Page 77 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 77

MODERNİZM VE SANATTA YENİLİKLER

            GÖRSEL ANALİZİ        Aşağıda verilen metni okuyunuz. Metinde verilenlerle 3.1 ve 3.2 numaralı görsellerin
                                  özellikleri arasındaki ortak özellikleri  söyleyiniz.



               Tuval  içeriğinin  boşaltılması,  çerçevesinin  bile    resimle  boyanması,  parçalarına  ayrılması,  tuvalin
               üzerine basılarak üzerine boya fışkırtılması, sıradan bir tüketim nesnesine dönüştürülmesi, yazı ve
               resimlerle  doldurulması  onun  yalnızca  gözden  düşürülmesi  değildir;  kadavra  üzerinde  çalışır  bir
               tutumla araştırılmasıdır.”

                                                              https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/192555S. S.39





















                      Görsel 3.1: Bülbül Tarafından Tehdit         Görsel 3.2: Waiting, Lucio Fontana, 1960,
                      Edilen İki Çocuk, Marks Ernst,1924,          Tate Modern, Londra
                      Metropolitan Müzesi, New York
            Avrupalıların  siyasal,  dinsel  ve  ekonomik  etki  alanlarını  genişletme  istekleri  sonucunda  yaptıkları
            fetihlerle Afrika, Okyanusya ve Amerika kıtalarında yerli kültürler keşfedilmiş, yerli kültürlere ait sanat
            eserleri Avrupa’nın koleksiyoncularında yer almaya başlamıştır. Totem direkleri, maske ve heykellerle
            zengin  yerli  kültürlerin  sanat  eserleri  zamanla  Avrupa’nın  dört  bir  yanındaki  müzelere  dağılmış  ve  o
            müzelerde sergilenen fil dişi, pirinç, tahta ve taş gibi maddelerden yapılmış farklı kültürlere ait bu eserler
            çağdaş sanatın gelişimine önemli katkıda bulunmuştur.
            Kendilerini yenilikçi olarak adlandıran sanatçılar 1900’lü yılların başından itibaren Afrika ve Okyanusya
            sanatlarına ilgi duymuşlar, “ilkel sanat” olarak adlandırılan bu sanatları incelemişler, bunları resmî kural
            ve sınırlandırmalardan bağımsız, içgüdüsel olarak değerlendirmişlerdir (Görsel 3.3 ve 3.4).


























                      Görsel  3.3:  Maskeler,  James  Ensor,       Görsel  3.4:  Franzi  Oyma  Sandalyede,
                      1892,  Belçika  Kraliyet  Güzel  Sanatlar    Ernest  Lydwing  Kirchner,  1910,  Thyssen
                      Müzesi, Brüksel                              Bornemisza Ulusal Müzesi, Madrid


                                                                                                    75
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82