Page 85 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 85

MODERNİZM VE SANATTA YENİLİKLER

            Osmanlı  İmparatorluğu’nun  Tanzimat  Devri  sonrası  saraylarında,  Osmanlı  üst  düzey  bürokratlarının  kasır  ve
            köşklerinde, apartman ve hanlarda ve sivil binalar gibi çeşitli yapı grupları ile bazı dekoratif eşyalarda art nouveau
            hareketinin etkileri görülmüştür. Bu eserler arasındaki ilk yapı, Botter Apartmanı’dır. Şeyh Zafir Türbesi (Görsel
            3.19), Huber Köşkü, Ahmet Ratıp Paşa Köşkü, İtalyan Elçiliği Yazlık Binası, Karaköy Vlora Han ve Yıldız Sarayı
            Hamidiye Çeşmesi (Görsel 3.20) bunlar arasındadır.





























            Görsel 3.19: Yıldız Sarayı Hamidiye Çeşmesi, İstanbul  Görsel 3.20: Şeyh Zafir Türbesi, İstanbul

            Fovizm (Yırtıcılık-Vahşilik)


            XX.  yüzyılın  önemli  sanat  akımlarından  olan  fovizm    bir  grup  Fransız  genç  sanatçının  1905’te  Paris’te
            açmış oldukları bir sergi ile ortaya çıkmıştır. Bir grup ressamın empresyonizm akımına karşı gösterdikleri
            hoşnutsuzluk yeni bir sanat akımının ortaya çıkmasına neden olmuş, ortaya çıkan bu yeni akım 1905-1910
            yılları arasında etkili olmuştur. Fransızca da fauve yırtıcı hayvan anlamına gelmektedir.

            BİLGİNİZ OLSUN        Henri  Matisse  (Henri  Matis),  Maurice  de  Vlaminck  (Maurice  dö  Vlaminçik)
                                  ve    Andre  Derain’in  (Andre  Dera)  eserlerinin  yer  aldığı “Sonbahar  Salonu”ndaki
                                  sergiye katılan eleştirmen Louis Vauxcelles (Lui Vaksel) canlı renklerle öne çıkan
                                  eserlerin arasında XV. yüzyıl sanatını andıran bir üslupla yapılmış bir çocuk heykeli
                                  görmüş ve eleştiri yazısının başlığında “Donatello aumilieu des Fauves” (Donatello
                                  Vahşilerin Ortasında) terimini kullanmıştır. Zamanla sanatçıların da Fovlar ismini
                                  benimsemesiyle de akımın ismi de ortaya çıkmıştır.

            Akımın önemli temsilcilerinden olan Maurice de Vlamincik, fovizm akımını “Fovizm benim. Fovizm benim bu
            dönemdeki tarzım, benim akademik eğitim ve düzene karşı isyanım, benim isyanımın ve özgürlüğümün tarzı, benim
            mavilerim, benim kırmızılarım, benim sarılarım, karışımların olmadığı saf renklerimdir.” şeklinde tanımlamıştır.
            Fovizm akımının lideri olarak görülen Henri Matisse çalışmalarında ışığın ve mekânın tanımlanmasında bir araç
            olarak yoğun renk kullanımını savunmuştur. Ona göre saf renk kullanımı sanatçının duygusal durumunu ifade
            eden bir araç olduğu için önemlidir. Bu bağlamda fovizm, gelecekteki soyutlama biçimleri açısından önemli bir
            öncü akım olarak görülmüştür.
            Fovizm  akımının  temsilcileri  neo-empresyonizm  ve  post-empresyonizm  akımlarının  sanat  anlayışlarından
            etkilenmişlerdir. Fovist sanatçılar çalışmalarında George Seurat’ın (Corce Suha) noktacı tekniği (puantilizm) ile
            karışık olmayan tasarımı ve yoğun aydınlığından faydalanmışlardır. Yine sanatçıların Van Gogh’un (Wincınt Van
            Hoh) katkısız parlak renkleri ve şiddetli fırça vuruşlarından; Paul Gaugin’in yüzeyleri gölgesiz, figürleri hacimsiz
            ve  resimleri  iki  boyutlu  düzenlemeye  dayalı,  saf  renk  lekelerinden  oluşan  yalın  ve  dekoratif  üslubundan
            etkilendikleri görülmektedir.


                                                                                                    83
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90