Page 101 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 101

MODERNİZM VE SANATTA YENİLİKLER

            ARAŞTIR ÖĞREN         Metafizik akımının kurucusu olarak bilinen Giorgio de Chirico’nun sanat hayatını
                                  ve eserlerini araştırınız. Araştırma sonuçlarını sınıfta etkileşimli tahtada sununuz.


                                                           Metafizik  akımın  önde  gelen  sanatçılarından
                                                           olan  Giorcio  de  Chirico  (1888-1978)  gizemli
                                                           rüya  dünyasının  ve  doğaüstü  mekânların
                                                           sanatçısıdır.  Çalışmalarında  genellikle  mistik
                                                           (gizemli)   eğilimler   görülmüş,   kelimelerle
                                                           ifade  edilemeyecek  olan  iç  dünya  arayışları
                                                           ve  deneyimler  yansıtılmıştır.  Antik  Yunan
                                                           mitolojisini  göstermeye  çalışmış,  mitolojiyi
                                                           karmaşık bir örgü içinde değil simge ve metafor
                                                           olarak  yansıtmıştır.  İnsansız  kentler,  boş
                                                           araziler,  devasa  köprüler  ve  ütopik  geleceğe
                                                           ait  yıkım  manzaralarını  konu  edinmiştir.
                                                           Önemli  eserlerinden  olan  “Bir  Sokağın  Gizemi
                                                           ve  Melankolisi”  adlı  çalışmasında  bir  bölümü
                                                           karanlıkta   kalmış,   bir   bölümüne   güneş
                                                           ışıklarının  vurduğu  bir  sokağı  konu  edinmiştir.
                                                           Sokak ve çevresi boş bir şekilde tasvir edilmiş,
                                                           ne  olduğu  belli  olmayan  gölgeler  melankolik
            Görsel 3.45: Bir Sokağın Gizemi ve Melankolisi, Giorcio de Chirico, 1914,  bir  ortam  oluşturmuştur.  Bu  ortamda  sokakta
            Kurtuluş Müzesi, Roma                          koşar  vaziyette  görülen  ve  çember  çeviren
                                                           uzun saçlı bir kızın gölgesi, binaların arkasından
                                                           vuran gölgeler, kapısı açık boş bir sirk vagonu
            bulunmaktadır.  Sanatçı  bu  çalışmada  gizemli  düşsel  bir  ortam  oluşturmuştur  (Görsel  3.45).
            Sanatçının  eserleri  arasında;  “Acı  Ayrılış”,  “Sonsuzluk  Hasreti”,  “Aşk  Şarkısı”,  “Şairin  Kararsızlığı”,
            “Arkeologlar”, “Esrarengiz Banyolar”, “Musa’nın Eniştesi” ve “Melankoli” bulunmaktadır.
            Cezanne  ve  Gaugin’in  çalışmalarından  etkilenen
            Carlo  Carra  (1881-1917)  eserlerinde  birbiri  ile  ilgisiz
            gizemli ve düşsel imgeler kullanmış, sert üslubu ile
            fütürizm  akımından  ayrılmıştır.  Rönesans  Dönemi
            sanatçılarından  etkilenen  sanatçı  basit  ve  yalın
            nesneler  yapmış,  dönemin  anıtsal  özelliklerini
            çalışmalarına  yansıtmıştır.  Çalışmalarında  insan
            figürlerinde yüz hatlarını belirsiz olarak tasvir etmiştir
            (Görsel 3.46).  Eserleri arasında; “Balkondaki Kadın”,
            “Kırmızı At”, “Metafizik Musa ve Ana-Oğul”, “Yüzücüler”
            ve “Peyzaj” bulunmaktadır.
            İtalyan   sanatçı   Giorgio   Morandi   (1890-1964)
            Cezanne,  Picasso  ve  Andrea  Derain’in  eserlerinden
            etkilenen metafizik akım sanatçılarındandır. Sanatçı;
            çalışmalarını atmosferik sis içinde düzenlemiş, ince
            tonlara  ve  nesnelere  odaklanmıştır.  Sanat  yaşamı
            boyunca çok az sayıda otoportre yapmış, genellikle
            natürmort  ve  manzara  çalışmaları  yapmıştır.
            Eserlerinde  ton,  renk  ve  kompozisyon  dengesine
            önem vermiştir. Çok sayıda esere imza atan sanatçı
            şişe ve vazoları uygulama basitliğinden dolayı tekrara
            düşmüştür.
                                                               Görsel 3.46: Metafizik Müze, Carlo Carra, 1917, Pinatoteka Müzesi,
                                                               Milano




                                                                                                    99
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106