Page 94 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 94
GENEL SANAT TARİHİ
Dışavurumculuk (ekspresyonizm) sanat akımının
önde gelen Rus sanatçılarından olan Marc Chagall
(Mark Şagal) (1887-1985) yaşam tarzından dolayı
köy yaşamı, aşk ve mutluluğu konu alan dinî içerikli
çalışmalarıyla tanınmıştır. Bir dönem fovist sanatçıların
çalışmalarından etkilenmiş, sonraları güçlü bir
dışavurumcu renk tekniği elde etmiştir (Görsel 3.33).
Sanatçının önemli eserleri arasında; “Köpek ve Kurt
Arasında”, “Akrobat”, “Savaş”, “Kentin Üzerindeki Aşıklar”,
“Eiffel (Eyfel) Kulesi’nin Aşıkları” ve “Yedi Parmaklı Kendi
Portresi” bulunmaktadır.
Dışavurumculuk akımının önemli sanatçılarından Emil Görsel 3.33: Tarlada, Marc Chagall, 1942, Modern Sanatlar Müzesi,
Nolde (1867-1956) doğa görünümleri ve bahçelerin yanı Newyork
sıra portre çalışmaları da yapmıştır. Sanatçının renk
kullanımı kompozisyonlarının en önemli unsurudur.
Eserlerinde canlı kırmızı renkleri kullanarak figürlerin yüreğinin
derinliklerindeki şiddetli duyguları yansıtmış, doğayı kişinin
ruhu ve zihni ile birleştirerek değiştirmeyi amaçlamıştır. Dinsel
duyguları ve coşkuyu resme geçirme isteği, biçimin yalınlaşması,
görüntünün sadece ışık ve renkten oluşması sanat anlayışının
temel özellikleri arasındadır. Sanatçı sanat anlayışını “Doğaya
ruh ve akıl ekleyerek yeni bir değer ölçüsü vermek” şeklinde
açıklamıştır (Görsel 3.34).
Sanatçının eserleri arasında; “Dansözler”, “Parlak Ayçiçekleri”,
“Çarmıh”, “Hırs”, “Mum Işığında Dans” ve “Altın Buzağı Çevresinde
Dans” bulunmaktadır.
Dışavurumculuk akımının temsilcilerinden Oskar Kokoschka
(1886-1980) rengi duygusal bir dışavurum ögesi olarak
kullanmıştır. Özellikle dinsel konulara ağırlık veren sanatçı
resimlerini renkli çizgili bir prizmatik ağ ve renk yamaları ile
kaplamıştır. Sanatçı renk bağımlılığı ve ruhsal anlatım arzusu
nedeniyle biçimi arka planda tutmuştur. Sanatçı “Yengeç” adlı
çalışmasında politik konulara değinmiş, ülkesinin işgalden
kurtarılmasını istemiştir. Kokoschka; yüzücünün (kendi
portresinin) Çekoslovakya’yı, yengecin ise İngiltere başbakanını
temsil ettiğini; yengecin boğulmaktan kurtulmak için sadece
bir pençe çıkarması gerektiğini ancak bunu yapmaktan uzak Görsel 3.34: Kan Çiçekleri,Emile Nolde,1914, Özel
durduğunu söylemiştir, yengecin Koleksiyon
boğulmaktan kurtulmak için sadece
bir pençe çıkarması gerektiğini
ancak bundan uzak durduğunu
açıklamıştır (Görsel 3.35).
Sanatçının eserleri arasında;
“Aşıklar ve Kedi”, “Mülteciler”,
“Rüzğarın Gelini”, “İnsanın Trajedisi”,
“Rüya”, “Alplerden Manzaralar”,
“Doktor Forel’in Portresi”, “Kız
ve Çiçekler”, “Gençlerin Rüyası”,
“Kudüs”, “Yeni Kent II” ve “Fırtına”
bulunmaktadır.
Görsel 3.35: Yengeç, Oscar Kokoschka, 1939, Tate Modern Müzesi, Londra
92