Page 88 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 88

GENEL SANAT TARİHİ

                                                         Diğer fovist sanatçılar gibi André Derain da (1880-
                                                         1954)  çalışmalarında  cesur  renkler  kullanmayı
                                                         tercih  etmiştir.  Derain  renkleri  doğayı  taklit
                                                         etmek için değil hayal gücüne dayalı bir ahenk ve
                                                         uyumsuzluk  yaratmak  için  kullanmıştır.  Sanatçı
                                                         resim  geleneğinde  gerçekçi  mekân  yanılgısı
                                                         yaratma amacını reddetmiş, bunun yerine tuvalin
                                                         ön  yüzeyini  ön  plana  çıkarmıştır.  Sanatçı  bazı
                                                         eserlerinde    noktacılık  (puantilizm)  tekniğini
                                                         kullanarak  hareket  hâlindeki  suyun  yüzeyinde
                                                         güneş  ışığının  yarattığı  renk  dağılımını  etkili  bir
                                                         şekilde kullanmıştır.
                                                         Sanatçının  önemli  eserlerinden  olan  “Riou
                                                         Üzerindeki Köprü”  çalışmasında  mekânı  daraltmış
                                                         ve  sıkılaştırmıştır  (Görsel  3.24).  Eser  bu  hâli  ile
                                                         karmaşık  bir  kompozisyona  sahiptir.  Sanatçı
          Görsel 3.24: Riou Üzerindeki Köprü, André Derain, 1906, Modern Sanatlar
          Müzesi, New York                               eserinde yoğun ışığı yansıtabilmek için resmin sağ
                                                         tarafında bulunan ağaç gövdesinde mavi ve pembe
                                                         renklerle doğal olmayan renk paletini kullanmıştır.

          Sanatçının önemli eserleri arasında; “Yeşil Tonlarla Madam Derain”, “Cassis Civarında Manzara”, “Vers Vadisi”,
          “Londra Köprüsü” bulunmaktadır.
          Fransız ressam Raoul Dufy (1877-1953) aynı zamanda baskı ve tekstil tasarımcısıdır. Sanatçı sulu boya,
          baskı ve resim çalışmaları; ek olarak yinelenen desenler ve canlı renkler içeren özgün tekstil çalışmaları
          ile tanınmıştır. Çalışmalarında çizgisel coşkunluğu saydam bir renk ve leke düzeniyle ustaca bağdaştırarak
          süslemeci  ögelerden  büyük  ölçüde  yararlanmış,  doğada  görüneni  yalın  bir  şiirselliğe  dönüştürmüştür.
          Sanatçı  sanat  üslubunu  “Resim  yaparken  görmek
          istediğim şey, olayları gözlerimle ve kalbimle görme
          şeklimdir.”  diye  açıklamıştır.  Bazı  çalışmalarında
          soyut  desenler  kullanmayı  tercih  etse  de
          tasarımlarının çoğunu doğadan ilham alarak yapmış;
          çalışmalarının  temelini  kuşlar,  diğer  hayvanlar,
          çiçekler  ve  bitki  motifleri  oluşturmuştur.  Sanatçı
          “Biçerdöver” adlı çalışmasında aracı kullanan erkek
          figürüne  dayalı  dinamik  bir  model  yaratmıştır
          (Görsel  3.25).  Figürün  kaslı  vücudu;  buğday  de-
          metleri  ve  saplarının  köşeli,  soyutlanmış  biçimleri
          içinde  yer  almıştır.Sanatçının  önemli  eserlerinden
          biri de “Elektrik Perisi” (Sipirit if elecricity) (1937-1938)
          adlı çalışmasıdır. 10x60 m uzunluğunda devasa bir
          duvar resmi olan bu çalışmada Dufy, kompozisyonu
          iki  ana  temaya  ayırmıştır.  Birinci  tema  elektriğin
          icadı  ve  geliştirilmesine  katkıda  bulunan  110  bilim
          insanı ve düşünürü, ikinci tema mitoloji ve alegori
          unsurlarını içermektedir. Sanatçı tüm duvarı kendi
          karakteristik tarzında, parlak ve net renklerle hızlı
          bir şekilde çizilmiş ana hatlarla boyamıştır. Popüler
          sanat  üzerinde  oldukça  etkili  olan  sanatçının  stili,
          ticari tasarımcılar tarafından sıklıkla taklit edilmiştir.   Görsel 3.25: Biçerdöver, Raoul Dufy, 1912, Özel Koleksiyon
          Sanatçının  çalışmaları  arasında  “Sarı  Konsol”,
          “Keman”, “Boulogne Ormanı”, “Terkedilmiş Bahçe”, “Bayraklı Sokak”, “Trouville de Afişler”, “ Şemsiye”, “Eyfel
          Kulesi”, “Koyda Kayık Yarışı” ve “Nice Gazinosu” bulunmaktadır.





          86
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93