Page 99 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 99

MODERNİZM VE SANATTA YENİLİKLER

            Dadaizm  akımının  diğer  temsilcileri  gibi  Birinci  Dünya
            Savaşı’na  karşı  çıkan  Marcel  Duchamp’ın  (1887–1968)
            sanatsal çalışmalardaki amacı sanat yapıtı ile nesneler
            arasındaki  ayrımı  kaldırmak  olmuştur.    Sanatçı  ready
            made  (hazır  nesne)  denen  hazır  nesnelerle  çalışmayı
            tercih  etmiş,  bu  çalışmalar  dadaizm  akımının  uç
            noktalarını  oluşturmuştur.  Bunların  başında  “Pisuar”
            adlı  çalışması  gelmektedir.  Çalışma,  bir  sıhhi  tesisat
            ve  mühendislik  firması  tarafından  gider  yeri  yukarıda
            kalacak şekilde baş aşağı çevrilmiş olarak sergilenmiştir.
            Duschamp  bu  çalışma  ile  sanatın  amacı  ve  kültürel
            değerini sorgulamıştır. Bu eser 2004 yılında çok sayıda
            sanat uzmanı tarafından tüm zamanların etkileyici sanat
            eserlerinden seçilmiştir (Görsel 3.41).
            Diğer Dadaist sanatçılar gibi dönemin sanat anlayışına
            karşı çıkan Kurt Schwitters (188 -1948)  yol, çöp kutuları,
            yığınlardan  bulduğu  metal,  tahta,  ambalaj  kâğıdı  ve   Görsel 3.41: Pisuar, Marcel Duschamp, 1917, Modern Sanatlar Müzesi,
            gazetelerden  faydalanarak  çalışmalar  yapmıştır.  Bu   New York
            çalışmalarda  klişeleşmiş  sanat  geleneklerini  yıkmayı
            ve  sanat  eserlerini  zenginleştirmeyi  amaçlamıştır.
            Bu  eserleri  bazen  anlam  ve  biçim  açısından  dönüştürmüş,  bazen  de  doğrudan  kullanmayı  tercih  etmiş;  bu
            çalışmaların sonucunda “merzbau” denen eserlerin ortaya çıkmasını sağlamıştır (Görsel 3.42). Merzbaularda mimari,
            heykeltıraşlık ve performansın yer aldığı her tür çalışmadan faydalanmıştır. Sanatçının merzbauları yapma nedeni
            kaotik düzenden yeni bir düzen yaratmak, savaş nedeniyle çöküntü yaşayan toplumun kalıntılarından yeni oluşum
            ortaya çıkarmaktır. Eserleri arasında; “Terleyen Kadınlarla Birlikte” ve “Merzbaular” bulunmaktadır.

            Dadaizm akımının önde gelen sanatçılarından Max Ernts
            (1891–1976), Hans Arp ile beraber yaptığı “fatagaga” kolaj
            dizisi ile tanınmıştır. Ernst, eski anatomi kitaplarındaki
            resimlerden  parçalar  almış  ve  onlara  hayal  gücünün
            irrasyonel  gereksinimlerine  göre  şekiller  vermiştir.
            Eserleri arasında; “Kâhin”, “Arkadaş Toplantısı”, “Pieta ya
            da Gece Dönüş”, “Kuşlara Anıt”, “Jardin Gobe-avions”, “Çok
            Yaşa Aşk ya da Mükemmel Ülke”, “Celebes Fili” ve “Doğal
            Tasarım” bulunmaktadır.
            Raoul  Housmann  (1886-1971)  dada  akımının
            Almanya’daki  kurucularından  kabul  edilmiştir.
            Sanatçı;  sembolik  ve  patlayıcı  yeni  resimler
            yapmak  için  kelime  ve  görüntü  kırıntılarını  bir
            araya getirerek hayati, yıkıcı ve gerçekçi bir sanat
            arayışı  içinde  olmuştur.  “ABCD”  adlı  çalışması  bir
            otoportredir. Sanatçı yüzünün altına fonetik bir şiir
            duyurusu vermeye çalışmıştır. “Mekanik Kafa” adlı
            çalışması önemli eserleri arasındadır.

            Teknik  illüstrasyonlardan  kestiği  ya  da  kopyaladığı   Görsel 3.42: Merzbau 199, Kurt Schwitters, 1921, Guggenheim Müzesi,
            mekanik aygıtlardan kolajlar yapan Francis Picabia (1878   New York
            - 1953) dadaizmin önemli sanatçılarındandır. Eserlerinde
            makinelerin  yaşamın  bir  uzantısı  olmaktan  çıkıp  yaşamın  ve  insan  ruhunun  kendisi  hâline  gelişini  anlatmıştır.
            Picabia’nın sanatı ve sanatçı karakteri bulgucu, teorisyen, başkaldıran ve şekilci olarak tanımlanmaktadır.
            Dada hareketinin önde gelen sanatçılarından Man Ray (1890-1976), Marcel Ducshamp’ın önerileri ile montaj ve kolaj
            çalışmaları yapmıştır. Fotoğraf alanında da çalışmalar yapan sanatçı diğer sanatçıların çalışmalarını fotoğraflamış,
            solarizasyon (sert ışık efekti bulunan fotoğraf) ve anatomiyle oynama yöntemleri ile fotoğraf sanatının sınırlarını
            zorlamıştır.



                                                                                                    97
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104