış olduğu eserler
          arasında  en  bilineni  1928  tarihli  İstanbul’daki
          Taksim  Cumhuriyet  Anıtı’dır.  Kurtuluş  Savaşı
          ve   Cumhuriyet'in   ilanının   ardından   Türk
          milletinin  kahramanlık  öyküsünü  bir  anıtla
          ölümsüzleştirmek  fikri  doğmuş  ve  bunun  için
          akla ilk gelen isimlerden biri Canonica olmuştur.
          Sanatçının  hazırladığı  taslak  uygun  bulunmuş
          ve  siparişi  Canonica’ya  verilmiştir.  Sanatçının
          İtalya'da  tamamladığı  tunç  figürlü  mermer
          heykel, alandaki yerine yerleştirilmiş ve heykelin
          açılışı  yapılmıştır  (Görsel  4.16).  Diğer  önemli
          eserleri  Ankara  Etnoğrafya  Müzesi  önündeki
          Atlı Atatürk Heykeli, Ankara Zafer Anıtı ve İzmir
          Atatürk Anıtı’dır.
                                                        Görsel 4.17: Taksim Cumhuriyet Anıtı, Pietro Canonica,1928
          Yabancı sanatçıların eserlerinin yanı sıra 1930’lu
          yıllardan sonra öncülüğünü Kenan Yontuç, Ratip
          Aşir Acudoğlu, Ali Hadi Bara, Nijad Sirel’in yaptığı anıtlara günümüze kadar geçen sürede başarılı
          diğer  heykeltıraşlarımızın  eserleri  eklenmiştir.  Ali  Hadi  Bara  (1906–1971),  1923’te  Güzel  Sanatlar
          Akademisine yazılmış ve 1927’de açılan devlet sınavını kazanarak heykel eğitimi almak üzere Paris’e
          gitmiştir. Sanatçı bir yandan klasik kökenli heykel geleneğine bağlı kalmış bir yandan da modern
          ve soyut araştırmaları izlemiştir. Bu yönleriyle yeni kuşağa yol göstermekte etkili olmuştur. Zühtü
          Müridoğlu’yla birlikte yaptıkları Beşiktaş’taki Barbaros Anıtı; Türkiye’deki anıt heykelciliğinin tarihle
          bağlantısını ortaya koymuş bu sayede bu alandaki ilk girişimlerden biri sayılmıştır. Eserin gerçek
          önemi,  zengin  bir  etüt  aşamasından  sonra  gerçekleştirilmesinden  ileri  gelmektedir.  Sanatçının
          diğer önemli eserleri; İstanbul’daki Harbiye Atatürk Anıtı, Adana Anıtı, Zonguldak’taki Atlı Atatürk ve
          İnönü Anıtları’dır.
          Cumhuriyet  Dönemi'nde  açılan  sergilerde  resim  sanatçılarının  yanı  sıra  heykel  sanatçılarının
          eserlerine de rastlanmaktadır. 1932 yılında Zühtü Müridoğlu’nun Gülhane Parkı içindeki Alay Köşkü’nde
          açmış olduğu sergi ülkemizdeki ilk heykel sergisi olarak kabul edilmektedir. Zühtü Müridoğlu (1906-
          1992) 1924’te Sanayi-i Nefise Mektebine girmiş ve 1928’de Avrupa sınavını kazanarak heykel eğitimi
          almak için Paris’e gitmiştir. Figüratif ve soyut anlayışta yapıtlar üreten sanatçının Türkiye’de heykel
          sanatının gelişmesinde önemli katkıları olmuştur. Ali Hadi Bara ile birlikte 1941-1943 yılları arasında
          Beşiktaş’taki Barbaros Anıtı’nı yapmıştır.  İlk soyut çalışmalarını 1950’den sonra yapmaya başlamış,
          1950’lerin ortalarında geometrik soyuta yönelmiş ve heykel alanında bu anlayışın Türkiye’deki ilk
          temsilcilerinden biri olmuştur.  1953’te Londra Çağdaş Sanatçılar Enstitüsü tarafından düzenlenen
          uluslararası heykel yarışmasında “Bilinmeyen Siyasi Esir” adlı yapıtıyla ödül kazanmıştır. 1980’lerde
          de figüratif ve soyut çalışmalarını birlikte sürdürmüş taş, ahşap, alçı, bakır, demir gibi çok çeşitli
          malzemeler  kullanmıştır.  Anıt  heykelleri  arasında  Anıtkabir’in  büyük  merdiveninin  batı  yanındaki
          kabartma, Büyükada’daki Atatürk Anıtı, Muş’taki Atatürk Anıtı sayılabilir.





          122
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129