Page 82 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 82

GENEL SANAT TARİHİ

          METİN ANALİZİ          Metni okuyunuz. Aşağıda verilen 3.14 numaralı “Krizantem” adlı çalışmayı örneğe
                                 uygun olarak tamamlayınız.


           Bir Tasarım Ustası: William Morris (Wilyım Morris) (1834-1896)

           İngiliz şair, yazar, çevirmen, iş adamı,
           sosyal   aktivist   ve   tasarımcıdır.
           Fayans, duvar halısı, halı, muşamba,
           vitray  ve  mobilya  tasarımları  ile
           tanınmıştır.  1864  yılında  ilk  duvar
           kâğıdını   üretmiştir.   Tasarlamış
           olduğu  kumaş  ve  duvar  kâğıtları
           günümüzde dahi kullanılmaya devam
           etmektedir.  İngiliz  sanat  kuramcısı
           John Ruskin’in (1819-1907) makinenin
           uygunsuz,  düzensiz,  fonksiyonsuz
           biçimler  ürettiğini;  el  sanatlarına,
           doğaya yeniden dönülmesi gerektiğini
           savunduğu    fikirleri   Morris’i   de
           etkilemiş ve bu konularda çalışmalar
           yapmıştır. Morris her sanatçının aynı
           zamanda  bir  zanaatçı  olduğunu  ve
           makinenin  el  sanatlarını  yok  ettiğini
           savunmuştur.
           Morris; çağdaş toplumda, makinenin
           ortaya  çıkışıyla  karşılaşılan  sanat
           objesinin  birden  fazla  ve  çeşitte
           yapılmasının  sanat  olamayacağını
           ve  gerçek  sanat  objesinin  sanatçı
           tarafından   üretilmesi   gerektiğini
           savunmuştur.    Onun    öğretisinin
           dayandığı  temel;  sanat  ve  zanaat
           ilişkisidir.   Döneminde   genellikle
           geometrik   tasarımlar   yapılırken
           Morris   sarmaşık   güller,   kuşlar,
           böcekler, papatya ve meyve şekillerini
           kullanmıştır.  Desenlerinde  genelde
           büyük  motiflerin  arkasına  küçük
           noktalar ve asma filizleri yerleştirerek
           doğal derinlikler vermeye çalışmıştır.



           William  Morris’te  üç  özellik  dikkat
           çeker:
           1. Kullandığı malzeme ve teknikleri iyi
           tanıması,

           2.  Geometrik  formdan  kaçması
           (doğallıktan  uzaklaşmamak  için),
           renklerinin temiz ve gölgelemelerinin
           açıklayıcı özellikte olması,
                                              Görsel 3.14: Krizantem, William Morris, 1877, William Morris Galerisi, Londra
           3.  Sanat  tarihi  okuması  ve  eski
           çalışmalardan yararlanması.
           W.  Morris’in  sanatsal  bakış  açısı  birçok  sanatçı  tarafından  benimsenmiş  ve  desteklenmiştir.  Bu
           sayede el sanatlarına dayalı bir sanat akımı oluşmuştur. Yapmış olduğu çalışmalar pahalı olduğu
           için fakir işçi kesim yerine zengin koleksiyonculardan rağbet görmüştür.


                                        Dilmaç, Oğuz. “Tasarım Eğitimi Tarihi ve William Morris”. s. 10.11.12




          80
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87