Page 121 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 121

ÇAĞDAŞ TÜRK SANATI


            Nuri  İyem,  “Dededen  Toruna  Atatürk  Türküleri”  adlı  çalışmasında  Anadolu’nun  Kurtuluş  Savaşı
            sonrası gelişimini dede ve torun bağlamında tasvir etmiştir (Görsel 4.11). Tasvirde Kurtuluş Savaşı’nda
            geçen olaylar bir köy odasının duvarına sırası ile verilmiştir. Dede sol elinin işaret parmağı ile olayları
            göstererek anlatmaktadır.





























              Görsel 4.12: Dededen Toruna Atatürk Türküleri, Nuri İyem,1981, Resim ve Heykel Müzesi, Ankara

            Onlar Grubu (1946)

            1947 yılında Bedri Rahmi Eyuboğlu’nun öğrencilerinden Ivy Stangali (İvi Sıtangali), Leyla Gamsız, Hulusi
            Sarptürk, Mustafa Esirkuş, Nedim Günsür, Fahrünnisa Zeyd, Turan Erol, Orhan Peker, Mehmet Pesen
            ve Fikret Otyam tarafından kurulan grubun amacı, Anadolu’nun geleneksel nakış ögeleriyle çağdaş Batı
            resminin anlatım biçimlerini birleştirerek, doğadan ve yaşayan gerçek çevreden seçtikleri konuları yöresel
            bir dil ve çağdaş sanatın soyutlama anlayışıyla işlemektir. Bedri Rahmi’nin düşünceleriyle yapıtlarından
            etkilenen grup, İstabul’da Güzel Sanatlar Akademisindeki eğitimleri süresince Batılı ustaları çok iyi tanımış,
            Türk bezeme sanatlarından aldıkları ögelerle yöresel çizgileri bu sağlam temel üzerine oturtmuştur. İlk
            sergiden sonra üye sayısı hızla artan topluluk gerek ele aldığı konularda gerek anlatım ve teknikte özgün
            bir çizgiye ulaşmış, sanat çevresinde yeni bir soluk olarak görülmüştür. Ortak bir sanat görüşüne sahip
            topluluğun üyeleri kendi özgün çizgilerini de korumuştur. Onlar; Türk resim sanatında önemli bir toplumsal
            hareket olarak dikkat çekmiş, sonraları üyelerin bir kısmı resmi bırakmış bir kısmı çalışmalarına devam
            ederek Türk resim sanatına önemli katkılarda bulunmuştur.
            •   Grup, ismini ilk sergi açtıkları yıl son sınıfta olan on öğrencinin sayısından almıştır.

            •   Hocaları Bedri Rahmi Eyüpoğlu’nun teşvikiyle bir oluşum süreci içine girmişlerdir.
            •   Bir öğrenci hareketinin çok ötesine geçmişler, grubun adını Türk resim tarihine yazdırmışlardır.
            •   Çağdaş Türk resmi Onlar grubuyla yeni bir aşamaya gelmiştir.

            •   Türk resim sanatında ilk kez bir grup sanatçı belli bir sanat anlayışı çevresinde toplanarak ortak bir
                sanat anlayışı oluşturmaya çalışmıştır.

            •   Eserlerinde yöresel motifleri kullanmışlardır.
            •   Ulusal ve yöresel bir sanat yaratma istemiyle hareket etmişlerdir.

            •   Türk resminde Doğu- Batı birleşimini yaratmak istemişlerdir.



                                                                                                   119
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126