Page 94 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 94

GENEL SANAT TARİHİ

          Dışavurumculuk   (ekspresyonizm)   sanat   akımının
          önde  gelen  Rus  sanatçılarından  olan  Marc  Chagall
          (Mark  Şagal)  (1887-1985)  yaşam  tarzından  dolayı
          köy  yaşamı,  aşk  ve  mutluluğu  konu  alan  dinî  içerikli
          çalışmalarıyla tanınmıştır. Bir dönem fovist sanatçıların
          çalışmalarından  etkilenmiş,  sonraları  güçlü  bir
          dışavurumcu renk tekniği elde etmiştir (Görsel 3.33).
          Sanatçının  önemli  eserleri  arasında;  “Köpek  ve  Kurt
          Arasında”, “Akrobat”, “Savaş”, “Kentin Üzerindeki Aşıklar”,
          “Eiffel (Eyfel) Kulesi’nin Aşıkları” ve “Yedi Parmaklı Kendi
          Portresi” bulunmaktadır.
          Dışavurumculuk  akımının  önemli  sanatçılarından  Emil   Görsel 3.33: Tarlada, Marc Chagall, 1942, Modern Sanatlar Müzesi,
          Nolde (1867-1956) doğa görünümleri ve bahçelerin yanı   Newyork
          sıra  portre  çalışmaları  da  yapmıştır.  Sanatçının  renk
          kullanımı  kompozisyonlarının  en  önemli  unsurudur.
          Eserlerinde canlı kırmızı renkleri kullanarak figürlerin yüreğinin
          derinliklerindeki  şiddetli  duyguları  yansıtmış,  doğayı  kişinin
          ruhu ve zihni ile birleştirerek değiştirmeyi amaçlamıştır. Dinsel
          duyguları ve coşkuyu resme geçirme isteği, biçimin yalınlaşması,
          görüntünün sadece ışık ve renkten oluşması sanat anlayışının
          temel  özellikleri  arasındadır.  Sanatçı  sanat  anlayışını  “Doğaya
          ruh  ve  akıl  ekleyerek  yeni  bir  değer  ölçüsü  vermek”  şeklinde
          açıklamıştır (Görsel 3.34).
          Sanatçının  eserleri  arasında;  “Dansözler”,  “Parlak  Ayçiçekleri”,
          “Çarmıh”, “Hırs”, “Mum Işığında Dans” ve “Altın Buzağı Çevresinde
          Dans” bulunmaktadır.
          Dışavurumculuk  akımının  temsilcilerinden  Oskar  Kokoschka
          (1886-1980)  rengi  duygusal  bir  dışavurum  ögesi  olarak
          kullanmıştır.  Özellikle  dinsel  konulara  ağırlık  veren  sanatçı
          resimlerini  renkli  çizgili  bir  prizmatik  ağ  ve  renk  yamaları  ile
          kaplamıştır.  Sanatçı  renk  bağımlılığı  ve  ruhsal  anlatım  arzusu
          nedeniyle biçimi arka planda tutmuştur. Sanatçı “Yengeç” adlı
          çalışmasında  politik  konulara  değinmiş,  ülkesinin  işgalden
          kurtarılmasını  istemiştir.  Kokoschka;  yüzücünün  (kendi
          portresinin) Çekoslovakya’yı, yengecin ise İngiltere başbakanını
          temsil  ettiğini;  yengecin  boğulmaktan  kurtulmak  için  sadece
          bir  pençe  çıkarması  gerektiğini  ancak  bunu  yapmaktan  uzak   Görsel  3.34:  Kan  Çiçekleri,Emile  Nolde,1914,  Özel
          durduğunu  söylemiştir,  yengecin                         Koleksiyon
          boğulmaktan kurtulmak için sadece
          bir  pençe  çıkarması  gerektiğini
          ancak  bundan  uzak  durduğunu
          açıklamıştır (Görsel 3.35).
          Sanatçının   eserleri   arasında;
          “Aşıklar   ve   Kedi”,   “Mülteciler”,
          “Rüzğarın Gelini”, “İnsanın Trajedisi”,
          “Rüya”,   “Alplerden   Manzaralar”,
          “Doktor   Forel’in   Portresi”,   “Kız
          ve  Çiçekler”,  “Gençlerin  Rüyası”,
          “Kudüs”,  “Yeni  Kent  II”  ve  “Fırtına”
          bulunmaktadır.


                                           Görsel 3.35: Yengeç, Oscar Kokoschka, 1939, Tate Modern Müzesi, Londra


          92
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99