Page 91 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 91

MODERNİZM VE SANATTA YENİLİKLER

            SIRA SİZDE            Kübizm  akımını  temsil  eden  sanatçıların  tablolarından  oluşan  bir  sunum
                                  hazırlayarak sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.


            Gelecekçilik (Fütürizm)

            Geleceğin sanatı olarak kabul edilen fütürizm 1912 yılında İtalya’da ortaya çıkan bir sanat akımıdır. İtalyan
            şair Marinetti tarafından bir Fransız gazetesinde yayımlanan “Le Futurizm” adlı başlıklı bir yazıdan dolayı
            bu ismi almıştır. Akım sanat yaratıcılığının önünde engel olarak görülen statükoya, geleneklere, kabul
            görmüş kuram ve kurallara karşı koyan bir anlayışı benimsemiştir. 1910’lu yıllarda Avrupa’da hızla değişen,
            gelişen teknoloji ve bunun gereği olan makineleşme ve kentleşmenin getirdiği sorunlar fütürizm sanat
            anlayışının ortaya çıkmasına zemin hazırlamıştır.
            Fütürizm sanat akımının özellikleri arasında;
            •   Parlak ve canlı renklerin kullanılması,
            •   Ahenk ve güzelliğin gereksiz sayılması,
            •   Geçmiş değerlerin terk edilmesi, yeni olanın önemsenmesi,

            •   Sanat eserlerinin önemsenmesi, eleştirilmemesi, taklit edilmemesi,
            •   Yenilikçiliğin, hızın, dinamizmin ve değişimin ele alınması,
            •   Konuların  fırtınalı  denizler,  hızlı  motorlar,  hareketin  sürekliliği,  sporcular  ve  hareket  hâlindeki
                hayvanlardan oluşması,
            •   Geçmişin izini taşıyan müzelerin kaldırılması bulunmaktadır.
            Fütürizm  akımının  temsilcileri  arasında;  Umberto  Boccioni  (Umberto  Bossioni)  (1886-1916),  Giacoma
            Balla (Cikamo Balla) (1883-1966), Carlo Cara (Karlo Kara) (1871-1958), Luigi Russolo (Luici Russolo) (1885-
            1947), Gino Severini (Cino Severini) (1883- 1966) ve Fernand Leger (1881-1955) bulunmaktadır.
            Gelecekçilik akımının önemli sanatçı ve kurucularından olan Umberto Boccioni (1882-1916)  grubun en
            özgün resim ve heykel sanatçısıdır. Sanatçı akımın manifestosunda yer alan kuralları aktarabilmek için
            çalışmalarında insanların ruhsal yaşantılarını ses titreşimleri, hız, ışık, hareket ve enerjiyi yan yana ya da
            içi içe geçmiş renkler ve biçimlerle göstermiştir. Sanatçı önemli eserleri arasında gösterilen “Bisikletçinin
            Dinamizmi”  adlı  çalışmasında  yarış  hâlindeki  bir  sporcuyu  konu  edinmiştir.  Sanatçı  bu  eserinde  ileri
            doğru eğilen ve hızla giderken
            flulaşan  sporcuyu  hız  es-
            tetiğine   uygun   biçimde
            dalgalı  ve  kıvrımlı  hatlarla
            betimlemiştir (Görsel 3.29).
            Sanatçının  diğer  çalışmaları
            arasında;  “Eve  Giden  Yol”,
            “Uğurlamalar”,  “Hareketli  İn-
            san”, “Sokağın Güçleri”, “Selfi”,
            “Üç  Kadın”,  “Bir  Bisikletlinin
            Dinamizmi”,  “Bir  Futbolcunun
            Dinamizmi”  ve  “Esneklik”  bu-
            lunmaktadır.










                                         Görsel 3.29: Bisikletçinin Dinamizmi, Umberto Boccioni, 1913, Özel Koleksiyon



                                                                                                    89
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96