Page 106 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 106

GENEL SANAT TARİHİ

          Süprematizm


          Rusya’da  Kazimir  Maleviç  tarafından  başlatılan  soyut  sanat  hareketidir.  Akımın  temsilcisi  olan  sanatçılar
          çalışmalarında temel geometrik biçimler kullanmayı tercih etmişlerdir. Çalışmaları Rus ideolojisine uymadığı
          gerekçesi  ile  ortadan  kaldırılan  akımın  temsilcileri  Almanya’ya  gitmiş  ve  “Bauhaus  Okulu”  çalışmalarına
          katılmışlardır.
          Geometrik soyutlama anlayışından esinlenerek ortaya çıkan süprematizm akımı nesnelerin çözümlenerek
          parçalara bölünmesi, bu parçaların geometrik yorumla yeniden bir araya getirilmesi anlayışı ile kübizmden
          ayrılmaktadır.
          Süprematizm akımının önde gelen sanatçıları arasında;  Kazimir Malevich, Ilya Chashnik (İlya Caşnik), (1902-
          1929), El Lissitzky (El Lizitky) (1890-1941) , Alexander Rodchenko (Aleksandır Rudçenko) (1891-1952),  Olga
          Rozanova (1886-1918), Nikolai Suetin (1897-1954)  ve Vera Yermolayeva (1893-1937) bulunmaktadır.
          Süprematizm akımının özellikleri arasında;

          •   Doğada bulunan biçimleri değil temel geometrik biçimleri bir araya getirmek,
          •   Nesnel dünyanın görsel olgularına değil hislere önem vermek,
          •   Nesneleri özgür bir anlatım aracı hâline getirmek,
          •   Figür, renk, ışık, mekân ve benzeri ögeleri önemsememek,
          •   Açı, çember, kare, dikdörtgen gibi geometrik şekilleri kullanmak bulunmaktadır.
          Süprematizm  akımının  kurucusu  olan  Kazimir  Maleviç  geometrik  soyut  resmin  öncüleri  arasında  kabul
          edilmektedir. Sanatçı süprematizmi “nesnesiz sanat” olarak kabul etmiş, bir akım olarak değil bir ruh hâlinin
          yansıması olarak görmüştür. Çalışmalarındaki soyut şekillerin herhangi bir nesnenin yokluğu ile dolu olduğunu
          dolayısıyla boş olmadığını söylemiştir. Sanatçının “Siyah Kare” adlı çalışması süprematizmin öncüsü olarak
          kabul edilmiştir. Çalışma tamamen soyuttur ve herhangi bir şeye hizmet için yapılmamıştır. Oldukça yalın
          olarak yapılan eser siyah renkle boyanmış kare bir şekilden ibarettir. Tablo saf duygu yoğunluğunun yansıması
          olarak görülmüştür (Görsel 3.54).
          Sanatçının önemli eserlerinden “Süprematizm 02” tablosunda siyah, beyaz, sarı, mavi ve gri renkler kullanılmış,
          farklı  geometrik  şekiller  ortaya  çıkarılmış  ve  nesnelerin  hiçliği  vurgulanmıştır  (Görsel  3.55).  Sanatçının
          eserlerinin arasında;  “Sıfır Biçim”, “Siyah Daire”, “Kompleks Önsezi”, “Beyaz İçinde Beyaz”, “Öğütücü” ve “Titreşimin
          Prensibi” bulunmaktadır.




























          Görsel 3.54: Siyah Kare, Kazimir Maleviç,1913,  Görsel 3.55: Süprematizm 02, Kazimir Maleviç,1913,
          Rus Devlet Müzesi, Petersburg                  Rus Devlet Müzesi, Petersburg




          104
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111