Page 118 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 118

GENEL SANAT TARİHİ

          Çalışmada peyzaj bozkır olarak resmedilmiştir. Tabloda yer alan bütün figürler açık renkli olarak
          tasvir edilmiştir (Görsel 4.9).

                  1 Resmin solunda gözlüklü ve papyonlu kıyafeti ile Ankara valisi Nevzat Tandoğan görülmektedir.
                         2 Elinde fötr şapkası bulunan figür milletvekili Nuri Conker’dir.
                               3 Elinde kitap tutan figür milletvekili Reşit Galip’tir.
                                                   4 Atatürk tablonun ortasında  ve Afet İnan ile birliktedir.
                                                                 5  Türk Tarih Kurumunun kurucularından Yusuf Akçura
                                                                   arkeolojik bir buluntuyu Atatürk’e göstermektedir.
                                                                              6 Kazı başkanı Hamit Zübeyr Koşay
                                                                               elindeki  tarihî  eseri  bir  işçiye
                                                                               vermektedir.






























          Görsel 4.9: Atatürk Ahlatlıbel’de Kazıda, Şeref Akdik,1933, Resim ve Heykel Müzesi, Ankara


           D Grubu (1933- 1947)

          Cumhuriyet’in  kuruluşunun  onuncu  yılına  rastlayan  1933  yılında  “D  Grubu”  kurulmuştur.
          Grup  Zeki Faik İzer, Nurullah Berk, Cemal Tollu, Elif Naci, Abidin Dino ve Zühtü Müridoğlu
          tarafından kurulmuştur. 1933'te düzenledikleri ilk sergilerinden sonra 1947 yılına kadar her yıl
          aralarına katılan yeni isimlerle etkinliklerini devam ettirmişlerdir. Dördüncü sanat topluluğu
          olan  grup,  Nurullah  Berk’in  önerisiyle  Latin  alfabesinin  dördüncü  harfini  simge  olarak
          seçmiştir. Grup üyelerinin sayısı Turgut Zaim, Bedri Rahmi Eyüboğlu, Eren Eyüboğlu, Eşref
          Üren, Halil Dikmen, Sabri Berkel, Salih Urallı, Hakkı Anlı, Nusret Suman, Fahünnisa Zeyd ve
          Zeki Kocamemi’nin katılımlarıyla giderek artmıştır. Turgut Zaim ve Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun
          “D Grubu”na katılmasıyla sanatçılar yerel motiflere ve temalara yönelmiş, kübist bir üslupla
          Anadolu kırsalını geometrik soyut formlar arasında yansıtmaya çalışmışlardır.
          •   Batı’da uygulanan çağdaş sanat üsluplarını Türk sanatına taşımışlardır.
          •   Yurt içi ve yurt dışında sergiler açmışlardır.
          •   Ülkede ilerici bir sanat ortamı oluşturmaya çalışmışlardır.

          •   Empresyonist  düşünceyi  reddederek  daha  çok  kübizm,  konstrüktivizm  gibi  akımlardan
             esinlenmişlerdir.



          116
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123