Page 97 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 97

MODERNİZM VE SANATTA YENİLİKLER

            Genel olarak de stijl akımı; ilkel renkler ve geometrik biçimler arasındaki ilişkileri araştıran, geometrik formlar ve
            çizgiler üzerinde duran, figüratif çağrışımı andırabilecek her türlü görünümün terk edildiği anlayıştır. Bu anlayış
            günümüz endüstri alanlarına da ilham kaynağı olmuştur.
            De stijl akımının sanat anlayışı arasında;
            •   Sanat yapıtının geometrik bir düzeni ifade etmesi,

            •   Geometrik düzenin temelini mimarinin oluşturması,
            •   Resmin hem mimari yapıya hem de müzik eserine benzemesi,
            •   Resmin kompozisyonda kullanılan elemanların (renk, biçim, çizgi vb.) harmonisini oluşturması,
            •   Derinliğin önemsenmediği, saf geometrik şekillerin ve düz, tek renkli arka planların kullanılmadığı bir anlayışla
                sanatın nesnelerin fiziki görünümlerden arındırılması bulunmaktadır.
            Akımın temsilcileri arasında; Piet Mondrian (1872-1944), Teo van Doesburg (1883-1931), Bart van Der Leck (Bart
            van Der Lek) (1876-1958), J.J. Piter Oud (Pitır Aud) (1890-1963), Gerrit Rietveld (Gerit Ritvıld) (1888-1964) ve Wilmos
            Huszar (Wilmas Huzar) (1884-1860) bulunmaktadır.
            De stijl akımının önemli sanatçılarından Piet Mondirian (1872-1944) doğal formların görsel biçimlerinden ziyade
            onların  yapısal  ve  varlık  gerçeği  ile  ilgilenmiştir.  Sanatçının  amacının  sonsuz  olarak  bilinen  evreni  daracık,
            geometrik soyut mekânlara sığdırmak olduğunu düşünen  Mondrian sanat anlayışını: “Resim kendinden başka
            hiçbir şeyi anımsatmamalıdır.” şeklinde ifade etmiştir. ”Resmin iki ana ögesi olduğunu, resmin çizgi ve renklerden
            meydana geldiğini ifade etmiştir. Eserlerinde genellikle yatay ya da dikey eksenler üzerine oturmuş geometrik
            biçimlerden oluşan çizgilerde, siyah, beyaz ve gri renkleri kullanmıştır.  Sanat anlayışını yansıtan “Komposizyon”
            adlı çalışmasında sanatçı çeşitli geometrik şekilleri farklı boyutlarda ve farklı renklerle yapmış; genellikle gri,
            mavi, siyah ve kahverengi renkler kullanmıştır (Görsel 3.38).































                      Görsel 3.38: Kompozisyon, Piet Mondrian, 1921, Özel koleksiyon

            Eserleri arasında; “Gri Ağaç”, “Kırmızı Ağaç”, “Broadvay Boogie Woogie Dizisi (Brodva Bogi Vogi)”, “Nehir
            Üzerinde Değirmen”, “Kavanozla Natürmort” bulunmaktadır.

            De stijl akımının kurucusu olarak kabul edilen Theo van Doesburg (1883-1931) yenilikçi fikirleri ile
            tanınmıştır.  Sanatçının yenilikçi fikirleri ve farklı bakış açıları onun modern sanatlar tarihinde önemli
            bir yer edinmesini sağlamıştır. Resim çalışmalarının yanı sıra tasarım ve mimari ile ilgilenmiş hem
            kuramsal hem de uygulamalı çalışmalar yapmıştır.



                                                                                                    95
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102