Page 88 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 88
GENEL SANAT TARİHİ
Diğer fovist sanatçılar gibi André Derain da (1880-
1954) çalışmalarında cesur renkler kullanmayı
tercih etmiştir. Derain renkleri doğayı taklit
etmek için değil hayal gücüne dayalı bir ahenk ve
uyumsuzluk yaratmak için kullanmıştır. Sanatçı
resim geleneğinde gerçekçi mekân yanılgısı
yaratma amacını reddetmiş, bunun yerine tuvalin
ön yüzeyini ön plana çıkarmıştır. Sanatçı bazı
eserlerinde noktacılık (puantilizm) tekniğini
kullanarak hareket hâlindeki suyun yüzeyinde
güneş ışığının yarattığı renk dağılımını etkili bir
şekilde kullanmıştır.
Sanatçının önemli eserlerinden olan “Riou
Üzerindeki Köprü” çalışmasında mekânı daraltmış
ve sıkılaştırmıştır (Görsel 3.24). Eser bu hâli ile
karmaşık bir kompozisyona sahiptir. Sanatçı
Görsel 3.24: Riou Üzerindeki Köprü, André Derain, 1906, Modern Sanatlar
Müzesi, New York eserinde yoğun ışığı yansıtabilmek için resmin sağ
tarafında bulunan ağaç gövdesinde mavi ve pembe
renklerle doğal olmayan renk paletini kullanmıştır.
Sanatçının önemli eserleri arasında; “Yeşil Tonlarla Madam Derain”, “Cassis Civarında Manzara”, “Vers Vadisi”,
“Londra Köprüsü” bulunmaktadır.
Fransız ressam Raoul Dufy (1877-1953) aynı zamanda baskı ve tekstil tasarımcısıdır. Sanatçı sulu boya,
baskı ve resim çalışmaları; ek olarak yinelenen desenler ve canlı renkler içeren özgün tekstil çalışmaları
ile tanınmıştır. Çalışmalarında çizgisel coşkunluğu saydam bir renk ve leke düzeniyle ustaca bağdaştırarak
süslemeci ögelerden büyük ölçüde yararlanmış, doğada görüneni yalın bir şiirselliğe dönüştürmüştür.
Sanatçı sanat üslubunu “Resim yaparken görmek
istediğim şey, olayları gözlerimle ve kalbimle görme
şeklimdir.” diye açıklamıştır. Bazı çalışmalarında
soyut desenler kullanmayı tercih etse de
tasarımlarının çoğunu doğadan ilham alarak yapmış;
çalışmalarının temelini kuşlar, diğer hayvanlar,
çiçekler ve bitki motifleri oluşturmuştur. Sanatçı
“Biçerdöver” adlı çalışmasında aracı kullanan erkek
figürüne dayalı dinamik bir model yaratmıştır
(Görsel 3.25). Figürün kaslı vücudu; buğday de-
metleri ve saplarının köşeli, soyutlanmış biçimleri
içinde yer almıştır.Sanatçının önemli eserlerinden
biri de “Elektrik Perisi” (Sipirit if elecricity) (1937-1938)
adlı çalışmasıdır. 10x60 m uzunluğunda devasa bir
duvar resmi olan bu çalışmada Dufy, kompozisyonu
iki ana temaya ayırmıştır. Birinci tema elektriğin
icadı ve geliştirilmesine katkıda bulunan 110 bilim
insanı ve düşünürü, ikinci tema mitoloji ve alegori
unsurlarını içermektedir. Sanatçı tüm duvarı kendi
karakteristik tarzında, parlak ve net renklerle hızlı
bir şekilde çizilmiş ana hatlarla boyamıştır. Popüler
sanat üzerinde oldukça etkili olan sanatçının stili,
ticari tasarımcılar tarafından sıklıkla taklit edilmiştir. Görsel 3.25: Biçerdöver, Raoul Dufy, 1912, Özel Koleksiyon
Sanatçının çalışmaları arasında “Sarı Konsol”,
“Keman”, “Boulogne Ormanı”, “Terkedilmiş Bahçe”, “Bayraklı Sokak”, “Trouville de Afişler”, “ Şemsiye”, “Eyfel
Kulesi”, “Koyda Kayık Yarışı” ve “Nice Gazinosu” bulunmaktadır.
86