Page 112 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 112

GENEL SANAT TARİHİ

          ÜNİTEYE BAŞLARKEN



          1.  Çağdaş Türk resim sanatçılarının Kurtuluş Savaşı sonrası toplumsal konulu eser vermelerinin
            nedenleri neler olabilir?

          2.  Cumhuriyet sonrası dönemde büyük meydanlara Atatürk ve Kurtuluş Savaşı temalı heykellerin
            yapılmasının nedenleri neler olabilir? Belirtiniz.


                           4.1             ÇAĞDAŞ TÜRK RESİM SANATI




          19.  yüzyılda  Batı  tarzı  resim  sanatı,  Osmanlı  hükümdarları  ve  devlet  bürokrasisi  tarafından
          Batılılaşmanın  en  önemli  göstergelerinden  biri  olarak  kabul  edilmiş  ve  desteklenmiştir.
          Çağdaş Türk Resim sanatı 1835 yılından başlayarak yetenekli askerî okul öğrencilerinin Avrupa
          başkentlerine resim eğitimine gönderilmeleriyle başlamıştır. Bu öğrenciler Ferik İbrahim Paşa,
          Tevfik  Paşa,  Süleyman  Seyyid,  Şeker  Ahmet  Paşa’dır.  Osman  Hamdi  Bey,  babası  tarafından
          1857’de Paris’e hukuk öğrenimi amacıyla gönderilmiş olmasına rağmen aynı zamanda Boulanger
          ve  Jean-Leon  Gérome’ın  (Can  leon  Cerome)  atölyelerinde  çalışarak  resim  dersleri  almıştır.
          Çağdaş  Türk  resminin  önemli  desen  ustalarından  olan  Hoca  Ali  Rıza  eğitim  için  Avrupa’ya
          gitmeyen sanatçılar arasındadır.

          Çağdaş Türk resim sanatının önemli temsilcilerinden olan Şeker Ahmet Paşa (1831-1907) ‘nın
          yaptığı resimler Sultan Abdülaziz’in ilgisini çekmiş ve sanatçı 1864 yılında Paris’e resim eğitimi
          alması için gönderilmiştir. Yaşadığı dönemde siyasal ve sosyal açıdan pek çok olay gerçekleşmiş
          olmasına  karşın  eserlerinde  bu  tür  olayları  ele  almamıştır.  O,  bir  gözlemci  olarak  bakışlarını
          doğaya  çevirerek  toplumun  değer  yargılarına  bağlı  kalmış,  daha  çok  peyzaj  ve  natürmort
          eserler yapmıştır. Tabiatı dikkatle izleyerek tamamladığı tablolarında ışık-gölge dağılımını ve
          renklerin ahengini büyük bir ustalıkla gerçekleştirmiştir. Sanatçının 27 Nisan 1873’te İstanbul’da
          açmış olduğu sergi, Türk resim sanatı tarihinde bir sanatçının kendi adına açtığı ilk resim sergisi
          olmuştur.   Bu    serginin
          açılışındaki amaçlardan biri
          de  Batılı  anlamda  resim
          anlayışını  halka  tanıtmak
          ve sevdirmektir. Sanatçının
          eserleri  arasında;  “Narlar
          ve  Ayvalar”,  “Karpuz  Dilimli
          ve   Üzümlü    Natürmort”,
          “Ağaçlar  Arasında  Karaca”,
          “Manolya   ve    Meyveler”,
          “Talim    Yapan     Erler”,
          “Manzara”,  “Tepe  Üzerindeki
          Kale”,  “Natürmort”  (Görsel
          4.1),   “Peyzaj”,   “Kendi
          Portresi”  ve  “Geyikli  Peyzaj”
          yer almaktadır.



                                      Görsel 4.1: Natürmort, Şeker Ahmet Paşa,1906, Resim ve Heykel Müzesi, Ankara



          110
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117