Page 91 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 91
MODERNİZM VE SANATTA YENİLİKLER
SIRA SİZDE Kübizm akımını temsil eden sanatçıların tablolarından oluşan bir sunum
hazırlayarak sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
Gelecekçilik (Fütürizm)
Geleceğin sanatı olarak kabul edilen fütürizm 1912 yılında İtalya’da ortaya çıkan bir sanat akımıdır. İtalyan
şair Marinetti tarafından bir Fransız gazetesinde yayımlanan “Le Futurizm” adlı başlıklı bir yazıdan dolayı
bu ismi almıştır. Akım sanat yaratıcılığının önünde engel olarak görülen statükoya, geleneklere, kabul
görmüş kuram ve kurallara karşı koyan bir anlayışı benimsemiştir. 1910’lu yıllarda Avrupa’da hızla değişen,
gelişen teknoloji ve bunun gereği olan makineleşme ve kentleşmenin getirdiği sorunlar fütürizm sanat
anlayışının ortaya çıkmasına zemin hazırlamıştır.
Fütürizm sanat akımının özellikleri arasında;
• Parlak ve canlı renklerin kullanılması,
• Ahenk ve güzelliğin gereksiz sayılması,
• Geçmiş değerlerin terk edilmesi, yeni olanın önemsenmesi,
• Sanat eserlerinin önemsenmesi, eleştirilmemesi, taklit edilmemesi,
• Yenilikçiliğin, hızın, dinamizmin ve değişimin ele alınması,
• Konuların fırtınalı denizler, hızlı motorlar, hareketin sürekliliği, sporcular ve hareket hâlindeki
hayvanlardan oluşması,
• Geçmişin izini taşıyan müzelerin kaldırılması bulunmaktadır.
Fütürizm akımının temsilcileri arasında; Umberto Boccioni (Umberto Bossioni) (1886-1916), Giacoma
Balla (Cikamo Balla) (1883-1966), Carlo Cara (Karlo Kara) (1871-1958), Luigi Russolo (Luici Russolo) (1885-
1947), Gino Severini (Cino Severini) (1883- 1966) ve Fernand Leger (1881-1955) bulunmaktadır.
Gelecekçilik akımının önemli sanatçı ve kurucularından olan Umberto Boccioni (1882-1916) grubun en
özgün resim ve heykel sanatçısıdır. Sanatçı akımın manifestosunda yer alan kuralları aktarabilmek için
çalışmalarında insanların ruhsal yaşantılarını ses titreşimleri, hız, ışık, hareket ve enerjiyi yan yana ya da
içi içe geçmiş renkler ve biçimlerle göstermiştir. Sanatçı önemli eserleri arasında gösterilen “Bisikletçinin
Dinamizmi” adlı çalışmasında yarış hâlindeki bir sporcuyu konu edinmiştir. Sanatçı bu eserinde ileri
doğru eğilen ve hızla giderken
flulaşan sporcuyu hız es-
tetiğine uygun biçimde
dalgalı ve kıvrımlı hatlarla
betimlemiştir (Görsel 3.29).
Sanatçının diğer çalışmaları
arasında; “Eve Giden Yol”,
“Uğurlamalar”, “Hareketli İn-
san”, “Sokağın Güçleri”, “Selfi”,
“Üç Kadın”, “Bir Bisikletlinin
Dinamizmi”, “Bir Futbolcunun
Dinamizmi” ve “Esneklik” bu-
lunmaktadır.
Görsel 3.29: Bisikletçinin Dinamizmi, Umberto Boccioni, 1913, Özel Koleksiyon
89