Page 117 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 117

ÇAĞDAŞ TÜRK SANATI


            ARAŞTIR ÖĞREN         Çallı  Kuşağı  ressamlarından  olan  Halil  Paşa,  Sami  Yetik,  Ruhi  Arel,Nazmi  Ziya
                                  Güran, Namık İsmail, Ali Sami Boyar,  Şevket Dağ, Mehmet Ali Laga, Mihri Müşfik,
                                  Hikmet Onat, ve Feyhaman Duran’ ın çalışmalarını araştırınız, araştırma sonuçlarını
                                  sınıf ortamında etkileşimli tahta kullanarak sununuz.

            Müstakil Ressamlar ve Heykeltıraşlar Birliği (1929)

            Müstakil Ressamlar ve Heykeltıraşlar Birliği, Türk resim sanatının tarihsel süreci içerisinde
            kurulan  ikinci  derneği  olmuştur.  Buna  karşın  Cumhuriyet  Türkiyesi'nde  kurulan  ilk  sanatçı
            derneğidir.  Birlik  üyelerini  1914  yılından  sonra  Sanayi-i  Nefise  Mektebinde  öğrenimine
            başlayan  sanatçılar  oluşturur.  Bu  genç  sanatçılar  Avrupa’da  aldıkları  resim  eğitiminden
            sonra  1928  yılında  yurda  dönerek  Müstakil  Ressamlar  ve  Heykeltıraşlar  Birliği  adı  altında
            birleşmişlerdir. İlk sergilerini Ankara’da, ikinci sergilerini İstanbul’da açmışlardır. Grup üyeleri
            arasında ressam Muhittin Sebati, Cevat Dereli, Hale Asaf, Mahmut Cuda, Ali Avni Çelebi, Zeki
            Kocamemi,  Şeref  Akdik,  Refik  Epikman  ile  heykeltıraş  Ali  Hadi  Bara,  Ratip  Aşir  Acudoğlu,
            Zühtü Müridoğlu yer almıştır. Sanayi-i Nefise Mektebinin öğrencilerinden oluşan Müstakiller,
            yabancı hocaların yerine atanan Türk eğitimcilerin yetiştirdiği ilk kuşak sanatçılardır. Eğitim
            dönemleri  Osmanlı  İmparatorluğu’nun  yıkılışı,  Kurtuluş  Savaşı  ve  Cumhuriyet’in  kuruluş
            yıllarına rastlayan bu sanatçılar aynı zamanda Avrupa’da eğitim aldıkları yıllarda da farklı bir
            toplumsal ve kültürel yaşamı tanımışlardır. Bu kültürü eserlerine yansıtarak yeni bir dönemin
            öncüleri olmuşlardır.

            •   Türkiye’de resim sanatının benimsenmesi için çaba harcamışlardır.
            •   Yabancı hocaların yerine atanan Türk eğitimcilerin yetiştirdiği ilk kuşak sanatçılardır.
            •   Batı’da öğrendikleri realizm, kübizm, ekspresyonizm, konstrüktivizm ve birçok avangart
                anlayıştan etkilenmişlerdir.
            •   Resim ve heykel sanatını halka sevdirmek için büyük çaba sarf etmişlerdir.

            •   Resim ve heykel sanatına karşı mesafeli olan anlayışla mücadele etmişlerdir.
            •   İstanbul dışında ilk defa Ankara’da, sonrasında değişik şehirlerde ve ülkelerde sergiler
                açmışlardır.
            •   Türk resim ve heykel sanatını toplum kültürüne yerleştirmeye çalışmışlardır.
            •   En  önemli  amaçları  resim  ve  heykel  sanatının  da  geleneksel  el  sanatları  gibi
                benimsenmesini sağlamaktır.
            •   Sanatçının ekonomik özgürlüğünü gündeme getirmişlerdir.

            •   1940 yılına kadar sergi etkinliklerini sürdürmüşlerdir.
            Müstakil  Ressamlar  ve  Heykeltıraşlar  Birliği  sanatçılarının  önde  gelen  isimlerinden  olan
            Şeref  Akdik  (1899-1972)  izlenimci  olmasının  yanı  sıra  çalışmalarında  Cumhuriyet'in  ilke  ve
            ideallerini yansıtan çalışmalar da yapmıştır. Bu çalışmalar figüratif olmasının yanında büyük
            boyutlu olmaları açısından da önemlidir. İlk dönemlerinde yaptığı izlenimci çalışmalarından
            sonra halkın eğitimini, kadının sosyal yaşamda yer almasını konu edinen çalışmalar yapmıştır.
            Bu  çalışmaları  arasında;  “Okuma  Yazma  Kursu”,  “Okula  Kayıt”,  Atatürk  Telgraf  Başında”,
            “Tütün İşleyen Kadınlar”, “Metalurji Atölyesi” ve Çini Yapan Kadınlar” yer almaktadır. “Atatürk
            Ahlatlıbel’de  Kazıda”  adlı  çalışması  Şeref  Akdik’in  önemli  eserleri  arasındadır.  Bu  çalışma
            sanatçının Cumhuriyet’in ilk dönemlerinde uygulanan kültür ve arkeoloji politikasını anlatması
            bakımından önemlidir. Eserde sanatçının kullandığı çizgisel yapı kendini gösterirken ışık- gölge
            uygulamasında realist bir yaklaşım görülmektedir.




                                                                                                   115
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122