Page 112 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 112
GENEL SANAT TARİHİ
ÜNİTEYE BAŞLARKEN
1. Çağdaş Türk resim sanatçılarının Kurtuluş Savaşı sonrası toplumsal konulu eser vermelerinin
nedenleri neler olabilir?
2. Cumhuriyet sonrası dönemde büyük meydanlara Atatürk ve Kurtuluş Savaşı temalı heykellerin
yapılmasının nedenleri neler olabilir? Belirtiniz.
4.1 ÇAĞDAŞ TÜRK RESİM SANATI
19. yüzyılda Batı tarzı resim sanatı, Osmanlı hükümdarları ve devlet bürokrasisi tarafından
Batılılaşmanın en önemli göstergelerinden biri olarak kabul edilmiş ve desteklenmiştir.
Çağdaş Türk Resim sanatı 1835 yılından başlayarak yetenekli askerî okul öğrencilerinin Avrupa
başkentlerine resim eğitimine gönderilmeleriyle başlamıştır. Bu öğrenciler Ferik İbrahim Paşa,
Tevfik Paşa, Süleyman Seyyid, Şeker Ahmet Paşa’dır. Osman Hamdi Bey, babası tarafından
1857’de Paris’e hukuk öğrenimi amacıyla gönderilmiş olmasına rağmen aynı zamanda Boulanger
ve Jean-Leon Gérome’ın (Can leon Cerome) atölyelerinde çalışarak resim dersleri almıştır.
Çağdaş Türk resminin önemli desen ustalarından olan Hoca Ali Rıza eğitim için Avrupa’ya
gitmeyen sanatçılar arasındadır.
Çağdaş Türk resim sanatının önemli temsilcilerinden olan Şeker Ahmet Paşa (1831-1907) ‘nın
yaptığı resimler Sultan Abdülaziz’in ilgisini çekmiş ve sanatçı 1864 yılında Paris’e resim eğitimi
alması için gönderilmiştir. Yaşadığı dönemde siyasal ve sosyal açıdan pek çok olay gerçekleşmiş
olmasına karşın eserlerinde bu tür olayları ele almamıştır. O, bir gözlemci olarak bakışlarını
doğaya çevirerek toplumun değer yargılarına bağlı kalmış, daha çok peyzaj ve natürmort
eserler yapmıştır. Tabiatı dikkatle izleyerek tamamladığı tablolarında ışık-gölge dağılımını ve
renklerin ahengini büyük bir ustalıkla gerçekleştirmiştir. Sanatçının 27 Nisan 1873’te İstanbul’da
açmış olduğu sergi, Türk resim sanatı tarihinde bir sanatçının kendi adına açtığı ilk resim sergisi
olmuştur. Bu serginin
açılışındaki amaçlardan biri
de Batılı anlamda resim
anlayışını halka tanıtmak
ve sevdirmektir. Sanatçının
eserleri arasında; “Narlar
ve Ayvalar”, “Karpuz Dilimli
ve Üzümlü Natürmort”,
“Ağaçlar Arasında Karaca”,
“Manolya ve Meyveler”,
“Talim Yapan Erler”,
“Manzara”, “Tepe Üzerindeki
Kale”, “Natürmort” (Görsel
4.1), “Peyzaj”, “Kendi
Portresi” ve “Geyikli Peyzaj”
yer almaktadır.
Görsel 4.1: Natürmort, Şeker Ahmet Paşa,1906, Resim ve Heykel Müzesi, Ankara
110