Page 77 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 77
MODERNİZM VE SANATTA YENİLİKLER
GÖRSEL ANALİZİ Aşağıda verilen metni okuyunuz. Metinde verilenlerle 3.1 ve 3.2 numaralı görsellerin
özellikleri arasındaki ortak özellikleri söyleyiniz.
Tuval içeriğinin boşaltılması, çerçevesinin bile resimle boyanması, parçalarına ayrılması, tuvalin
üzerine basılarak üzerine boya fışkırtılması, sıradan bir tüketim nesnesine dönüştürülmesi, yazı ve
resimlerle doldurulması onun yalnızca gözden düşürülmesi değildir; kadavra üzerinde çalışır bir
tutumla araştırılmasıdır.”
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/192555S. S.39
Görsel 3.1: Bülbül Tarafından Tehdit Görsel 3.2: Waiting, Lucio Fontana, 1960,
Edilen İki Çocuk, Marks Ernst,1924, Tate Modern, Londra
Metropolitan Müzesi, New York
Avrupalıların siyasal, dinsel ve ekonomik etki alanlarını genişletme istekleri sonucunda yaptıkları
fetihlerle Afrika, Okyanusya ve Amerika kıtalarında yerli kültürler keşfedilmiş, yerli kültürlere ait sanat
eserleri Avrupa’nın koleksiyoncularında yer almaya başlamıştır. Totem direkleri, maske ve heykellerle
zengin yerli kültürlerin sanat eserleri zamanla Avrupa’nın dört bir yanındaki müzelere dağılmış ve o
müzelerde sergilenen fil dişi, pirinç, tahta ve taş gibi maddelerden yapılmış farklı kültürlere ait bu eserler
çağdaş sanatın gelişimine önemli katkıda bulunmuştur.
Kendilerini yenilikçi olarak adlandıran sanatçılar 1900’lü yılların başından itibaren Afrika ve Okyanusya
sanatlarına ilgi duymuşlar, “ilkel sanat” olarak adlandırılan bu sanatları incelemişler, bunları resmî kural
ve sınırlandırmalardan bağımsız, içgüdüsel olarak değerlendirmişlerdir (Görsel 3.3 ve 3.4).
Görsel 3.3: Maskeler, James Ensor, Görsel 3.4: Franzi Oyma Sandalyede,
1892, Belçika Kraliyet Güzel Sanatlar Ernest Lydwing Kirchner, 1910, Thyssen
Müzesi, Brüksel Bornemisza Ulusal Müzesi, Madrid
75